FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Hardver)
·  X800 GTO és GTO² moddolása X850 XT-vé
·  Konfigépítés belépőszinten
·  Technológia: Nvidia TurboCache
·  WD Raptor teszt
·  A 2004-es év top hardverei
·  Pixelgyárak
·  Processzortörténelem
·  Hauppauge MediaMVP teszt
·  Az LCD versenytársa
·  Best Of 2003 - avagy a 2003-as év legjobbjai
·  Rádiós Game adapterek a Linksystől
·  Kábelnet és ADSL routerek a Linksystől
·  Linksys wireless termékek
·  Diva MP3 lejátszó
·  JBL hangszórók
·  Ethernet hálózati kártyák
·  Titan CPU hűtők
·  Roline krimpelő fogók
·  Mapower 3,5
·  Ramiris Dealer Day
· Cikkek > Hardver
· Mozi stílusosan: Creative DDTS-100 Dekóder
Dátum : 2004-02-24 21:22:40
Szerző : Daywalker


A Ramiris Rubin Rt.jóvoltából tesztelhettük a Creative Labs legújabb Dolby dekóderét, amely nem hiányozhat egyetlen olyan ember asztaláról sem, aki szereti az igényes hangot, legyen szó filmről, zenéről, vagy játékról.

Első ízben szeretném ismertetni a Creative legújabb Dolby dekóderét. Azok, akik nem tudják, hogy e remek eszköz mire való, azokat a cikk végén található leírás bevezeti a dekóder és a Dolby hangzás rejtelmeibe.

Creative DDTS-100:
A Creative-tól megszokott színekben pompázó doboz körülbelül 3kg-t nyom. Mérete a benne lévő eszközhöz képest nagy, ami a megfelelő mennyiségű és minőségű csomagolóanyagról árulkodik, amiről megbizonyosodhatunk, ha kibontjuk.

A dobozt kinyitva máris szemembe ötlött egy furcsa, fekete színű kis doboz, amely a switch box névre hallgat. A hungarocell fedelet leemelve a következőket találhatjuk a dobozban az említett switch box-on kívül:

  • Dekóder
  • Optikai-, coax- és analóg kábelek.
  • Mono (digitális) jack -> coax átalakító, mely jól jön az SB Live sorozathoz
  • Távirányító 2db AA méretű (normál) ceruzalemmel
  • Tápegység
  • 14 nyelven íródott kézikönyv (magyar nincs!)
  • Switch Box és hozzá tartozó használati útmutató

    A dobozban található eszközök minősége kiváló. A kábelek és a dekóder csatlakozói aranyozottak, a kábelek mindegyike külön van csomagolva. Az optikai kábel két végét dugó védi, ahogy a tápegység villásdugóját (amely a konnektorba megy) is. A külcsín eddig igazán tetszetős.



    A külső:
    A dekóderre rápillantva, ismét a Creative tervezőmérnökeinek munkáját dicsértem. Tetszetős, könnyű (1.86 kg), fekete műanyag doboz. Előlapja ezüst színű, amely fémes behatást kelt, (valójában műanyag) és homályosan még a tükörképünket is láthatjuk benne. Az eszköz állítva és fektetve is használható. Stabil helyzetéről gumitalpak gondoskodnak, ami egy újabb jó pont, ugyanis a gyártók az utóbbi időben szerettel alkalmazzák a műanyag talpakat.

    Hátulról az igazi:
    A hátoldalon található 3 optikai csatlakozó, egy aranyozott coax és 6 aranyozott RCA csatlakozó (RCA analóg bemenet - 3 jobb és 3 bal csatorna). Ezen kívül itt található még három szabványos analóg jack kimenet, a már dekódolt hang számára. Sajnos ezek nem aranyozottak, viszont színkóddal vannak megjelölve. Végezetül itt találhatjuk a hálózati adapter csatlakozóját, és egy kapcsolót, mellyel az 5.1 és a 6.1/7.1 módok között válthatunk.



    Elölről sem rossz:
    A feliratok helyzetéből láthatjuk, hogy akkor járunk a legjobban, ha a dekódert állítva használjuk, ugyanis a feliratok, melyek tökéletesen olvashatók, így vannak vízszintesen.



