Hamarosan itt a december, megkezdődik a karácsonyi bevásárlás. Következő cikkünkben megpróbáljuk áttekinteni a hazai e-kereskedelem helyzetét, és hogy mennyire készülnek az online cégek a karácsonyi szezonra.
Először is egy kis általános ismertetetés: a hazai internetes kiskereskedelem forgalmát idén 500 millió és egymilliárd forintra becsülik a szakemberek. Bár az egyes becslések közti különbség jelentős, a legoptimistább vélemény szerint is alacsonyabb, mint a teljes magyarországi kiskereskedelmi összforgalom egy ezreléke. A következő rész alapjául szolgáló piackutatást az Erba 96 - Store Wizard készítette, minden esetben az áruházak vezetői szolgáltatták az információkat.
A cégek kiválasztásánál több szempontot vettek figyelembe:
Első szempont az internetes tapasztalat volt, a cégek egy része (pl. Fókusz Online, Videopart) már tavaly is érzékelhette a karácsony forgalomnövelő hatását internetes boltjában, míg a másik része csak idén nyitott, igy becslésekre, és hagyományos kereskedelmi tapasztalataira támaszkodik.
A kiválasztás második szempontjaként az áruházak nagyságát vizsgáltuk és különféle méretű cégeket kérdeztünk (X-Multimédiashop, Intertéka, Fotexnet).
A cégek profilját vizsgálva, a szegmensben található áruház (Fókusz Online, FotexNet), illetve egy termékfajtára szakosodott bolt is (Libri, SzexyNet).
A válaszadók között van olyan áruház is, melynek forgalomnövekedését a karácsonyi szezon csak közvetve befolyásolja (Office Depot).
Milyen forgalomnövekedést várnak online boltjukban a karácsonyi szezontól?
A boltok túlnyomó többsége 50%-os forgalomnövekedést vár az idei karácsonyi szezontól, de a megkérdezettek között volt több olyan is, aki 100 %-os forgalomnövekedésre számit. A FotexNet és a Libri a többiektől eltérően 3-5-szörös forgalmat vár a karácsonyi szezontól, ez utóbbi azzal indokolja, hogy a könyvkereskedelem forgalmának több, mint 50 százaléka egyébként is az utolsó két hónapra tehető.
A Fókusz Online és a Videopart Panasonic online boltok 50-100%-os forgalomnövekedésre számítanak.
Felkészültek a megnövekedő forgalom kiszolgálására?
Az áruházak mindegyike hagyományos boltokat is üzemeltet, így készen állnak a megnövekedő kereslet kiszolgálására, elegendő raktárkészlettel rendelkeznek valamint felkészültek a növekvő adminisztrációs, csomagolási, és logisztikai feladatokra. Legtöbbjük a jelenlegi forgalom többszörösét kiszolgálni képes csapattal üzemelteti internetes boltját. Az Intertéka hagyományos könyves csomagküldő cégnek sokéves tapasztalata van a karácsonyi szezonban többszörösére növekedő igények kiszolgálásában, így pontosan tudják, hogyan kezeljék a növekvő számú rendeléseket.
Terveznek valamilyen reklámkampányt a karácsonyi szezonra?
A kereskedők jelentős reklámkampányokat terveznek a szezonban, fontosnak tartják, hogy az online és hagyományos médiát egyaránt felhasználják.
Mindegyikük felhasználja hagyományos marketing eszközeit, így az Office Depot több, mint 450 000 példányban megjelenő, akciós termékeket tartalmazó kiadványában a szezon alatt kiemelten hirdetik internetes áruházukat.
Kínálnak speciális karácsonyi akciókat online boltjukban?
Mivel a boltok legtöbbje az interneten egyébként is kedvezményes árakat kínál, ezért inkább speciális akciókkal, nyereményjátékokkal, kedvezményes házhozszállítási lehetőséggel várják a vásárlókat. Mindegyik kereskedő tervezi vásárlói megajándékozását a rendelt termék mellé, ezek leginkább reklámajándékok (bögre, egérpad, naptár).
Milyen vásárlói réteget céloznak meg?
Az online áruház nyitásával a kereskedők főleg új vásárlói réteget értek el, itt legtöbben a vidéken élő internetezőket emlitették, amely a megkérdezett cégek majd mindegyikének korábban ismeretlen piacot jelentett. Azoknál az áruházaknál, amelyek regisztrált vásárlóiknak az interneten különleges kedvezményeket biztositottak, a bevezetésnél ez jelentős forgalmat jelentett. A Libri könyvkereskedelmi hálózat 40 ezer, törzsvásárlói kártyával rendelkező ügyfelének plusz árkedvezményt kínált, és a tapasztalatok szerint a törzsvásárlók egy része élt is a lehetőséggel.
Vásárlóik rendelésre, vagy csak a kívánt termékek kiválasztására használják az online boltokat?
Általános vélemény, hogy igen magas azon vásárlók száma, akik az interneten választják ki a terméket, de a hagyományos úton, személyesen vásárolják meg.
Bár nem lehet minden esetben megállapítani, hogy a hagyományos boltba látogatók hol nézték ki maguknak a megfelelő terméket, a vásárlók több esetben említik az online boltot, mint információforrást. A kereskedők közül többen egyetértettek, hogy a rendelést is online intézőkhöz képest egyelőre mintegy háromszor annyian használják internetes áruházukat katalógusként, és vásárolják meg a kívánt terméket a hagyományos módon.
Mikor érhetik el az online boltok forgalma a hagyományosokét?
Általános vélemény, hogy a hagyományos bolt forgalmát csak évek múlva éri el az internetes bolt forgalma, a válaszadók legtöbbje a tapasztalatok alapján 3-5 évre teszi ezt. A kereskedők többségétől eltérően a Libri és a FotexNet is úgy érzi, a jövő évi karácsonyi szezon online forgalma már vetekedni fog a hagyományossal. Érdekes tapasztalat, hogy a Librinek már idén is egy sikerkönyvéből ugyanannyi példány kelt el az interneten, mint a hagyományos boltjaiban.
A cikk egy részének szerzői joga az Erba 96 Kft. tulajdona. A teljes tanulmány ingyenes terjesztésre került, az információkat a Store Wizard e-commerce rendszer szolgáltatta.
|