Most egy olyan számítógéppel ismerkedhetünk meg, amiben több a cső, mint a vezeték...
Gondoltam itt az ideje összerakni egy "full" vízhűtésű gépet.
Mivel a tápegység vízhűtése szerintem veszélyes, forró SCSI winchesterem meg
nincs, így maradtam a CPU, chipset és VGA kártya vízhűtésénél. Igyekeztem tűrhető
árú alkatrészekből építkezni, de a videokártya kicsit "húzós", de a cikk végén
látni fogjuk az alternatívákat.
Nézzük sorba:
CPU és chipset vízhűtő:
A CPU hűtőegysége vörösrézből készült, míg a chipset hűtője alumíniumból.
Teljesen felesleges lett volna a chipsetre is rézhűtőt helyezni, mert ott a
CPU-hoz képest annyira kis hő keletkezik és olyan nagy felületen, hogy egy alumínium
blokk is bőven elegendő.

A CPU hűtő mart blokk, végül 5mm-as talpvastagságánál maradtam,
a blokk 12mm magas. (Remélem mindenki úgy gondolja, hogy ez már elég) A chipset
hűtő ezen része alumíniumból készült:

Kipróbáltam a CPU-n mindkettőt, és meglepésemre nincs eget rengető
hőmérsékleti különbség! Tettem mindezt azért is, mert csak mende-mondák vannak
arra vonatkozóan, hogy most mennyit is számít a réz használata. Tapasztalataim
szerint extrém tuning nélkül kb. 2 fokkal magasabb a CPU hőmérséklete alumínium
hűtőblokk esetén, mint ha rezet alkalmaznánk. Ez elenyésző! De ha kőkemény tuningra
kerül a sor, és a CPU már 100 Wattal is fűt, akkor a különbség már kb. 4 fokra
tehető ( a réz volt természetesen a jobb). Ez sem égbekiáltó.
Én úgy gondolom, hogy bár a vörösréz majdnem 2x jobb hővezető,
de nehéz belepumpálni a hőenergiát, a kb. 3x nagyobb sűrűsége miatt. De az is
lehet, hogy annyira jó az áramló víz hőelvonó képessége, hogy ilyen anyagvastagságok
mellett már nem sokat számít a réz/alumínium kérdés. (Megjegyzem, hogy a sárgarézből
készített blokkok a tapasztalatok szerint nem igazán jó, egyedül a fémmegmunkáló
helyeken szeretik, mert jól forgácsolható, de a hővezető képessége nem igazán
jó.)
Mindegyiket lefestettem, ennek a hűtés szempontjából nincs jelentősége,
de így legalább hosszútávon szép marad:

Bár itt a képen három blokk látható, de a hűtőrendszerhez ebből
csak kettőre lesz szükség. Az alumínium blokk kerül majd a chipsetre, a réz
a CPU-ra.
Videokártya hűtés:
A VGA hűtő előállítása sokkal nehezebb volt. Eleve az volt a cél,
hogy a memóriát és a GPU-t egy hűtő hűtse:

Egy ASUS Ti500-as Geforce 3 kártyára készült. 10mm vastag alumínium
lapba mini labirintus készült. A hűtő 90x80mm-es, de még is viszonylag könnyű
hála az alumíniumnak. Egy ilyen méretű illetve tömegű rézhűtő már nagyon megnyomorgatná
az AGP csatlakozót, illetve valami extra tartót kellene készíteni.

Üvegszálas anyagból készült el a fedele. Ügyeskedni kellett, hogy
a magasabb kondenzátoroknak és alkatrészeknek ne ütközzön neki a hűtő. Így két
"beharapásra" is szükség volt a széleken. De ez még mindig nem volt elég, mert
a GPU teteje magasabban van, mint a memóriák hűtendő felülete.

Három lyuk és csavarok segítségével atom stabilan fel lehet rögzíteni
a videokártyára. De a csavarok fejei alá szigetelő alátéteket kell tenni!

