FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
· Cikkek > Overclock
· Vízhűtésű gép
Dátum : 2002-03-18 20:29:54
Szerző : gigahertz


Most egy olyan számítógéppel ismerkedhetünk meg, amiben több a cső, mint a vezeték...

Gondoltam itt az ideje összerakni egy "full" vízhűtésű gépet. Mivel a tápegység vízhűtése szerintem veszélyes, forró SCSI winchesterem meg nincs, így maradtam a CPU, chipset és VGA kártya vízhűtésénél. Igyekeztem tűrhető árú alkatrészekből építkezni, de a videokártya kicsit "húzós", de a cikk végén látni fogjuk az alternatívákat.

Nézzük sorba:

CPU és chipset vízhűtő:

A CPU hűtőegysége vörösrézből készült, míg a chipset hűtője alumíniumból. Teljesen felesleges lett volna a chipsetre is rézhűtőt helyezni, mert ott a CPU-hoz képest annyira kis hő keletkezik és olyan nagy felületen, hogy egy alumínium blokk is bőven elegendő.

A CPU hűtő mart blokk, végül 5mm-as talpvastagságánál maradtam, a blokk 12mm magas. (Remélem mindenki úgy gondolja, hogy ez már elég) A chipset hűtő ezen része alumíniumból készült:

Kipróbáltam a CPU-n mindkettőt, és meglepésemre nincs eget rengető hőmérsékleti különbség! Tettem mindezt azért is, mert csak mende-mondák vannak arra vonatkozóan, hogy most mennyit is számít a réz használata. Tapasztalataim szerint extrém tuning nélkül kb. 2 fokkal magasabb a CPU hőmérséklete alumínium hűtőblokk esetén, mint ha rezet alkalmaznánk. Ez elenyésző! De ha kőkemény tuningra kerül a sor, és a CPU már 100 Wattal is fűt, akkor a különbség már kb. 4 fokra tehető ( a réz volt természetesen a jobb). Ez sem égbekiáltó.

Én úgy gondolom, hogy bár a vörösréz majdnem 2x jobb hővezető, de nehéz belepumpálni a hőenergiát, a kb. 3x nagyobb sűrűsége miatt. De az is lehet, hogy annyira jó az áramló víz hőelvonó képessége, hogy ilyen anyagvastagságok mellett már nem sokat számít a réz/alumínium kérdés. (Megjegyzem, hogy a sárgarézből készített blokkok a tapasztalatok szerint nem igazán jó, egyedül a fémmegmunkáló helyeken szeretik, mert jól forgácsolható, de a hővezető képessége nem igazán jó.)

Mindegyiket lefestettem, ennek a hűtés szempontjából nincs jelentősége, de így legalább hosszútávon szép marad:

Bár itt a képen három blokk látható, de a hűtőrendszerhez ebből csak kettőre lesz szükség. Az alumínium blokk kerül majd a chipsetre, a réz a CPU-ra.

Videokártya hűtés:

A VGA hűtő előállítása sokkal nehezebb volt. Eleve az volt a cél, hogy a memóriát és a GPU-t egy hűtő hűtse:

Egy ASUS Ti500-as Geforce 3 kártyára készült. 10mm vastag alumínium lapba mini labirintus készült. A hűtő 90x80mm-es, de még is viszonylag könnyű hála az alumíniumnak. Egy ilyen méretű illetve tömegű rézhűtő már nagyon megnyomorgatná az AGP csatlakozót, illetve valami extra tartót kellene készíteni.

Üvegszálas anyagból készült el a fedele. Ügyeskedni kellett, hogy a magasabb kondenzátoroknak és alkatrészeknek ne ütközzön neki a hűtő. Így két "beharapásra" is szükség volt a széleken. De ez még mindig nem volt elég, mert a GPU teteje magasabban van, mint a memóriák hűtendő felülete.

Három lyuk és csavarok segítségével atom stabilan fel lehet rögzíteni a videokártyára. De a csavarok fejei alá szigetelő alátéteket kell tenni!

Az oldalcsonkoknak köszönhetően nem a PCI helyek fele haladnak a csövek, bár az AGP csatlakozó mellett lévő PCI helyet úgy sem lehet szinte semmire sem használni, mert IRQ ütközés lesz és nem is szoktam az a slotot használni.

