Ezúttal egy 1.6GHz-es Northwood magos Pentium 4-es processzor hűtésével foglalkozunk...
A vízhűtésű gép sorozat előző két részében a következő konfigurációk
szerepeltek (csak a lényeges elemek):
|
1-es
konfiguráció
|
2-es
konfiguráció
|
Alaplap
|
Abit
KG7
|
Abit
BE6II
|
Processzor
|
AMD
XP 1600+
|
Celeron
600
|
Videokártya
|
ASUS
Geforce 3 Ti500
|
Voodoo
3000
|
Memória
|
256M
DDR
|
512M
SDRAM
|
Azon kívül, hogy ezek lényegesebben csendesebbek lettek, mint
léghűtésű társaik, még némi tuning is belefért. Ennek keretében a 1600+-os AMD
XP 2000+-on vígan üzemelt, míg a Celeron processzorral szerelt gép (600MHz),
1100MHz-en hasít. Az biztos, hogy a két konfiguráció között lényeges erőkülönbség
van.
Most a Noer-Sys Computer
jóvoltából újabb alkatrészek vízhűtésébe lehetett belevágni. A bemutatott gép
azért is különleges, mert eddig csak olvashattunk a vízhűtésről, aki elég bátor
volt az bele is vágott, de mostantól ez a gép megtekinthető a
Noer-Sys számítástechnikai szaküzletben!!!
Ebben a cikkben egy P4-es konfiguráció vízhűtőrendszerét és az
eredményeket láthatjuk. A gép lelke egy 1.6GHz-es Northwood magos Intel Pentium
4-es processzor (512k cache). Ezen a processzorok általában jól húzhatók, de
nem mindegy milyen alaplapban üzemelnek. Az alaplapon akár 1GHz-es húzhatóságbeli
különbség is múlhat. Az a helyzet, hogy az olyan alaplapnál, ahol az AGP és
a memória frekvenciája nem osztható le "rendesen" a CPU FSB-hez képest illetve
nem függetleníthető az viszonylag rossz tuning alaplapnak bizonyul.
Mindig valami extrára törekszünk a lehetőségekhez mérten, így
most egy alumínium házba került a hűtőrendszer:

Ugyan a képen már olyan állapotban látható, amikor még léghűtésű
a gép, de ez senkit ne zavarjon.
Félelmetesen könnyű a bemutatott alumínium ház (üresen), de akkor
is érezni az alumínium és a normál házas számítógép közötti súlykülönbséget,
amikor tele van pakolva a gép. Bár tény és való, hogy nagyon jól összehozták
ezt a házat, azért nem olcsó mulatság. Tápegység nélkül is egy normál PC ház
duplájába kerül, de legalább már ilyen is van. Viszonylag fényes az oldala,
felületkezet, így ha "megtapizzuk" nem mattul le.
Külön érdekessége a háznak, hogy a nem használt 5.25" helyek takaró
ablakai lyukacsosak, és az előlapon látható hatalmas "M" betű is lyukakból lett
összehozva.
A házat feltupíroztuk azzal, hogy beleszereltünk egy kék-lilás
fényű neont. Sötétben nagyon jól néz ki, amint a lyukakon keresztül kiszűrődik
a fény. Erről mindjárt képet is mutatok (a neonról).
A gépben egy Soltek SL-85DRV3 jelzésű DDR memóriás P4-es alaplap
van. Kapásból leszereltem a gyári CPU hűtő tartó műanyag keretet és két csavart
tettem ide:

Ennek segítségével a CPU hűtőjét fel lehet majd szerelni. A chipsetnél
hasonló trükköt követtem el, ugyanis ezt is vízhűtésűvé varázsoltam. Erre azért
volt szükség, mert a Soltek ezen alaplapi chipsetjének gyárilag nincs hűtőventilátora
(a fenni képen nem az említett Soltek alaplap részlete látható, hanem egy MSI
alaplapé.) Ha a CPU foglalat körül megszűnik a légáram, akkor a chipset alaposan
felmelegszik, ami stabilitási gondokhoz vezethet. Ugyan egy egyszerű kis ventilátorral
is megoldhattam volna dolgot, de ha már vízhűtésű a gép, akkor nem áll semmiből
egy plusz hűtőblokkot tenni a rendszerbe.