Az oldalcsonkoknak köszönhetően nem a PCI helyek fele haladnak
a csövek, bár az AGP csatlakozó mellett lévő PCI helyet úgy sem lehet szinte
semmire sem használni, mert IRQ ütközés lesz és nem is szoktam az a slotot használni.
A következő konfigurációt állítottam össze:
Processzor
|
AMD XP 1600+
|
Alaplap
|
Abit KR7
|
Videokártya
|
ASUS Ti500 Geforce
3 64M DDR
|
Memória
|
Kingston 256M DDR
|
Winchester
|
Maxtor 40G, 7200
RPM, ATA 100
|
CDROM
|
Aopen 52x
|
Ház
|
Acorp nagytorony,
300 Watt
|
Floppy
|
1.44M
|
Hűtés
|
Vízhűtés
|

Egy Acorp nagy toronyba került be a hűtőrendszer. 300 Wattos a
tápegység, de a ventilátora túlságosan hangos, így feszültség csökkentéssel
teljesen elnémítottam. Nem véletlenül tettem mindezt, mert gyakorlatilag néma
PC-t szerettem volna készíteni! Nyílván mivel a chipset, GPU, CPU ventilátora
megszűnt, és a PC táp is teljesen csendes lett, így félelmetesen csendes gép
állt elő!!!
Úgy próbáltam méretezni a hűtőrendszert, hogy hűtés szempontjából
egy jobbfajta léghűtő teljesítményét nyújtsa, de akár kispárnának is lehessen
használni (olyan csendes legyen).
A két felső 5.25 helyre építettem be a meleg leadó radiátort.
Ez elölről egy szintén, gyakorlatilag néma ventilátorral meg lett támogatva.
Mert ha nincs légáram, akkor csak idő kérdése, hogy mikor melegszik fel a PC
házban a levegő és akkor oda a vízhűtés előnye.

Olyan lassan forog ez a ventilátor, hogy szinte látni lehet, a
lapátokat, így a hangjára egyáltalán nem lehet panasz. Ez a minimális légáram
bőven elég ahhoz, hogy a hűtővíz hőmérsékletét szoba hőmérséklet +10 fokon azaz
kb. 30 fokon lehessen tartani!!! Ez azért egyáltalán nem rossz eredmény, figyelembevéve
azt a tényt, hogy a CPU, videokártya és a chipset együtt jóval több, mint 100
Wattal melegszik.

Három cső jön ki a meleg leadó egységből. Ebből két 8-as belső
átmérőjű jó minőségű csövön áramlik be illetve ki a víz. A harmadik csonk vékonyabb,
ez a víz hőtágulásából adódó minimális térfogat növekedést hivatott kiküszöbölni.
Ez a cső kb. 15 cm hosszú és a vége be van "tömve" a cső nagy érészében levegő
van, ez összenyomható, így ha pl. 1 köbcentivel megnő a hűtőfolyadék térfogata,
akkor az ezt a levegőt nyomja össze. Így zárt a rendszer és teljesen biztonságos.
A meleg leadó egységnek külön tartója van, ami lehetővé tesz, hogy az 5.25 helyre
atom stabilan beépíthető legyen.

Bár itt meglehetősen sok a cső, de bőven van hely, így ez nem
probléma. Extra megoldásként hengeres ATA és floppy kábeleket kerültek beépítésre.
(Zöld és sárga a fennti képen.)
A szivattyú öntapadós korongokkal lett rögzítve a winchester tartó
3.5" helyek alá. Annak érdekében, hogy ez hosszútávon se essen le a tapadókorongokat
pillanatragasztóval is bekentem.
A radiátorból a víz először a szivattyú szívó csonkjához érkezik.
Ez a képen felfelé álló csonk. Innen a CPU hűtőblokkjába halad a hűtővíz, majd
ebből egy kisebb ívvel a chipset hűtőbe landol. Végül a chipset hűtő alumínium
hűtőblokkjából a bonyolult GPU/memória hűtőbe kerül a hűtőfolyadék és innen
vissza a meleg leadó radiátorba. A blokkok járatai sehol nem jelentenek szűkületet
a 8-as cső útjában. Pontosabban a csőcsonkok 0.5 mm falvastagságúak, így ez
kb. 38.5 négyzetmilliméteres keresztmetszetet jelentenek, míg a blokkokban kb.
40 négyzetmilliméter keresztmetszetű a járat, kanyarokban pedig ennél nagyobb!

