Nos akár ilyen különös megállapítást is tehetünk kivételes esetekben...
Ordasi Tuning
Ordasi Tuning
Nyílván aki tuningra adja a fejét, az valamilyen szempontból maximalista. Van,
amikor a processzor felturbósítására gondolunk és van, amikor a videokártyából
szeretnénk többet kihozni (esetleg a memóriából).
Legtöbbször csak a frekvenciákra ügyelünk, mert megnézzük, hogy hány MHz-en
stabil még a hardver és azon használuk. Nyílván a nagyobb sebesség érdekében
tesszük mindezt. De aki nem annyira járatos az overclock területén, az lehet,
hogy ezzel ront az összteljesítményen. Kérdezhetné valaki: de hát hogy is van
ez, nem a magasabb érték a jobb???
Általában igen, de ha a rendszer összteljesítményét nézzük, akkor már egyáltalán
nem biztos! A PC tulajdonosok többsége szeret játszani, végülis a tuning egyik
célja a magas FSP (Frame Per Secundum) illetve ezt nagy felbontással is akadásmentesen
produkálja a gép. Aki tunigol, az egyre magasabb frekvenciákat szeretne, ebből
a szempontból egyáltalán nem mindegy, hogy a CPU hány MHz-es FSB-t kap.
Nem csak abból a szempontból számít az FSB, hogy ezzel a processzor órajele
is magasabb lesz. Általában ehhez az FSB értékhez igazítják valamilyen módon
a memória/AGP/PCI sebességét is. Mivel a videokártyák túlnyomó többsége AGP-s,
így most erre koncentrálunk.
Ritka az olyan alaplap, ahol a CPU FSB-jét teljesen függetlenül tudjuk állítani
az AGP órajelétől (pl. a TH7 II ilyen). Legtöbbször 1/2 1/2 2/3 és hasonló osztókat
kell beállítani. Így az FSB pl. 2/3-át kapja az AGP. Vannak olyan alaplapok,
ahol ezt az osztót a felhasználó tudja állítani és olyanok is, ahol ez automatikus.
Általában 120 MHz-ig 2/3-os osztás működik, utána, ha az alaplapunk olyan,
akkor 1/2 (tehát van olyan alaplap, ahol vissza kell/lehet venni 1/2-re az AGP-t
és van olyan is ahol nem). A legtöbb mai alaplapnál létezik az 1/2-es AGP leosztás.
Tehát, ha tuningolunk és úgy 120MHz felett van egy kicsivel az FSB és az AGP
leosztás már 1/2-ed, akkor szinte biztos, hogy érdemes visszavenni az FSB-ből,
mert a rendszer összteljesítménye az alacsonyabb órajel ellenére is jobb lesz!
Ez elég meghökkentő lehet...
Hogy érthető legyen:
Tételezzük fel, hogy valaki 120MHz-es FSB-t használ, mondjuk "erre hajtott
rá". Ekkor a 2/3-os AGP osztás miatt 80MHz-en "jár" az AGP. Ha mondjuk a 121MHz-es
FSB-n is stabil a rendszer, akkor azt hihetnénk, hogy a gép összteljesítménye
növekedett. Hiszen CPU, a memória stb. nagyobb frekvencián jár. De tévedünk,
nézzük meg az alábbi grafikont:

A következő történt: emeltem az FSB-t és a AGP leosztás 120MHz-es FSB-ig 2/3
volt, de utána "automatikusan" 1/2 lett. Ez azt jelenti, hogy 120MHz esetén
80MHz-es volt az AGP órajele (a szabványos 66MHz helyett) és 121MHz-nél 60MHz-re
zuhant a felezés miatt. A grafikonból látszik, hogy ennek a törésnek a hatása
még nagyon sokáig érződik, és már nagyon extra frekvencia kell ahhoz, hogy újra
elérjük a 120MHz-es FSB-nél mért 3DMark2000-as pontszámot.
Íme táblázatosan a 3DMark mérések:
3DMark Result
|
5100
|
4904
|
CPU Speed
|
504
|
454
|
Helicopter Low Detail
|
104.8
|
103.7
|
Helicopter Medium
Detail
|
74.9
|
74.1
|
Helicpoter High
Detail
|
35.2
|
33.9
|
Adventure Low Detail
|
87.9
|
85.6
|
Adventure Medium
Detail
|
72.6
|
69
|
Adventure High Detail
|
49.7
|
46.5
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
411.3
|
411
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
475.2
|
475
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
11583
|
10048
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
6212
|
6189
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
3353
|
2250
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
302.8
|
301.4
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
283.2
|
280.8
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
224.8
|
212
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
124.8
|
115
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
156.5
|
156.1
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
199.8
|
199.4
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
337.5
|
336.6
|
Ahhoz, hogy értékelhető legyen ez az eredmény a következőt kell tudnia tesztkonfigurációról:
ASUS A7V133-as alaplapot használtam. Ez 121MHz-es FSB-nél már automatikus 1/2-es
osztást alkalmaz az AGP-re. A processzor egy AMD Thunerbird volt. 11-es szorzó
mellett 120MHz-et beállítva 1320MHz-en, míg 1MHz-el növelve az FSB-t 1331MHz-en
járt a CPU. A videokártya egy Geforce 256 32M DDR volt (120MHz GPU, 333MHz memória,
tehát ezek nem voltak túlhúzva).
Most már talán látszik a lényeg: Egyáltalán nem biztos, hogy az FSB növelése
nem mindig célszerű. De ez attól is függ, hogy mire használjuk a PC-t. Mert
ha gyakorlatilag csak processzorigényes feladatokat futtatunk, akkor a maximális
órajel az előnyös.
Ez a hatás, amit most megpróbáltam felvázolni alaplapfüggő. Mert pl. az Abit
KT7A alaplapnál van egy FSB plusz lehetőség, ezzel sokkal jobban tudjuk a sebességet
optimalizálni, mert így nem olyan szoros az összefüggés az FSB és a AGP órajele
között. (Az ilyen extra dolgokat az Intel processzorokhoz gyártott alaplapok
általában nem támogatják (FSB plusz stb.), így ez nekik fontosabb lehet.)
Van, ahol az osztást manuálisan is beállíthatjuk, de ennek nem szabad minden
esetben hinni, érdemes egy tesztprogrammal meggyőződni arról, hogy az AGP ténylegesen
hány MHz-el hasít (pl. SiSoft Sandra 2001se).
És végezetül még annyit, hogy ez pontszám/teljesítmény csökkenés mértéke nagyon
függ a videokártyától és attól, hogy az mennyire van tunigolva. Régebbi és valószínűsíthetőleg
emiatt lassabb videokártyák esetén ez 120-121MHz-es "betörés" kevésbé mérhető,
hiszen azok már a "plafonon" vannak egy jobb processzor/alaplap párosítás esetén,
így ha 10GHz-es CPU lenne a gépben, akkor sem produkálnánk nagyobb pontszámot.
De ahol azt vesszük észre, hogy az AGP sebességét növeljük, akkor a növekszik
kártya teljesítménye is, ott jó lesz odafigyelni.
Nyilván aki már 150MHz-es FSB-k fele kacsingat, az nem fogja visszavenni a
sebességet, de aki 110-130MHz környékén küzd, annak érdemes odafigyelni (Celeron
stb.).
Természetesen a hardverek túlhajtása akár beláthatatlan következményekkel járhat
(tönkremehet stb.), így mindenki saját felelősségére tegye.