Egy Leadtek A170 MX440-es Geforce 4-es videokártya került a gépbe.
A memóriák egyáltalán nem melegszenek, így ide felesleges lett volna vízhűtőt
szerelni. De a csinos GPU hűtőt leszereltem és egy hosszú csonkos alumínium
hűtőblokkot tettem rá. Kezdetben csak a videokártyán és a CPU-n volt hűtőblokk,
mert csak a próbák során derült ki, hogy a chipset is nagyon melegszik. Így
a hűtőrendszer először chipset hűtő nélkül raktam össze:

Így, gyakorlatilag asz asztalon is össze lehet szerelni egy hűtőrendszert,
csak meg kell mérni a csövek hosszát. Így az asztalon összerakva simán kockázat
nélkül fel lehet tölteni vízzel, és csak akkor szereltem be, amikor láttam,
hogy minden rendben van.
Gyakorlatilag a bilincsek feltételére kell nagyon ügyelni, mert
a fél, vagy műanyag alkatrészeken nem folyhat át a víz, csak a bilincseknél
találhat kiutat. Már jó néhány ilyen csőbilincset felszereltem, és azt tapasztaltam,
hogy akkor a legkönnyebb ezeket feltenni, ha előtte az a pályát ahol az orsó
fut bezsírzom. Utána a bilincset kb. 10mm-es átmérőre összehúzom (eredetileg
13-as a belső átmérője). Az összehúzás közben néha nem marad kör alakú a bilincs,
ez fogóval korrigálom és végül kilazítom a bilincset és csak ezek után húzom
rá a csőre.

A meleg leadó radiátor két winchester beépítő kerettel a felső
két 5.25 helyre került. Na igen ám, de ekkor nem igazán jól hűt, mert a meleg
levegő nem tud távozni. Ezért két lyukacsos 5.25" takarólapot összeragasztottam
és mögé tettem egy extra csendes 8cm-es (Solution típusú) ventilátort:

Így szép is és levegőt is kap a rendszer. Bár mint utóbb kiderült
lehetne több lyuk is az előlapon, mert így a légáram egy kicsit visszafogott.
A ventilátor tapadókorongok rögzítik. De mint kiderült a tapadókorong az alumíniumtól
idővel elválik, így minden korong alá tettem egy kis F.BS ragasztót, ami rugalmasan
és atom biztosan rögzítette (utóbbi megoldást e-mail-ben küldte egy tuning rajongó).

A gép alsó lemezén van a 12 Voltos fénycső. Nehéz volt jól látható
módon lefényképezni, mert ha csak a neon világít, akkor a környező dolgok tűnnek
sötétnek, ha vakuval fényképezem, akkor nem látszik a neon fénye.
Két dolgot tapasztaltunk a neon világítással kapcsoltban. Egyrészt
kissé körülményes az energiaellátása. Itt most semmi extrára nem kell gondolni,
hiszen a neon csak 0.3 Ampert vesz fel (12 Voltról) amit a PC tápegysége simán
elbír. (Másrész törékeny.) De amikor a winchester tölt, az a fényerőn azonnal
látszik. Ez nem olyan jelentős, de simán észre lehet venni ha figyelünk.
Mondhatná valaki, hogy biztosan a PC táp nem bírta... de mégsem.
Két tápegységgel is próbáltuk, ebből az egyik a minőségéről híres Chieftech
volt (300Watt). Oszcilloszkópos méréssel fény derült arra, hogy a winchester
a 12 Voltos feszültséget annyira rángatja, hogy 0.3 Voltos váltakozó jel jelenik
meg a 12 Voltos feszültséget. Normális esetben ez semmilyen egységet nem zavar,
esetleg néhány hangkártyát megbolondít. De a neon fényén ez nagyon jól látszik.
Az sem jelentene megoldást, ha 400Wattos tápegység lenne a rendszerben,
ugyanis a tápegység szinte kizárólag az 5 Volt stabilizálására törekszik, a
többi feszültség sikerül, ahogy sikerül. A dolognak elektronikai oka van, ugyanis
a tápegységben csak egy szabályzó elem van, és el kell dönteni, hogy melyik
feszültséget szeretnénk pontosan tartani és ennek függvényében működtetni a
tápegységet. A valóságban súlyozzák a feszültségeket és 90%-ban az 5 Volt stabilizálása
dominál és a maradék 10%-on osztozik a többi feszültség (nem a teljesítményre
gondolok). Pl. ha egy tápegység 5 Voltját nagyon terheljük, akkor a 12 Voltból
simán 13.5 Volt is lehet. Egyébként egy gép fogyasztását néha már onnan is meg
lehet saccolni, hogy a 12 Volt mennyi a valóságban. Ha sokkal több, akkor feltehetőleg
"zabál". De ez nem mindig működik, mert van úgy, hogy a 12 Volt csak 11.5...
És akkor most nézzük a csőhegyeket:

