Ismét rázós vizekre evezünk. Megnézzük miként lehet egy Geforce 4-es kártya lelkét kihajtani. Egészen pontosan arról lesz szó, hogy miként emelhetjük meg a GPU és a memória feszültségét... a füstölésig...
Ez a
cikk elsősorban a bátor vagy inkább vakmerő Geforce 4 tulajdonosoknak szól.
Arról olvashatunk minként módosíthatjuk a videokártya GPU feszültségét és memória
feszültségét. De ezek a kártyák átlatalában már tuning nélkül is nagyon melegszenek,
és ha megemeljük a feszültséget, akkor valóságos kis kazán lesz a kártyából.
Mivel ezek meglehetősen drága videokártyák és a művelet is rizikós, így nem
árt "megjegyezni", hogy aki belevág, az saját felelősségére teszi. Legalább
egy Ohm/Voltmérő és páka, forrasztóón és ellenállás/dióda kell hozzá.
A memória
és a GPU számára a feszültséget SC1175CSW típusú IC állítja elő (általában).
Ezt az IC-t a Geforce 3-as videokártyákon is használják!!!
Az SC1175CSW
egy 20 "lábú" integrált áramkör, gyakran csak 1175 vagy SC1175 van ráírva a
többi betűt le szokták hagyni. A memória feszültségért általában a szintén Semtech
gyártmányú SC1102CS IC a felelős, de ez már egy 14 kivezetéssel rendelkező áramkör,
jóval kisebb, mint a SC1175!
Nézzünk
meg hátulról egy Ti4400-as videokártyát:
Piros
nyíllal jelöltem a keresendő IC-k helyét. Mem. jelzéssel a memória feszültség
szabályzóját, GPU jelzéssel a GPU feszültség beállítóját jelöltem.
Nézzük
közelebbről a Mem. részt:
A jelölt
GPU rész:
Utóbbi
az egyszerűbb eset. "Csupán" annyit kell tenni, hogy a SC1175CSW jelű IC 18
és 20-as láb közé be kell forrasztani egy ellenállást.
Eredetileg
1.65 Voltot kap egy ilyen Geforce 4 (NV25) chip. A tapasztalatok azt mutatják,
hogy 2 Volt az a határ, ahol már nagy valószínűséggel tönkremegy a GPU. Ezért
több tuningos is az 1.9 Voltot célozta meg. Ehhez ÁLTALÁBAN 620 Ohmos ellenállást
kell beforrasztani a jelölt pontokra. De nem véletlenül írtam oda, hogy általában,
mert a kártya gyártók néha eltérnek a javasolt alkatrész értékektől és más másmilyen
értékű ellenállással állítják elő a megfelelő feszültségosztást. De ha közvetlenül
a jelölt lábak közelében találunk egy 131 és 391 feliratú (130Ohm és 390Ohm)
akkor nagy szerencsénk van, mert az említett 620Ohm jó lesz. Az egy más kérdés,
hogy mire lesz jó, az is lehet, hogy a nagy füsthöz!
Jöjjön
a keményebb dió a memória feszültség módosítása. Ehhez meg kell néznünk a kártya
GPU felöli részét:
Sasoljuk
meg kicsit közelebbről a nyíllal jelzett rész:
Ha mázlink
van (és miért ne lenne…), akkor ez a három ellenállás 0 Ohm értékű, vagyis egy
darab vezetéknek felelnek meg.
A memória
az esetek túlnyomó többségében 2.8Voltos tápfeszültséget kap (Geforce 4 Tixxxx).
Ezt 3.3Volt esetleg 3.5Volt magasságába is be lehet állítani, utóbbi már nagyon
rizikós.
A jelölt
3db rövidzárnak megfelelő ellenállást ki kell forrasztani (párhuzamosan vannak
kötve) és bármelyik helyére beforrasztani egy diódát. Pl. a BY329 erre a célra
megfelel. A dióda úgy legyen beforrasztva, hogy a katódja a hiányzó kondenzátor
fele legyen. Vagyis az előző képen felfele.
De ekkor
még csak a munkának a felét végeztük el. Az SC1102CS-ra is ellenállást kell
forrasztani:
Piros
nyilak jelölik a leendő ellenállások helyét. Pontosabban a 11 és 14-es láb közé
kell beforrasztani az ellenállást. Itt szintén ÁLTALÁBAN a 270 Ohm a nyerő.