A CPU hűtőblokk a CPU foglalat szélén található pöckök segítségével
lett felrögzítve. A 40x40x12-es blokk nem olyan nehéz, hogy a két pöcök ne bírná
meg. A chipset hűtő még ennél is könnyebb (40x40x12, de alumíniumból van és
nem vörösrézből), de ott nincs már rögzítési lehetőség csak a chipset átlóiban
található lyukak.
Bár először biztosan elrettentő lehet a sok cső és csatlakozási
pont (összesen 10db bilincs), de az autóknál használt csőbilinccsel ez biztonságosan
megoldható. Csupán az a fontos, hogy a csőbilincset a használat előtt be kell
járatni és egy kicsit kisebbre összehúzni, mint a cső átmérője. Ekkor könnyen
fel lehet tenni. Az előzetes összehúzás pedig azért szükséges, mert a bilincs
valamilyen csodás oknál fogva még véletlenül sem kör alakúra húzódik, hanem
oválisra. De a bejáratás során ezt korrigálni lehet, így a későbbiekben már
nem lesz probléma.

Ha nincs tuningolva semmi sem a rendszeren, akkor a beépített
1600+-os AMD XP maximum 45 fokos volt (a tényleges hőmérséklet). Utána tettem
rá egy lapáttal és a videokártyát 270/570MHz (GPU/memória frekvencia) húztam,
és a CPU-t 2000+-nak állítottam be a BIOSban, ekkor már melegebb lett a rendszer:

Kicsit csodálkoztam rajta, hogy miért lett a CPU kb. 10 fokkal
melegebb, mint az előző esetben, mert így néha az 54 fokot is elérte. Végül
rájöttem, hogy nem is a CPU hőmérsékletet méri a rendszer, vagy legalábbis nem
a tényleges hőmérsékletet. Kiderült, hogy az CPU foglalat mellett található
5db fekete dióda annyira felmelegszik, hogy tartósan nem is tudtam rajta tartani
az ujjamat. Ez rá van forrasztva az alaplap réz fóliájára. Próbáltam itt méricskélni
és egyértelműen kiderült, hogy a forró alaplap felfűti a CPU hőmérőjét.
Gyári léghűtés esetén ez nem jelentkezik, hiszen a CPU ventilátor
elegendő légáramot hoz létra a CPU foglalat környékén. Egy szintén nagyon csendes
ventilátort a melegedő alkatrészek felé tettem és láss csodát, üresjárat esetén
17 fokkal, míg teljes terhelés és tuning esetén 10 fokkal csökkent a mutatott
hőmérséklet.
Ez azt jelenti, hogy a CPU 1600+-ról 2000+-ra állítása valamint
a videokártya felturbósítása esetén a CPU már 45 fokon tartható teljes terhelés
esetén. Alacsony CPU kihasználtság mellett 35-36 fok számít normálisnak. (Árammérővel
mértem a gép áramfelvételét, monitor nélkül. Amikor minden alapfrekvencián működik,
akkor 204 Wattot vett fel a hálózatból, de a tuningolt gép mát 253 Wattot fogyasztott.
A kettő közötti 49 Watt kb. 90%-a egészen biztosan a hűtővíz melegítésének esett
neki. Ezért kb. 90%-a, mert a PC tápegységnek sem 100% a hatásfoka és a tuning
pont a chipseten, CPU-n, memórián és GPU-t termel több hőt. Elvileg ez összesen
tuning nélkül 87 Wattot jelent, he ehhez hozzáadjuk a 0.9*49 Wattot, akkor ez
azt jelenti, hogy 129 Wattal birkózott meg a hűtőrendszer.)
Külön érdekességként megemlítem, hogy ha új, belül nem vizes
csövekkel rakom össze a vízhűtő rendszert, akkor a cső belső falán nagyon sokáig
apró buborékok vannak. Idővel ezek elszabadulnak és kikapcsolt állapotban általában
egy helyen összegyűlnek. Bár a hűtés szempontjából egy buborék nem számít semmit,
de amikor áthalad a szivattyún, akkor ez hanggal jár. De ha a leszabott csöveket
1-2 óráig áztatom pl. egy vödörbe, utána a külsejét szárazta törlöm és ezek
után a nedves falú csővel csövezem be a rendszert, akkor ezek az apró buborékok
nem jelentek meg, így később nem egyesítik "erőiket" és nem lesz a rendszerben
egy nagyobb buborék.
A gép csendességét talán úgy tudnám érzékeltetni, hogy nagyjából
olyan alacsony zajt csap, mint amikor egy A4-es papírlapon kb. 4 másodperc alatt
végighúzzuk az egyik ujjunkat. Igazából a winchesternek a hangját lehet hallani,
a motor hangjára és a fejmozgatásokra gondolok.