A következő konfigurációt állítottam össze:

Processzor

AMD XP 1600+

Alaplap

Abit KR7

Videokártya

ASUS Ti500 Geforce 3 64M DDR

Memória

Kingston 256M DDR

Winchester

Maxtor 40G, 7200 RPM, ATA 100

CDROM

Aopen 52x

Ház

Acorp nagytorony, 300 Watt

Floppy

1.44M

Hűtés

Vízhűtés

 

Egy Acorp nagy toronyba került be a hűtőrendszer. 300 Wattos a tápegység, de a ventilátora túlságosan hangos, így feszültség csökkentéssel teljesen elnémítottam. Nem véletlenül tettem mindezt, mert gyakorlatilag néma PC-t szerettem volna készíteni! Nyílván mivel a chipset, GPU, CPU ventilátora megszűnt, és a PC táp is teljesen csendes lett, így félelmetesen csendes gép állt elő!!!

Úgy próbáltam méretezni a hűtőrendszert, hogy hűtés szempontjából egy jobbfajta léghűtő teljesítményét nyújtsa, de akár kispárnának is lehessen használni (olyan csendes legyen).

A két felső 5.25 helyre építettem be a meleg leadó radiátort. Ez elölről egy szintén, gyakorlatilag néma ventilátorral meg lett támogatva. Mert ha nincs légáram, akkor csak idő kérdése, hogy mikor melegszik fel a PC házban a levegő és akkor oda a vízhűtés előnye.

Olyan lassan forog ez a ventilátor, hogy szinte látni lehet, a lapátokat, így a hangjára egyáltalán nem lehet panasz. Ez a minimális légáram bőven elég ahhoz, hogy a hűtővíz hőmérsékletét szoba hőmérséklet +10 fokon azaz kb. 30 fokon lehessen tartani!!! Ez azért egyáltalán nem rossz eredmény, figyelembevéve azt a tényt, hogy a CPU, videokártya és a chipset együtt jóval több, mint 100 Wattal melegszik.

Három cső jön ki a meleg leadó egységből. Ebből két 8-as belső átmérőjű jó minőségű csövön áramlik be illetve ki a víz. A harmadik csonk vékonyabb, ez a víz hőtágulásából adódó minimális térfogat növekedést hivatott kiküszöbölni. Ez a cső kb. 15 cm hosszú és a vége be van "tömve" a cső nagy érészében levegő van, ez összenyomható, így ha pl. 1 köbcentivel megnő a hűtőfolyadék térfogata, akkor az ezt a levegőt nyomja össze. Így zárt a rendszer és teljesen biztonságos. A meleg leadó egységnek külön tartója van, ami lehetővé tesz, hogy az 5.25 helyre atom stabilan beépíthető legyen.

Bár itt meglehetősen sok a cső, de bőven van hely, így ez nem probléma. Extra megoldásként hengeres ATA és floppy kábeleket kerültek beépítésre. (Zöld és sárga a fennti képen.)

A szivattyú öntapadós korongokkal lett rögzítve a winchester tartó 3.5" helyek alá. Annak érdekében, hogy ez hosszútávon se essen le a tapadókorongokat pillanatragasztóval is bekentem.

A radiátorból a víz először a szivattyú szívó csonkjához érkezik. Ez a képen felfelé álló csonk. Innen a CPU hűtőblokkjába halad a hűtővíz, majd ebből egy kisebb ívvel a chipset hűtőbe landol. Végül a chipset hűtő alumínium hűtőblokkjából a bonyolult GPU/memória hűtőbe kerül a hűtőfolyadék és innen vissza a meleg leadó radiátorba. A blokkok járatai sehol nem jelentenek szűkületet a 8-as cső útjában. Pontosabban a csőcsonkok 0.5 mm falvastagságúak, így ez kb. 38.5 négyzetmilliméteres keresztmetszetet jelentenek, míg a blokkokban kb. 40 négyzetmilliméter keresztmetszetű a járat, kanyarokban pedig ennél nagyobb!

A CPU hűtőblokk a CPU foglalat szélén található pöckök segítségével lett felrögzítve. A 40x40x12-es blokk nem olyan nehéz, hogy a két pöcök ne bírná meg. A chipset hűtő még ennél is könnyebb (40x40x12, de alumíniumból van és nem vörösrézből), de ott nincs már rögzítési lehetőség csak a chipset átlóiban található lyukak.

