Most egyértelműen kiderült, hogy a PIII Tualatin 256k cache-el nem alkalmas a több processzoros üzemre...
A bemutató
több cég összefogásával jött létre: Az Expert
Computer a processzorokat biztosította. A Kelly
Tech

A képen az
MSI Pro266TD Master-LR VIA Apollo Pro 266T jelű chipkészlettel felépített duál
processzoros alaplapja látható. A két Socket 370-es foglalatba Tualatin magos
processzorokat is behelyezhetünk, de csak akkor élvezhetük a két Tualatin CPU
előnyét, ha midettő 512kbyte cache-el rendelkezik. Vagyis a 256k-val ellátott
Tualatin magos Celeron néven futó CPU-k duál módban nem használhatók (próbáltam,
ekkor csak 1db CPU-t detektál)!
Az MSI 694D
Pro tekinthető ennek az alaplapnak az elődjének, hisz azt a gyengébb Apolló
133A-s chipsettel szerelték.
CPU
|
Socket
370-es foglalattal Intel® Pentium® III és Celeron™ processzorok
|
Tualatin
alapú PIII-as CPU-k (256/512k cache) (Socket 370)
|
Chipset
|
VIA
VT8653
|
100/133MHz
FSB
|
AGP 4x
|
VIA
VT8233
|
Vlink
vezérlő (266MB/s sávszélesség North/South bridge között)
|
Ethernet
|
UDMA 33/66/100
|
ACPI
|
Órajelgenerátor
|
100/133MHz,
1MHz-es lépésközzel állítható
|
Memória
|
4db 184
kivezetéssel rendelkező bank
|
DDR 200/266MHz
(max. 4GB)
|
2.5 Volt
|
Slotok
|
1db AGP
(AGP 2.0 4x)
|
5db PCI
|
3.3/5
Voltos PCI busz
|
IDE
|
Opcionálisan
RAID lehetőség (Promise)
|
Perifériák
|
Floppy
port (360k...2.88M)
|
2db Soros
port
|
1db párhuzamos
port
|
6db USB
(V 1.1)
|
1db IrDA
(SIR/CIR/ASKIR/HPSIR)
|
Hálózat
|
Master-LR
változat esetén Intel 82559 vezérlő
|
Méretek
|
304mm
x 254mm
|
Mivel a Celeron
processzorok nem támogatják a multiprocesszoros használatot, így ha két vagy
több processzoros gépre vágyunk, akkor két PIII-as CPU-ra lesz szükségünk (ehhez
az alaplaphoz). A teszt során rendelkezésre állt két PIII 933MHz-es CPU, 2db
Tualatin magos Celeron 1200-as CPU, sajnos az utolsó pillanatban a 1.26G-s PIII
Tualatin CPU-ról lekéstünk, így az előbbi négy processzor volt a próba alapja.
A két 1200MHz-es
Celeron hatására csak 1db CPU-t jelzett, mintha a másik ott sem lett volna.
De nem baj kipróbáltam mire képes 1db CPU-val. Ez már csak azért is érdekes,
mert DDR memóriás alaplapról van szó és ritkaságnak számít a DDR-es Socket370-es
foglalattal ellátott alaplap (keveset adtak el belőle).

Az alaplap
egyik sarkában 3db SMD LEDet találunk, ezek jelzik, ha valami probléma történt
a POST folyamatok alatt, néha ezt D-Bracket-el oldja meg az MSOI, néha kombinálja
a kettőt, de ehhez az alaplaphoz nem jár D-Bracket.
Az alaplap
jelzésében az LR arra utal, hogy hálózati csatlakozóval és RAID vezérlővel is
rendelkezik. Opcionálisan IEE1394-el (FireWire) is elláthatják, illetve van
olyan verzió is, ahol PC-PC kapcsolat céljából USB kábelt is mellékelnek.

100 és 133MHz-es
FSB-vel rendelkező CPU-kat helyezhetünk a Socket370-es foglalatba. Az FSB-t
az alaplap automatikusan detektálja, de lehetőség nyílik némi overclockra is,
hiszen felfele 1MHz-es lépésekben növelhető az FSB. De itt nagy csodákra ne
számítsunk, mert a CPU-k feszültségét nem lehet megemelni.
A memória
100/133MHz-en üzemelhet. De ha növeljük a CPU FSB-t, akkor ennek megfelelően
a memória frekvencia is növekszik. CL2 és CL2.5-ös időzítési beállításokra nyílik
lehetőség.