    Közeledjünk az áldozathoz:
    Kezdjük a vizsgálódást felülről lefelé!
    Felül láthatjuk a távkapcsoló infra érzékelőjét, alatta bekapcsoló gombot, mely finoman működtethető, nem kell nagy erővel nyomni. Ez igaz a többi gombra is. A gombok műanyagból vannak, de jó minőségűek, és nem recsegnek-ropognak.
    Az esztétikusan, kör alakban elhelyezett Digital, Analog, Mode és Dolby Digital EX gombok alatt találjuk a hangerőszabályzót. ezen található egy Select feliratú "gomb". Ez teszi lehetővé, hogy a hátsó-, középső-, subwoofer- és hátsó-középső csatornák hangerejét külön szabályozhassuk. Arról, hogy épp melyik csatorna hangerejét szabályozzuk, arról a hangerőszabályzó alatt lévő Center, Rear, Subwoofer és Rear Center LEDek adnak felvilágosítást. Ha egyik sem világít, akkor az összes csatorna hangerejét szabályozza egyszerre.
    A hangerőszabályzó jó tulajdonsága, hogy a tekerőgombja végtelenített (gyk: nem akad meg, ha teljesen lehalkítjuk, vagy felhangosítjuk). Az éppen aktuális hangerőről a gomb körül elhelyezett LEDek tájékoztatnak. A hangerőszabályzót tekergetve kattogó hangot hallhatunk Ez és a végtelenített tekerőgomb minden valószínűséggel arra utal, hogy a hangerőszabályozás nem potenciométerrel van megoldva, hanem mikrokapcsolóval. Emiatt a gomb elforgatása sem folyamatos. Ez a megoldás jó ötlet, azonban élettartamuk aránytalanul rövidebb, mint potméteres társaié. Legalul találunk még két aranyozott 3.5mm-es jack fej/fülhallgató csatlakozót.



    Az előlapon találhatjuk még az állapotvisszajelző LEDeket, melyek zölden világítanak. A hangerő kijelzéséről gondoskodó LEDekről már beszéltem. A bekapcsoló gomb felett található egy LED, amely a dekóder kikapcsolt állapotában folyamatosan pirosan világít. Bekapcsolt állapotban csak akkor gyullad fel, ha használjuk a távirányítót.
    Az Optical, Coaxial, Analog LEDek az éppen aktuális bemenet használatáról tájékoztat. A bemenetet magunk választhatjuk ki. Ha az analog gombot nyomjuk, akkor analog csatlakozást (RCA-t) használhatjuk. Amennyiben a digital-t nyomjuk, választhatunk a három optikai bemenet (1, 2, 3 LEDek tájékoztatnak arról, hogy éppen hányas számú optikai bemenet az aktív) és a coaxial között.

    Dolby:
    Abban az esetben, ha Dolby Digital filmet nézünk, akkor választható a Dolby Digital EX is (ha a film is támogatja). Ehhez mindössze a Dolby Digital EX feliratú gombot kell megnyomni, és máris 6.1-es hangot kapunk. Itt jegyezném meg, mi magunk nem válthatunk a módok között (pl.: DTS és Dolby Digital között), mert azt automatikusan a dekóder állítja be, a bemenő jel függvényében. Ettől függetlenül mindig van lehetőségünk szimpla sztereo módra, és ekkor csak az első 2 hangszóró fog szólni. Ehhez a Mode gombot kell megnyomni, és máris sztereo állapotba vált. Sajnos ebben az esetben elég furcsán szólnak a front hangszórók, viszont ha a hangkártya szoftverében is beállítjuk, hogy csak két hangszórónk van, akkor már nincs probléma, viszont így ez a funkció elveszti az értelmét. A Mode gomb segítségével tudunk váltani a Music és Movie módok között, ha Pro Logic 2 vagy Neo:6 jelet kap a dekóder.