Bár először biztosan elrettentő lehet a sok cső és csatlakozási pont (összesen 10db bilincs), de az autóknál használt csőbilinccsel ez biztonságosan megoldható. Csupán az a fontos, hogy a csőbilincset a használat előtt be kell járatni és egy kicsit kisebbre összehúzni, mint a cső átmérője. Ekkor könnyen fel lehet tenni. Az előzetes összehúzás pedig azért szükséges, mert a bilincs valamilyen csodás oknál fogva még véletlenül sem kör alakúra húzódik, hanem oválisra. De a bejáratás során ezt korrigálni lehet, így a későbbiekben már nem lesz probléma.

Ha nincs tuningolva semmi sem a rendszeren, akkor a beépített 1600+-os AMD XP maximum 45 fokos volt (a tényleges hőmérséklet). Utána tettem rá egy lapáttal és a videokártyát 270/570MHz (GPU/memória frekvencia) húztam, és a CPU-t 2000+-nak állítottam be a BIOSban, ekkor már melegebb lett a rendszer:

Kicsit csodálkoztam rajta, hogy miért lett a CPU kb. 10 fokkal melegebb, mint az előző esetben, mert így néha az 54 fokot is elérte. Végül rájöttem, hogy nem is a CPU hőmérsékletet méri a rendszer, vagy legalábbis nem a tényleges hőmérsékletet. Kiderült, hogy az CPU foglalat mellett található 5db fekete dióda annyira felmelegszik, hogy tartósan nem is tudtam rajta tartani az ujjamat. Ez rá van forrasztva az alaplap réz fóliájára. Próbáltam itt méricskélni és egyértelműen kiderült, hogy a forró alaplap felfűti a CPU hőmérőjét.

Gyári léghűtés esetén ez nem jelentkezik, hiszen a CPU ventilátor elegendő légáramot hoz létra a CPU foglalat környékén. Egy szintén nagyon csendes ventilátort a melegedő alkatrészek felé tettem és láss csodát, üresjárat esetén 17 fokkal, míg teljes terhelés és tuning esetén 10 fokkal csökkent a mutatott hőmérséklet.

Ez azt jelenti, hogy a CPU 1600+-ról 2000+-ra állítása valamint a videokártya felturbósítása esetén a CPU már 45 fokon tartható teljes terhelés esetén. Alacsony CPU kihasználtság mellett 35-36 fok számít normálisnak. (Árammérővel mértem a gép áramfelvételét, monitor nélkül. Amikor minden alapfrekvencián működik, akkor 204 Wattot vett fel a hálózatból, de a tuningolt gép mát 253 Wattot fogyasztott. A kettő közötti 49 Watt kb. 90%-a egészen biztosan a hűtővíz melegítésének esett neki. Ezért kb. 90%-a, mert a PC tápegységnek sem 100% a hatásfoka és a tuning pont a chipseten, CPU-n, memórián és GPU-t termel több hőt. Elvileg ez összesen tuning nélkül 87 Wattot jelent, he ehhez hozzáadjuk a 0.9*49 Wattot, akkor ez azt jelenti, hogy 129 Wattal birkózott meg a hűtőrendszer.)

Külön érdekességként megemlítem, hogy ha új, belül nem vizes csövekkel rakom össze a vízhűtő rendszert, akkor a cső belső falán nagyon sokáig apró buborékok vannak. Idővel ezek elszabadulnak és kikapcsolt állapotban általában egy helyen összegyűlnek. Bár a hűtés szempontjából egy buborék nem számít semmit, de amikor áthalad a szivattyún, akkor ez hanggal jár. De ha a leszabott csöveket 1-2 óráig áztatom pl. egy vödörbe, utána a külsejét szárazta törlöm és ezek után a nedves falú csővel csövezem be a rendszert, akkor ezek az apró buborékok nem jelentek meg, így később nem egyesítik "erőiket" és nem lesz a rendszerben egy nagyobb buborék.

A gép csendességét talán úgy tudnám érzékeltetni, hogy nagyjából olyan alacsony zajt csap, mint amikor egy A4-es papírlapon kb. 4 másodperc alatt végighúzzuk az egyik ujjunkat. Igazából a winchesternek a hangját lehet hallani, a motor hangjára és a fejmozgatásokra gondolok.

A PCMark2002 ezt az eredményt hozta. Ezzel a teszt programmal csak az a baj, hogy kapásból csak számokat látunk, de azt nem tudjuk, hogy ez most jó, vagy rossz. Természetesen lehetőség nyílik az összehasonlításokra is, de ehhez "online" Internet kapcsolat szükséges.