1db Celeron
1200-as processzorral a SiSoft Sandra 2001te program a fennti eredményt mérte
a leggyorsabb memória beállításokkal (133MHz CL2). Ez egy DDR-es alaplapnál
kicsit kevésnek tűnik.
Memória
|
ALU/RAM
|
FPU/RAM
|
100MHz
CL2.5
|
284
MB/s
|
312
MB/s
|
133MHz
CL2
|
378MB/s
|
407
MB/s
|
100MHz-en
lassú beállításokkal már vészesen alacsonynak tűnhet a chipset produkciója.
PIII 933-es CPU-val a 133MHz-es szinkron frekvencia CL2-es beállítások mellett
is csak az alábbi átviteli sebességet kaptam:

Nyílván a
több processzor kihasználásához olyan operációs rendszerre van szükség, mely
ezt valamilyen szinten támogatja. Elsősorban a Linux, Windows NT illetve 2000
valamint a Windows XP jöhet számításba. Természetesen akár a Windows 95 is telepíthető,
de akkor csak az egyik processzor fog dolgozni.
Ez az alaplap
"nyílván szerver funkciók" ellátására készült (erősen idézőjelbe),
mert egyáltalán nem mondható gyorsnak. Windows XP és Windows 2000 operációs
rendszereket használtam a teszt során. XP-vel valamivel gyorsabb volt, így a
későbbiekben ezeket az eredményeket mutatom be.

Amikor a Sandra
tesztprogram észreveszi, hogy duál processzoros gép van alatta, akkor pl. a
CPU benchmarknál kapásból többprocesszoros gépekkel hasonlíthatjuk össze a mért
eredményeket. A 8db PIII Xenon eredménye bár gigantikusnak tűnik, de ez nyílván
nem a bemutatott alaplap kategóriájába tartozik...
Nézzük csak
meg mi történik, ha 1db Tualatin magos Celeron 1200MHz-es processzor van az
alaplapban:

Nézzük meg
az alábbi táblázatot, itt összegyűjtöttem a ALU és FPU sebességi eredményeket.
|
ALU
|
FPU
|
1db PIII
933MHz
|
2620
MIPS
|
1270
MFLOPS
|
2db PIII
933MHz
|
5017
MIPS
|
2488
MFLOPS
|
1db Celeron
1200MHz
|
3370
MIPS
|
1608
MFLOPS
|
2db PIII
Tualatin 1.26G
|
kb.
6200 MIPS
|
kb.
3000 MFLOPS
|
A tendenciát
látva, mivel nem volt 1.26G PIII Tualatin CPU a teszt során (512K cache) az
utolsó sorban szereplő eredményeket "saccoltam", kb. 10%-os pontosságra számíthatunk.
Ebből is látszik, hogy a Tualatin mag önmagában nem jelent nagy varázslatot,
igazából most a MHz számít, hiszen ezzel arányosan nő a sebesség. Tehát nincs
meg az az ugrás a Coppermine/Tualatin átmenet között, mint pl. az Thunderbird
és az XP között.
Gondoltam
kipróbálom mire képes MPEG tömörítés során. A Flask MPEG programot használtam.
Először 1db CPU-val megnéztem, hogy az adott 35Mbyte-os fájl konvertálásához
mennyi időre van szükség. Íme a konverzió utolsó másodperce:

A feltételekről
már korábban írtam, aki kíváncsi erre, az kattintson
ide. Egy fickósabb egy processzoros AMD XP gép 1 perc alatt megoldja ezt a feladatot
(XP 2000+). Elvileg, ha tökéletesen meg lehetne osztani a feladatot a két CPU
között, akkor a felére csökkenne a konverziós idő. Ám a gyakorlat egészen mást
mutat legtöbbször "csak" 50%-os gyorsulás figyelhető meg és nem 100%-os!

Amikor mindkét
PIII 933-as az alaplapban volt, akkor a fennti képnek megfelelően alakultak
a processzor terheltség az MPEG kódolás során. A kihasználtság mértéke nyílván
az alkalmazástól és a programtól függ. Azt tapasztaltam, hogy pl. a Xing MPEG
Encoder futtatása során csak az egyik CPU dolgozik, a másik lazsál. Persze ha
a háttérben más CPU igényes feladatok is futnak, akkor azt a másik CPU-ra át
lehet ütemezni.