    Lássunk munkához!
    Jómagam az optikai csatlakozást próbáltam ki, számítógépről. A teszthez használt hangkártya az alaplapomon található nVidia nForce 2 SoundStorm volt. Egy SB Live! Value kártyával is szándékomban állt kipróbálni, de sajnos nem volt itthon. Az összekötés pofon egyszerű volt. Az optikai csatlakozók és az optikai kábel védődugóját eltávolítottam, majd összekötöttem az eszközöket.

    Itt álljunk meg egy szóra! Többféleképpen is kipróbáltam a dekódert. Jómagam nem rendelkezem AC3 előkészített erősítővel, ezért több erősítőt kötöttem a dekóderre.
    Ezek mindegyike Videoton HiFi erősítő és hangfal volt (Sub-ot kivéve, mely házi gyártmány). Azért is próbáltam ki így, mert tudom, hogy nagyon sokan így készítenek házimozi rendszert, pénz hiányában. Szubjektív véleményem az, hogy a hifi rendszerek sokkal jobb hangot adnak, mint a számítógépes hangfalak, amelyek subwoofer nélkül elég gyengén muzsikálnak, márpedig este nem mindig ildomos mélyládát használni.

    Bekapcsoltam a gépet, majd a dekódert is, mely egyből érzékelte a Dolby Digital (AC3) jelet. Figyelni kell arra, hogy a SoundStorm vezérlőpultjában be engedélyezzük a digitális csatlakozást, és engedélyezzük a Dolby Digital kódolást. Ha ez megvan, a rendszer működésre kész. Természetesen más hangkártyáknál eltérőek lehetnek a beállítások.
    Első dolgom az volt, megnyomtam a távirányítón a test gombot. Ennek hatására a dekóder minden egyes csatornán egy sistergő hangot játszik le, amely arra szolgál, hogy a csatornák hangerejét beállíthassuk.
    Második lépésként a hangerőt maximumra tekertem, de a hangfalak persze némák voltak, ahogyan annak lennie kell! Ezután az MP3 és Audio CD hallgatás következett. Feltűnt, hogy a hang jóval tisztább, erőteljesebb, dinamikusabb, mint előtte, amikor közvetlenül a számítógép analóg kimeneteire voltak kötve az erősítők. A hangerőt is jóval tovább tekerhettem, mint analóg kimenetet használva. Előnye az ilyen csatlakozásnak, és a dekódernek, hogy a számítógép által keltett zajok nem kerülnek a kimenetre és onnan az erősítőre, így jóval kisebb alapzaj hallható. Azt sem mellékes, hogy a dekóder és a tápegység nincs egybeépítve. A hangerőt bátran adagolhattam, nem torzított, nem recsegett, tiszta volt és dinamikus (A szomszédok bizonyíthatják. Öt szomszédból négy ezt biztosan nem ajánlja:).
    Ezután DVD (Ryan közlegény megmentése) és AC3-as DivX (Underworld) filmeket néztem a rendszeren. A lejátszó a ZoomPlayer Professional legújabb verziója volt AC3 filter codekkel, melyen S/PDIF kiemenet állítottam be.
    Sokan panaszkodtak (a fórumban is), hogy a filmek túl halkak, és nagyon fel kell tekerni a hangerőt (amely több kellemetlen hatással is jár). Nos, a dekóderrel ezt a jelenséget elfelejthetjük. Filmnézésnél ugyanúgy szól, mint zenehallgatásnál. A hangpozicionálás tökéletes, de a megpróbáltatásoknak ezzel még nincs vége!
    Léteznek az Internetről letölthető vob kiterjeszésű Dolby videók. Ezek egy-másfél perces kisvideók, amelyek hangsávjai Dolby Digital és DTS formátumban kerültek rögzítésre. Ezeket lejátszva kiderül, hogy valójában mire is képes a rendszer. A jó "öreg" PowerDVD 5 Deluxe programot használtam a lejátszáshoz. Annyi volt a teendő, hogy beállításokban a kimenetet S/PDIF-re kellett állítani.
    Tizenegy ilyen videó van, mely közül kettő DTS hangformátumú 9 pedig Dolby Digital. Az eddig tesztelt DVD-k és DivX-ek között nem akadt DTS hangú, ezért ezek most pont kapóra jöttek. Amint a DTS videók kerültek lejátszásra, a dekóder azonnal átkapcsolt DTS módba. Különbséget nem vettem észre a DTS és a Dolby Digital között. Egyformán jól szóltak.
    A játék sem maradhatott ki a tesztből, ami nem lehetett más, mint a Need For Speed: Underground. A hang is itt remek volt.