Biztos eltart egy darabig mire a csövek kavalkádjában ki lehet
igazodni. Felül a tápegységgel egyvonalban van a hűtő, innen két 8-as belső
(12mm külső) átmérőjű cső jön le. Az egyik a szivattyú szívó csonkára megy a
másik a chipset hűtő egyik kivezetésére. Innentől kezdve minden sorba van kötve,
vagyis a víz először a videokártya hűtőblokkjába megy, onnan a CPU hűtőbe, majd
a chipset blokkjába.
Más szögből:

A chipset és a CPU hűtő is átlós lappal lett felfogatva. A rögzítő
lap kicsit vastagra sikerült (10mm) de végülis hely van és legalább nem görbül
el…
Így, hogy egy csomó vezeték és cső van a gépben igazán érdekes
látványt nyújt. Pláne ha megnézzük az előző előtti képet, mert ott hengeres
floppy és IDE kábelt is láthatunk. Ezek zöld-sárga színben pompáznak. Arra gondoltam,
hogy nemsokára összehozok egy olyan gépet is, melyben a hűtőfolyadék (jelenleg
ioncserélt víz) meg lesz színezve. A műanyag csőben lesz egy fémcső szakasz,
amiben extra nagy fényerejű ledek megvilágítják a folyadékot. Remélhetőleg ez
azt eredményezi, hogy az összes cső kvázi világítani fog a sötétben. De ez még
a jövő zenéje, egyenlőre olyan színező anyagot keresek, ami nem rakódik le a
cső belső falára, mert akkor nem látni bele a csőbe, meg csúnya is lesz (pl.
jód esetén), mert nem lesz egyenletes a réteg. Arra is ügyeli kel majd, hogy
ne tartalmazzon szemcséket, mert ez a szivattyúnak nem használ.
Íme a következő érdekesség:

A PC házba egy sin is van. Ezeken karok, melyeket fel-le lehet
tolni és adott pozícióban rögzíteni. Így egy kártyát szikla szilárdan a helyén
tarthatunk. Sőt a házzal adnak egy ventilátort is, ezt is a sínen tologathatjuk.
A ventilátor feladata a házban a levegő hátlap irányába való terelése. Ugyanis
a hátlap is olyan, mint a szita és távozni tud a meleg levegő. Ám most a sok
cső miatt nem maradt hely ennek a ventilátornak, de erre feltehetőleg nincs
is szükség, mert az 5.25" helyekre már tettem egyet.
A hőmérsékletekről:

Az 1.6GHz-es processzort 1.9GHz-en járattam, 1.85 Volton. Ekkor
40 fok körüli mozgott a CPU hőmérséklete kb. 20-30%-os CPU kihasználtság mellett.
Ám amikor padló gázra kapcsolt a rendszer, akkor elérte az 50 fokot is. A hűtővíz
35-38 fok körül volt. Ez azt jelenti, hogy kb. 13-15 fokkal melegebb volt a
hűtővíz, mint a szobában lévő levegő (zárt PC ház esetén). Ez talán lehetne
kicsit kevesebb is, de nem akartam sugárhajtóművet csinálni a gépből és ahhoz
képest, hogy a gépben benne van a teljes rendszer nem is olyan rossz.
Utánanéztem az 1.6GHz-es Northwood tuning egy kis kazánnal felér.
Alaphelyzetben 65 Wattal melegszik. Ám ne feledjük elvileg 1.575 Voltról produkálja
mindezt. 1.85 Volt és 1900MHz-es párosítás esetén potom 110 Wattot nyom le!!!
Ne ez már nem semmi.... Nem véletlenül limitálják 1.675 Voltnál általában a
maximális feszültséget. De ezt a processzort átalakítottam, így a.85 Volt a
default feszültség. A chipset kb. 10 Wattal fűti a hűtőrendszert a videokártya
kb. 15 Wattal. Így szerény számításaim szerint 135 Watt fűti a vízhűtőrendszer,
ennek hatására 15 fokkal lesz melegebb a hűtőfolyadék. Így ezt is mondhatom,
hogy 1 Watt 0.111 fokkal emeli a rendszer hőmérsékletét.
Az egy mésik golog, hogy a hűtővíznél kb. 3 fokkal melegebb chipset,
de ez nem olyen vészes. A CPU mag közepes terlheltségek esetén kb. 6-7 fokkal
melegebb a hűtőjénél és tadló gáz esetén kb. 12 fokkal lesz melegebb belül.
Próbáltam már mindenféle blokkot, de a belső kialakítás nem igazán számított
sokat. A polítozás is csak aban az esetben számít, ha utána sík marad a hűtő
alja, de ezzel is csak kb. 3 fokot lehet nyerni. Egyébként nagyon nehéz ilyan
nagy felületen (P4-es fém sapkája) síkban polírotni, mert ha enne hatására eltérünk
a síktól, akkor csak rontunk a dolgon.
Végül néhány 3DMark2000/2001-es teszteredményt szeretnék bemutatni.
Ugyanis ezt a videokártyát az alábbi konfigurációval már korábban teszteltem:
Alaplap
|
Abit KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD XP 1900+
|
Memória
|
256M DDR (266MHz)
|
Videokártya
|
Leadtek A170
|
Winchester
|
Maxtor 40G (ATA100)
|
Kíváncsi voltam hány MHz-es P4-es CPU-t kell a szintén DDR-es
(Soltek SL-85DRV3) alaplapba belecsöppenteni (tuning), hogy elérje a AMD XP-s
gép 3DMark200/2001-ben produkált értékeit. Természetesen a dolog nem ilyen egyszerű,
mert a Pentium 4-es CPU-nál az FSB emelésére nyílik csak lehetőség, és mivel
ez az AGP és memória frekvenciát is emeli így ez jobban emeli a rendszer teljesítményét,
mintha csak a CPU frekvenciáját növelném.
Nézzük hol áll a Leadtek A170-es a "MHz listán":
|
MSI
Ti4400
|
Geforce
4 A 270 Ultra (Ti4600)
|
Geforce
4 A170
|
Geforce
3 Ti500
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
GPU
órajel
|
275
MHz
|
300
MHz
|
270
MHz
|
240
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
órajel
|
550
MHz
|
650
MHz
|
400
MHz
|
500
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Memória
sávszélesség
|
8800
MB/s
|
10400
MB/s
|
6400
MB/s
|
8000
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
Fill
rate
|
1120
Mpixel/s
|
1200
Mpixel/s
|
1100
M Texel/s
|
960
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Végül akkor a P4-es gép fontos elemei is:
Alaplap
|
Soltek SL-85DRV3
|
Processzor
|
Intel Pentium 4
1.6G (Northwood)
|
Memória
|
256M DDR (266MHz)
|
Videokártya
|
Leadtek A170
|
Winchester
|
Maxtor 40G (ATA100)
|
3Dmark 2000:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Abit
KG7+ XP1900+
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Soltek
SL-85DRV3 + P4 1.6G
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Soltek
SL-85DRV3 + P4 1.9G
|
3DMark
Result
|
9198
|
7896
|
8627
|
CPU
Speed
|
673
|
576
|
594
|
Helicopter