Mivel csak
pár százalékos gyorsulást lehetett tapasztalni, így érdemes ennél hatékonyabb
megosztást lehetővé tevő programot használni. De míg az 1db CPU-val folytatott
konverzió során, ha a háttérben egyéb programokat is futtattam, akkor a tömörítési
idő észrevehetően megnőtt, addig a 2db CPU esetén ez elhanyagolható volt.

A teszt alaplapban
egy Geforce 2 64MM DDR Ultra videokártya volt. Ez egy erős konfigurációval akár
10000 pontra is képes a 3DMark2000 mérései szerint, ám most csak 4260 pontot
teljesített. Hát ez őszintén szólva nem valami sok, pláne ha megnézzük az alábbi
táblázatban a 3DMark részleteredményeit:
Jellemző
|
Abit
KG7
AMD
XP 1900+
Gf2
Ultra 64M DDR
|
MSI
Pro266TD Master-LR
2x
PIII 933
Gf2
Ultra 64M DDR
|
ASUS
A7V133
AMD
Thunderbird 1.3G
Geforce
256 32 M DDR
|
3DMark
Result
|
10682
|
4260
|
5719
|
CPU Speed
|
649
|
251
|
435
|
Helicopter
Low Detail
|
216.9
fps
|
96.7
fps
|
121.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
155.4fps
|
61.4
fps
|
85.1
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
72.6
fps
|
21.0
fps
|
38.3
fps
|
Adventure
Low Detail
|
241.4
fps
|
89.6
fps
|
103.3
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
126.8
fps
|
53.4
fps
|
78.2
fps
|
Adventure
High Detail
|
77.0
fps
|
32.8
fps
|
50.5
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
892.0
fps
|
791.6
fps
|
476.3MTexels/s
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1801.5
MTexels/s
|
1608.8.
MTexels/s
|
589.6
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
20961
kTriangles/s
|
731
kTriangles/s
|
8717
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
14513
kTriangles/s
|
731
kTriangles/s
|
4115
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
7884
kTriangles/s
|
731
kTriangles/s
|
2185
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
676.6
fps
|
454.1
fps
|
369.2
fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
537.8
fps
|
265.6
fps
|
341.2
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
294.3
fps
|
143.4
fps
|
261.5
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
153.0
fps
|
74.3
fps
|
139.1
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
306.4
fps
|
271.1
fps
|
195.4
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
325.3
fps
|
378.5
fps
|
249.0
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
711.9
fps
|
621.4
fps
|
418.6
fps
|
Egyből arra
gondoltam, na itt valami baj lehet a driverekkel, vagy hasonló. Letöltöttem
a legfrissebbeket, többször feltelepítettem az operációs rendszer (format c:
után…), hogy a cuccok egymásra telepítése se okozhasson problémát. Cserélgettem
a detonator drivereket is, de a pontszám így is a várakozások alatt maradt.
Már a végén kételkedni kezdtem a Windows XP-ben is, így Windows 2000 alatt is
kipróbáltam mindezt, de a helyzet csak romlott.
Meg kell említenem,
hogy az operációs rendszer telepítésével is gondok adódtak. Egyrészt a magyar
verziót (Windows 2000 és XP) többszöri próbálkozásra sem sikerült feltelepíteni.
Az XP általában a következő hibaüzenetet produkálta a telepítés során: "váratlan
hiba történt". Volt, aki erre azt mondta, hogy teljesen igaza van az operációs
rendszernek, mert számítottál rá? Nos tényleg nem, de ez akkor sem megoldás,
és mindezt csak a móka kedvéért említettem.
Az angol verziókkal
semmi probléma nem volt!
Egyenlőre
ismeretlen okokból a 3Dmark 2000 nagyon alacsony háromszög számítási sebességet
mért és véleményem szerint a CPU pontszám sem valami fényes. Végezetül, bár
egy kicsit defektesnek tűnik ez az alaplap, de többszöri nekifutás során sem
lehetett nagyobb sebességre bírni. De lehet, hogy csak nekem tűnik furcsának
a teljesítmény…
Szponzor : Tigra Computer
Kapcsolódó hírek/cikkek:
MSI K7D Master