    Amiről még nem írtunk
    Sajnos (gyárilag) nincs RCA->jack kábel a dobozban, ezért az analóg részt nem tudtuk kipróbálni.
    Amennyiben csak sztereo kártyánk van, de többcsatornás erősítőnk és több hangfalunk van, abban az esetben lehetőség van a sztereo hang 5.1/6.1/7.1-es úgynevezett "upmix"-elésére, tehát az összes hangszóróra való kiterjesztésre. Ebben az esetben a Mode gombal válasszuk ki a Dolby Pro Logic II vagy DTS Neo:6-ot, és virtuálisan máris megkapjuk a teljes hangzást. Természetesen valódi surround hangzás itt is csak akkor érhető el, ha olyan filmet játszunk le (vagy olyan játékkal játszunk), melynek hangsávja surround kódolt. Nagyon lényeges, hogy ilyenkor az operációs rendszer beállításainál csak két hangszórós rendszer legyen beállítva, különben érdekes hangokat hallhatunk (doboz hangja lesz). A DTS Neo:6 és Pro Logic II esetén lehetőség van a már fentebb említett Music és Movie (Neo:6 esetén a Movie a Cinema-val egyezik meg) üzemmódok között váltani. Értelemszerűen Music-ra akkor kell kapcsolni, amikor zenét hallgatunk, Movie-ra ha filmet nézünk.

    Nem szóltunk még a 17 gombos távirányítóról, mely kézreálló és könnyű. Ennek főleg akkor vesszük hasznát, ha a dekódert a nappaliban használjuk egy asztali DVD lejátszóval, de jól jöhet egyéb esetekben is, hisz nem mindenki tudja az asztalon elhelyezni a "dobozt". A gumiból készült gombok picik, de nagyobb ujjúaknak sem kell attól félni, hogy egy másik gombot nyomnak le véletlenül, ugyanis azok elég szellősen helyezkednek el.



    Mi is az a dekóder és miért jó?
    A dekóder tulajdonképpen egy olyan eszköz, melyet a számítógép vagy DVD lejátszó és az erősítő közé illesztünk. Feladata, hogy a gépből érkező jelek dekódolása (jelen esetben digitálisból analóggá való alakítása) és megfelelő csatonáka való szétosztása. Ehhez azonban szükségünk van egy olyan hangkártyára vagy DVD lejátszóra, mely képes a dolby jelet kódolva előállítani. Többnyire dekódert akkor érdemes használni, ha rendelkezünk digitális (legyen az coaxial vagy optikal) kimenettel. Akik analóg kimenetű hangeszközzel rendelkeznek, azoknak sem kell elszomorodniuk. Amennyiben lejátszónk képes a Dolby Pro Logic kódolására (pl. az nVidia Nforce 2 SoundStorm hangkártya analóg kimenetére lehet engedélyezni a Surround kódolást), azt analóg sztereo jelbe ágyazva megkapja a dekóder, és ennek köszönhetően ugyanúgy élvezhetjük a térhangzást, mint ha digitális kimenetünk lenne, viszont annál zajosabb lesz valamivel (és nem kapunk DTS és Dolby Digital hangminőséget).
    Természetesen felesleges a dekóder, ha van olyan erősítőnk, mely már rendelkezik beépített dekóderrel. Jól jön azonban, ha csak olyan erősítőnk van, mely AC3 előkészített, vagy rendelkezünk egy 5.1 -es (ne adj Isten 6.1 vagy 7.1) számítógépes hangfalszettel, de nincs hozzá dekóderünk. Többnyire a dekóderrel együtt kapható számítógépes rendszerek ára erősen megközelíti vagy túl is lépti a kritikus 100 ezer forintos határt. Véleményem az, hogy nagyon olcsó számítógépes 5.1-es rendszer mellé nem érdemes dekódert venni, viszont ha rendelkezünk egy drágább rendszerrel, amely mellett még nincs dekóder, akkor érdemes beruházni egyre.