Low Detail
|
167.4
fps
|
154.0
fps
|
164.7
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
127.6
fps
|
114.7
fps
|
124.1
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
67.6
fps
|
64.9
fps
|
69.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
203.0
fps
|
185.6
fps
|
197.4
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
124.2
fps
|
88.6
f ps
|
103.7
fps
|
Adventure
High Detail
|
76.7
fps
|
50.1
fps
|
60.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
532.4
MTexels/s
|
531.5
MTexels/s
|
532.2
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1054.1
MTexels/s
|
1050.2
MTexels/s
|
1053.1
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
17075
kTriangles/s
|
16331kTriangles/s
|
18206
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
13237
kTriangles/s
|
13377
kTriangles/s
|
13607
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7539
kTriangles/s
|
8066
kTriangles/s
|
8370
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
442.0fps
|
439.4
fps
|
441.6
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
423.3
fps
|
391.7
fps
|
419.5
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
298.3
fps
|
238.5
fps
|
286.7fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
155.5
fps
|
123.1
fps
|
148.1
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
271.9
fps
|
270.7
fps
|
271.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
326.6
fps
|
324.8
fps
|
325.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
438.0
fps
|
434.6
fps
|
436.3
fps
|
3DMark2001:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Abit
KG7+ XP1900+
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Soltek
SL-85DRV3 + P4 1.6G
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
Soltek
SL-85DRV3 + P4 1.9G
|
3DMark Score
|
5624
|
4545
|
5071
|
Game 1 (Low)
|
98.5
fps
|
85.9
fps
|
94.3
fps
|
Game 1 (High)
|
45.4
fps
|
30.4
fps
|
37.0
fps
|
Game 2 (Low)
|
89.4
fps
|
79.4
fps
|
84.7
fps
|
Game 2 (High)
|
45.2
fps
|
37.9
fps
|
42.2
fps
|
Game 3 (Low)
|
93.4
fps
|
79.3
fps
|
86.3
fps
|
Game 3 (High)
|
50.0
fps
|
36.7
fps
|
41.7
fps
|
Game 4
|
--------
|
--------
|
--------
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
423.6
MTexels/s
|
430.7
MTexels/s
|
430.7
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
549.8
MTexel/s
|
550.9
MTexel/s
|
550.9
MTexel/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
28.1
MTriangles/s
|
256.4
MTriangles/s
|
26.5
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
6.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
--------
|
--------
|
--------
|
DOT3 (Bumps M)
|
62.7
fps
|
63.0
fps
|
63.7
fps
|
Vertex Shader
|
41.4
fps
|
37.5
fps
|
42.9
fps
|
Pixel Shader
|
--------
|
--------
|
--------
|
Point Sprites
|
9.3
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
Az eredmények láttán nem vitás, az 1.9G-re felturbózott P4-es
konfiguráció jobban "visszafogja" a Geforce 4 MX440-es videokártyát, mint az
XP processzoros konfig. Talán úgy 2.1GHz környékén produkálná a két gép ugyanazt
a 3DMark2000 mérései szerint.
Nyílván a memória kezelési sebességgel nem lehetett gond, mert
ez jobb, mint az említett AMD XP processzorral szerelt konfiguráció esetén:

Itt egy olyan képet láthatunk, ahol 1.6/1.9GHz-en feltüntettem
a mért sebességeket, CL2 és CL2.5 esetén is. Sajnos a tesz pillanatában nem
volt olyan memória kéznél, mely elbírta volna a CL2-es beállítást, amikor a
CPU 1.9GHz-en tép. Ugyanis a memória 2x(119+33)MHz-es beállítása esetén a 266MHz-es
DDR modul 304MHz-en jár (fizikailag 152MHz-en). A modulon 7ns-os IC-k voltak,
ez pedig fizikailag csak 142MHz-et tenne lehetővé.
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Vízhűtésű gép 2.rész
Vízhűtésű gép