A PCMark2002 ezt az eredményt hozta. Ezzel a teszt programmal
csak az a baj, hogy kapásból csak számokat látunk, de azt nem tudjuk, hogy ez
most jó, vagy rossz. Természetesen lehetőség nyílik az összehasonlításokra is,
de ehhez "online" Internet kapcsolat szükséges.
A 3DMark2000 ezt mérte:

Ez azért nem olyan rossz, annak érdekében, hogy ez ne csupán pontszám
legyen, az alábbi táblázatban feltűntettem néhány pontszámot és a konfigurációkat
is és alatta egy grafikon is lesz.
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
WinFast A270 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
ASUS
Ti500
Abit
KR7
AMD
XP2000+
|
Leadtek
Gf2 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
7500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
8500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
Gf3 Ti200
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
3DMark Result
|
9198
|
13092
|
12542
|
10682
|
8417
|
11781
|
9463
|
CPU Speed
|
673
|
722
|
745
|
649
|
648
|
718
|
681
|
Helicopter Low Detail
|
167.4
fps
|
245.3
fps
|
250.5
fps
|
216.9
fps
|
169.3
fps
|
233.3
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
127.6
fps
|
186.6
fps
|
187.9
fps
|
155.4fps
|
118.4
fps
|
171.9
fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
67.6
fps
|
133.0
fps
|
112.5
fps
|
72.6
fps
|
56.6
fps
|
97.7
fps
|
73.9
fps
|
Adventure Low Detail
|
203.0
fps
|
310.0
fps
|
270.4
fps
|
241.4
fps
|
175.1
fps
|
270.8
fps
|
182.6
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
124.2
fps
|
135.5
fps
|
140.3
fps
|
126.8
fps
|
113.2
fps
|
130.1
fps
|
120.9
fps
|
Adventure High Detail
|
76.7
fps
|
80.6
fps
|
83.6
fps
|
77.0
fps
|
68.8
fps
|
78.0
fps
|
74.4
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
532.4
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
932.6
MTexels/s
|
892.0
fps
|
391.3
fps
|
912.1
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1054.1
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1844.0
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
838.7
MTexels/s
|
1920.0
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
17075
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
25837
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
17014
kTriangles/s
|
27848
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
13237
kTriangles/s
|
21318kTriangles/s
|
14918
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
10318
kTriangles/s
|
19328
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
7539
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7852
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
6897
kTriangles/s
|
12945
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
442.0fps
|
961.1
fps
|
742.0
fps
|
676.6
fps
|
477.4
fps
|
736.7fps
|
501.1fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
423.3
fps
|
592.7
fps
|
595.4
fps
|
537.8
fps
|
443.9
fps
|
586.6
fps
|
466.7
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
298.3
fps
|
317.5
fps
|
333.2
fps
|
294.3
fps
|
272.7
fps
|
309.7
fps
|
312.9
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
155.5
fps
|
164.8
fps
|
173.5
fps
|
153.0
fps
|
141.0
fps
|
157.8
ps
|
153.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
271.9
fps
|
567.5
fps
|
442.1
fps
|
306.4
fps
|
257.8
fps
|
368.5
fps
|
297.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
326.6
fps
|
785.2
fps
|
609.9
fps
|
325.3
fps
|
321.1
fps
|
444.6
fps
|
413.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
438.0
fps
|
1284.9
fps
|
1002.0
fps
|
711.9
fps
|
675.8
fps
|
821.5
fps
|
688.4
fps
|
Ez a kép a jobb alaplapnak (KG7 vs. KR7) és a gyorsabb CPU-nak
(1900+ vs. 2000+) a legtöbb helyen magasabb FPS-t produkált, mint a Geforce
4-es kártyával szerelt konfiguráció.