    Mi is az a Dolby?
    A következő részt Fiery, a Prog.hu szerkesztője készítette. Ezúton szeretném neki megköszönni, hogy felhasználhattam. A teljes cikket itt olvashatjátok el (ajánlom, mert nagyon tanulságos és érdekes dolgok vannak benne): http://www.prog.hu/cikkek/?pg=1&aid=71

    Dolby Stereo
    A '70-es évek közepén a Dolby Laboratories cég a mozi hangminőségének javítását célzó kísérletekbe fogott. Az eddigi, mágneses technológiák helyett az új Dolby Stereo hang az eredeti szalagon található monó sáv helyét foglalta el. A tesztek bebizonyították, hogy az ilyen technikával rögzített, Dolby A típusú zajcsökkentéssel megspékelt sztereó hang sokkal szebben, tisztábban szól, mint az eddigi, mágneses úton rögzített sokcsatornás hangsáv.
    A Dolby Stereóval csak az volt a probléma, hogy mozira a sztereó édeskevésnek bizonyult: a széles mozivászon miatt szükség volt a bal és jobb hangszórók között is legalább egy hangszóróra (center). Másrészről pedig a sztereó és surround fogalmak közötti határ a moziban erősen elmosódott, így a surround csatorna is már-már nélkülözhetetlenné vált. A szalagra vitt hangcsatornák számának növelése azonban rendkívül zajossá tette volna a Dolby Stereo rendszert.
    A megoldást végül a quadnál már kipróbált mátrixos technika hozta meg: speciális matematikai algoritmusok segítségével lehetőség nyílik több hangcsatorna tárolására a sztereó hangsávon. Így született meg a Dolby Stereo professzionális, a mozik által is szívélyesen fogadott utódja, mely később Dolby Surround néven vonult be a háztartásokba.
    A Dolby Stereo négy csatornát:
    • bal
    • közép
    • jobb
    • surround

    kevert rá a sztereó hangsávra. A kódolás, majd a dekódolás speciális Dolby Cinema Processor-ok segítségével történt, melynek során opcionális subwoofer (LFE - Low Frequency Effects) csatorna előállítása is lehetővé vált a 4 csatorna mély komponenseinek lekeverésével.
    A Dolby Stereo, majd Dolby Surround olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy manapság már több tízezer mozi használja e formátumokat. A digitális audio elterjedésével is még jó ideig megmarad a filmszalagokon a jól bevált analóg Dolby Stereo hangsáv.

    Dolby Surround
    Az 1982-ben bevezetett Dolby Surround (DS) szabvány nem más, mint a Dolby Stereo hangsáv dekódolása oly módon, hogy csak a bal, jobb és surround sávokat állítjuk vissza. Jogos a kérdés: 'Azonos technológiáknak miért kell különböző nevet viselniük?'. Nos, a moziban a sztereó a sokcsatornás hangzást jelentette, míg a háztartásokban a sztereó pontosan 2 hangcsatornát jelentett (és jelent ma is).
    A Dolby Surround jelzésű hangsávok mindegyike tartalmazta a Dolby Stereo 4 csatornáját, kezdetben azonban a center csatorna dekódolására nem volt lehetőség: erre 5 évet kellett várnunk.

    Dolby Surround Pro Logic
    1987-ben végre utolérte a házimozi az eredeti mozi hangzást: elkezdték forgalmazni az első Dolby Surround Pro Logic dekóderrel ellátott erősítőket. A Pro Logic tehát nem egy új hangformátum, hanem egy dekódolási eljárás, amellyel a teljes Dolby Surround kódolású hangteret vissza lehet állítani. Manapság már minden Dolby Surround erősítő Pro Logic típusú dekóderrel rendelkezik.
    A Dolby Surround szerencsére sokkal kedvezőbb fogadtatásban részesült, mint annak idején a quad. A szabványok jól meghatározottak voltak, így a video forradalom, azaz a VHS magnók, a sztereó TV adás és a LaserDisc elterjedésével párhuzamosan lehetőség nyílt a Dolby Surround széles körű elterjesztésére. A technológia kapóra jött a Compact Disc-re rögzítéskor is, hiszen segítségével bármely sztereó hangsávra rá lehetett keverni 4 csatornát.