A 3DMark2000 ezt mérte:

Ez azért nem olyan rossz, annak érdekében, hogy ez ne csupán pontszám legyen, az alábbi táblázatban feltűntettem néhány pontszámot és a konfigurációkat is és alatta egy grafikon is lesz.

Jellemző

Leadtek WinFast A170 MX440

Abit KG7

AMD XP1900+

Leadtek WinFast A270 Ultra

Abit KG7

AMD XP1900+

ASUS Ti500

Abit KR7

AMD XP2000+

Leadtek Gf2 Ultra

Abit KG7

AMD XP1900+

Radeon 7500

Abit KG7

AMD XP1900+

Radeon 8500

Abit KG7

AMD XP1900+

 

Leadtek Gf3 Ti200

Abit KG7

AMD XP1900+

 

3DMark Result

9198

13092

12542

10682

8417

11781

9463

CPU Speed

673

722

745

649

648

718

681

Helicopter Low Detail

167.4 fps

245.3 fps

250.5 fps

216.9 fps

169.3 fps

233.3 fps

193.1 fps

Helicopter Medium Detail

127.6 fps

186.6 fps

187.9 fps

155.4fps

118.4 fps

171.9 fps

143.4 fps

Helicpoter High Detail

67.6 fps

133.0 fps

112.5 fps

72.6 fps

56.6 fps

97.7 fps

73.9 fps

Adventure Low Detail

203.0 fps

310.0 fps

270.4 fps

241.4 fps

175.1 fps

270.8 fps

182.6 fps

Adventure Medium Detail

124.2 fps

135.5 fps

140.3 fps

126.8 fps

113.2 fps

130.1 fps

120.9 fps

Adventure High Detail

76.7 fps

80.6 fps

83.6 fps

77.0 fps

68.8 fps

78.0 fps

74.4 fps

Fill Rate (Single Texturing)

532.4 MTexels/s

1174.8 MTexels/s

932.6 MTexels/s

892.0 fps

391.3 fps

912.1 MTexels/s

615.6 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1054.1 MTexels/s

2326.9 MTexels/s

1844.0 MTexels/s

1801.5 MTexels/s

838.7 MTexels/s

1920.0 MTexels/s

1207.2 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

17075 kTriangles/s

36869 kTriangles/s

25837 kTriangles/s

20961 kTriangles/s

17014 kTriangles/s

27848 kTriangles/s

19439 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

13237 kTriangles/s

21318kTriangles/s

14918 kTriangles/s

14513 kTriangles/s

10318 kTriangles/s

19328 kTriangles/s

9698 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7539 kTriangles/s

11739 kTriangles/s

7852 kTriangles/s

7884 kTriangles/s

6897 kTriangles/s

12945 kTriangles/s

5082 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

442.0fps

961.1 fps

742.0 fps

676.6 fps

477.4 fps

736.7fps

501.1fps

16MB Texture Rendering Speed

423.3 fps

592.7 fps

595.4 fps

537.8 fps

443.9 fps

586.6 fps

466.7 fps

32MB Texture Rendering Speed

298.3 fps

317.5 fps

333.2 fps

294.3 fps

272.7 fps

309.7 fps

312.9 fps

64MB Texture Rendering Speed

155.5 fps

164.8 fps

173.5 fps

153.0 fps

141.0 fps

157.8 ps

153.0 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

271.9 fps

567.5 fps

442.1 fps

306.4 fps

257.8 fps

368.5 fps

297.7 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

326.6 fps

785.2 fps

609.9 fps

325.3 fps

321.1 fps

444.6 fps

413.7 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

438.0 fps

1284.9 fps

1002.0 fps

711.9 fps

675.8 fps

821.5 fps

688.4 fps

Ez a kép a jobb alaplapnak (KG7 vs. KR7) és a gyorsabb CPU-nak (1900+ vs. 2000+) a legtöbb helyen magasabb FPS-t produkált, mint a Geforce 4-es kártyával szerelt konfiguráció.

Ne feledjük, hogy a KR7+ ASUS Ti500-as konfiguráció kivételével az össze alapfrekvencián (ahogy azt gyárilag megteremtették) jár, de a bemutatott "wasser" gépnél a CPU 66MHz-el nagyobb frekvencián járt, mint a konkurens konfigurációk, kicsit erősebb alaplap volt a gépben és a videokártya a 240/500MHz helyett 270/560MHz-en járt.