Ne feledjük, hogy a KR7+ ASUS Ti500-as konfiguráció kivételével
az össze alapfrekvencián (ahogy azt gyárilag megteremtették) jár, de a bemutatott
"wasser" gépnél a CPU 66MHz-el nagyobb frekvencián járt, mint a konkurens konfigurációk,
kicsit erősebb alaplap volt a gépben és a videokártya a 240/500MHz helyett 270/560MHz-en
járt.
3DMark2001:

Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
WinFast A270 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
ASUS
Ti500
Abit
KR7
AMD
XP2000+
|
Leadtek
Gf2 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
7500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
8500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
Gf3 Ti200
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
3DMark Score
|
5624
|
9894
|
8775
|
5205
|
4780
|
8107
|
6457
|
Game 1 (Low)
|
98.5
fps
|
144.8
fps
|
136.1
fps
|
94.3
fps
|
68.4
fps
|
128.7
fps
|
99.7
fps
|
Game 1 (High)
|
45.4
fps
|
51.7
fps
|
52.4
fps
|
38.6
fps
|
36.8
fps
|
51.2
fps
|
46
fps
|
Game 2 (Low)
|
89.4
fps
|
181.2
fps
|
129.3
fps
|
89.3
fps
|
78.2
fps
|
137.6
fps
|
85.2
fps
|
Game 2 (High)
|
45.2
fps
|
103.6
fps
|
73.4
fps
|
38.8
fps
|
40.7
fps
|
74.8
fps
|
49.5
fps
|
Game 3 (Low)
|
93.4
fps
|
131.6
fps
|
137.0
fps
|
95.8
fps
|
89.6
fps
|
125.0
fps
|
106.8
fps
|
Game 3 (High)
|
50.0
fps
|
61.6
fps
|
66.2
fps
|
48.2
fps
|
43.4
fps
|
59.6
fps
|
53.6
fps
|
Game 4
|
--------
|
49.0
fps
|
45.6
fps
|
---
|
----
|
24.3
fps
|
28.1
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
423.6
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
834.1
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
395.0
MTexels/s
|
691.1
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
549.8
MTexel/s
|
2322.6MTexel/s
|
1748.4
MTexel/s
|
780.2
MTexels/s
|
1110.4
MTexels/s
|
1998.2
MTexel/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
28.1
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
28.4
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
12.2
MTriangles/s
|
35.2
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
6.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.9
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.8
MTriangles/s
|
9.9
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
--------
|
150.2
fps
|
130.7
fps
|
---
|
99.4
fps
|
101.0
fps
|
99.8
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
62.7
fps
|
149.2
fps
|
132.5
fps
|
62.4
fps
|
58.7
fps
|
87.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex Shader
|
41.4
fps
|
98.5
fps
|
65.8
fps
|
30.7
fps
|
43.0
fps
|
58.3
fps
|
38.6
fps
|
Pixel Shader
|
--------
|
123.2
fps
|
99.6
fps
|
---
|
----
|
76.5
fps
|
66.1
fps
|
Advanced Pixel Shader
|
--------
|
95.5
fps
|
|
--------
|
--------
|
75.9
fps
|
--------
|
Point Sprites
|
9.3
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
19.9
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
0.4
MSprites/s
|
28.0
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|

Egyértelműen látszik az eredményekből, hogy a Geforce 4-es videokártyával
szerelt gépet is nagyon meg lehet szorongatni. Ennyit számít a jobb alaplap,
a vízhűtésből adódó húzási lehetőségek. Még van egy kis tartalék a rendszerben,
de ezt felesleges lenne kihasználni, mert a CPU menne még kb. 50MHz-el magasabb
frekvencián (csak jobban melegszik, de nem érezhető a hatás). Jelenleg 12.5x133MHz-es
beállítással üzemel, de ha az FSB 140-148MHz-es tartományban lenne, és a szorzót
11.5-12-re csökkenteném, akkor a gyorsabb memóriakezelés, és túlhajtott AGP
egészen biztosan sokat lendítene a dolgon.
Nyílván, ha minimalizálni szeretnénk a konfiguráció árát és maximalizálni
a teljesítményt, akkor a Ti500-as kártya helyett Ti200-asat érné meg használni,
mert ez is elbírja azt a frekvenciát, amit a Ti500-as és fele annyiba kerül!
(Bár Radeon 8500-at is írhattam volna a Ti200 helyett, hiszen kb. egy árban
vannak, de a Radeon 8500 (esetleg LE) eléggé lutri dolog, mert itt mázli kell,
egy jobban húzható példányhoz, a Ti200-as kártyában ezzel szemben hatalmas tartalék
van.)
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Vízhűtésű gép 3. rész
Vízhűtésű gép 2.rész