    Dolby Digital
    A '80-as években, még a Dolby Surround igazi térhódítása előtt elkezdődtek a Dolby Laboratories digitális audio irányában végzett kutatásai. A filmipar által elismerten legmegfelelőbbnek tartott 5.1-es konfiguráció mellett döntöttek, viszont szükség volt az analóg hangsávok megtartására, hiszen képtelenség lett volna egy csapásra az összes mozit digitális eszközökkel felszerelni. Talán elsőre hihetetlennek tűnhet, de a digitális hangsáv végül a filmszalag legszélére, a továbbító mechanikához elengedhetetlen 'fogak' közé (!) került.
    Az 5.1-es kialakításban a '.1' a csökkentett sávszélességű subwoofert jelképezi. Az többi 5 hangszóró:
    • bal
    • közép
    • jobb
    • bal surround
    • jobb surround

    Ez utóbbi öt csatorna mindegyike teljes sávszélességgel (50 - 20000 Hz) rendelkezik.

    A Dolby Digital 1992-ben költözött be a mozikba, és azóta a legnépszerűbb hangszabvánnyá nőtte ki magát: minőségét csak a DTS képes túlszárnyalni.

    DTS
    A DTS, vagyis Digital Theatre System ugyanazt az 5.1-es hangszóró konfigurációt használja, mint a Dolby Digital, viszont háromszor nagyobb területet igényel a tárolása, ezáltal a minősége is sokkal jobb. Sajnos azonban a filmiparban egyelőre langyos fogadtatásra talált a DTS, ugyanis a legtöbb filmben felesleges az alkalmazása: minőségi fölénye minimális (alig észrevehető) a moziban. Nem szabad azonban eltemetni a DTS-t, hiszen profi többcsatornás hangrögzítésre (pl. koncertfelvétel) a Dolby Digital általában alkalmatlan, ilyenkor a DTS fölénye erőteljesen jelentkezik.

    Dolby Digital EX
    A legújabb, egyelőre tervezési fázisban lévő hangszabvány. A Dolby Laboratories egyszerűen kiterjesztette a Dolby Digital-t 6.1-es konfigurációra: a 6. hangszóró neve back surround. Állításuk szerint nagyban növeli a térélményt és a valóság modellezésére sokkal jobban használható, mint a Dolby Digital. A gyakorlatban nem tapasztalható túlságosan nagy különbség az 5.1 és 6.1 konfiguráció között - a buzgó vásárlók azonban rohanhatnak megint új erősítőt vagy dekódert vásárolni...

    THX
    Elérkeztünk az utolsó fogalomhoz, ami azonban kakukktojásnak számít. A THX ugyanis nem kifejezetten egy szabvány, hanem sokkal inkább egy minősítés. Olyan audio technikai eszközök, médiák, hang- ill. filmanyagok kaphatják meg a THX minősítést, melyek egyrészről megfelelnek bizonyos, rendkívül szigorú előírásoknak; másrészről pedig minőségükkel kiemelkednek a nagy átlagból. A THX minősítésű mozik, erősítők, DVD filmek átlagon felüli audio élményt nyújtanak. A THX minősítést csak és kizárólag George Lucas cége, a Lucasfilm Ltd. adhatja ki.


    Szeretnék köszönetet mondani a Ramiris Rubin Rt-nek, hogy biztosította számunkra a tesztalanyt. Továbbá szeretnék köszönetet nyílvánítani Fiery-nek a Prog.hu szerkesztőjének és a Dunaweb kft-nek.

    Forrás : Ramiris Rt.
    Szponzor : Ramiris Rubin Rt.



  • Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

    Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

    Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95