3DMark2001:

Jellemző

Leadtek WinFast A170 MX440

Abit KG7

AMD XP1900+

Leadtek WinFast A270 Ultra

Abit KG7

AMD XP1900+

ASUS Ti500

Abit KR7

AMD XP2000+

Leadtek Gf2 Ultra

Abit KG7

AMD XP1900+

Radeon 7500

Abit KG7

AMD XP1900+

Radeon 8500

Abit KG7

AMD XP1900+

 

Leadtek Gf3 Ti200

Abit KG7

AMD XP1900+

 

3DMark Score

5624

9894

8775

5205

4780

8107

6457

Game 1 (Low)

98.5 fps

144.8 fps

136.1 fps

94.3 fps

68.4 fps

128.7 fps

99.7 fps

Game 1 (High)

45.4 fps

51.7 fps

52.4 fps

38.6 fps

36.8 fps

51.2 fps

46 fps

Game 2 (Low)

89.4 fps

181.2 fps

129.3 fps

89.3 fps

78.2 fps

137.6 fps

85.2 fps

Game 2 (High)

45.2 fps

103.6 fps

73.4 fps

38.8 fps

40.7 fps

74.8 fps

49.5 fps

Game 3 (Low)

93.4 fps

131.6 fps

137.0 fps

95.8 fps

89.6 fps

125.0 fps

106.8 fps

Game 3 (High)

50.0 fps

61.6 fps

66.2 fps

48.2 fps

43.4 fps

59.6 fps

53.6 fps

Game 4

--------

49.0 fps

45.6 fps

---

----

24.3 fps

28.1 fps

Fill Rate (Single Texturing)

423.6 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

834.1 MTexels/s

412.7 MTexels/s

395.0 MTexels/s

691.1 MTexels/s

560.5 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

549.8 MTexel/s

2322.6MTexel/s

1748.4 MTexel/s

780.2 MTexels/s

1110.4 MTexels/s

1998.2 MTexel/s

1150.9 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

28.1 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

28.4 MTriangles/s

21.7 MTriangles/s

12.2 MTriangles/s

35.2 MTriangles/s

13.7 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

6.5 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

6.9 MTriangles/s

4.1 MTriangles/s

2.8 MTriangles/s

9.9 MTriangles/s

2.7 MTriangles/s

Bump Mapping

--------

150.2 fps

130.7 fps

---

99.4 fps

101.0 fps

99.8 fps

DOT3 (Bumps M)

62.7 fps

149.2 fps

132.5 fps

62.4 fps

58.7 fps

87.4 fps

90.8 fps

Vertex Shader

41.4 fps

98.5 fps

65.8 fps

30.7 fps

43.0 fps

58.3 fps

38.6 fps

Pixel Shader

--------

123.2 fps

99.6 fps

---

----

76.5 fps

66.1 fps

Advanced Pixel Shader

--------

95.5 fps

--------

--------

75.9 fps

--------

Point Sprites

9.3 MSprites/s

30.0 MSprites/s

19.9 MSprites/s

10.7 MSprites/s

0.4 MSprites/s

28.0 MSprites/s

13.0 MSprites/s

Egyértelműen látszik az eredményekből, hogy a Geforce 4-es videokártyával szerelt gépet is nagyon meg lehet szorongatni. Ennyit számít a jobb alaplap, a vízhűtésből adódó húzási lehetőségek. Még van egy kis tartalék a rendszerben, de ezt felesleges lenne kihasználni, mert a CPU menne még kb. 50MHz-el magasabb frekvencián (csak jobban melegszik, de nem érezhető a hatás). Jelenleg 12.5x133MHz-es beállítással üzemel, de ha az FSB 140-148MHz-es tartományban lenne, és a szorzót 11.5-12-re csökkenteném, akkor a gyorsabb memóriakezelés, és túlhajtott AGP egészen biztosan sokat lendítene a dolgon.

Nyílván, ha minimalizálni szeretnénk a konfiguráció árát és maximalizálni a teljesítményt, akkor a Ti500-as kártya helyett Ti200-asat érné meg használni, mert ez is elbírja azt a frekvenciát, amit a Ti500-as és fele annyiba kerül! (Bár Radeon 8500-at is írhattam volna a Ti200 helyett, hiszen kb. egy árban vannak, de a Radeon 8500 (esetleg LE) eléggé lutri dolog, mert itt mázli kell, egy jobban húzható példányhoz, a Ti200-as kártyában ezzel szemben hatalmas tartalék van.)

 

 


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Vízhűtésű gép 3. rész
Vízhűtésű gép 2.rész


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95