A 11-es
lábra két ellenállás csatlakozik. Vout=1.265x(1+R1/R2) összefüggéssel számolhatjuk
ki a kimenő feszültséget. Meg kell nézni hogy melyik az az ellenállás, ami a
11-es láb és a föld közé csatlakozik, az lesz R2 az összefüggésben. A másik
az R1.
Joggal
kérdezheti valaki, hogy a dióda vajon miért kell? A válsz röviden: ha nem forrasztanánk
be, akkor tönkremenne a memória a feszültség emelés után. Ugyanis a memória
I/O bufferrel is rendelkezik, ennek a tápfeszültsége nem lehet magasabb, mint
2.8Volt. Egy diódán kb. 0.6-0.7Voltos feszültség esés mérhető. Ha 3.5 Voltra
megemeljük a memória feszültségét, akkor a dióda ebből 0.6-0.7Voltot "kivon",
ezáltal az I/O buffer feszültsége 2.8Volt körül alakul!!!
Egy
biztos, ha az átalakított kártya nem kap extrém hűtést (nagy hűtőborda), akkor
rövid úton túlmelegszik és tönkremegy.
És vajon
mennyit segít mindez? Nos így 340 esetleg 350MHz-re fel lehet hűzni a GPU-t
és a memória általában vígan megy 700MHz felett....
|
Memória
elérési idő
|
MX420
|
5-6ns
|
MX440
|
5ns
|
MX460
|
3.6ns
|
Ti4200
|
3.6-4ns
|
Ti4400
|
3.6ns
|
Ti4600
|
2.8-3ns
|
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU
órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória
frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
4 Ti4200
|
250
MHz
|
500MHz
|
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
|
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
Az
általunk használt tesztgép:
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz)
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz, leggyorsabb beállítás)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM (ATA100)
|
Alapfrekvencián mért 3DMark2000 default benchmark:
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Result
|
6298
|
9198
|
10117
|
12617
|
12002
|
13092
|
CPU
Speed
|
586
|
673
|
677
|
719
|
720
|
722
|
Helicopter
Low Detail
|
117.7
fps
|
167.4
fps
|
188.1fps
|
236.7
fps
|
230.0
fps
|
245.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
88.9
fps
|
127.6
fps
|
142.8
fps
|
180.1fps
|
179.2
fps
|
186.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
44.3
fps
|
67.6
fps
|
77.7
fps
|
126.2
fps
|
120.1
fps
|
133.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
122.7
fps
|
203.0
fps
|
230.7
fps
|
296.1
fps
|
293.2
fps
|
310.0
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
92.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
133.1
fps
|
129.9
fps
|
135.5
fps
|
Adventure
High Detail
|
58.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
79.1
fps
|
78.0
fps
|
80.6
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
430.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
1072.9
MTexels/s
|
1002.2
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
651.0
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
2126.1
MTexels/s
|
2023.0
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
12408
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
35988
kTriangles/s
|
34999
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
10350
v
|
13237
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7082
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
10711
kTriangles/s
|
1003.1
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
252.7
fps
|
442.0fps
|
522.6
|
873.0
fps
|
811.3
fps
|
961.1
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
245.3
fps
|
423.3
fps
|
476.3
|
556.8
fps
|
521.2
fps
|
592.7
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
209.4fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
201.5
fps
|
189.3
fps
|
317.5
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
133.5
fps
|
155.5
fps
|
155.0
fps
|
157.0
fps
|
148.4
fps
|
164.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
150.2
fps
|
271.9
fps
|
337.5
fps
|
516.2
fps
|
501.0
fps
|
567.5
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
174.0
fps
|
326.6
fps
|
406.3
fps
|
704.4
fps
|
689.7
fps
|
785.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
244.9
fps
|
438.0
fps
|
515.9
fps
|
1139.6
fps
|
1098.3
fps
|
1284.9
fps
|
Míg
3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Score
|
3784
|
5624
|
6109
|
9108
|
9051
|
9894
|
Game
1 (Low)
|
62.9
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
120.9
fps
|
144.8
fps
|
Game
1 (High)
|
30.8
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
Game
2 (Low)
|
59.4
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
170.0fps
|
181.2
fps
|
Game
2 (High)
|
31.5
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
95.6
fps
|
103.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
61.0
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
117.5
fps
|
131.6
fps
|
Game
3 (High)
|
35.3
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
51.1
fps
|
61.6
fps
|
Game
4
|
------
|
--------
|
----
|
45.1
fps
|
44.8
fps
|
49.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
253.9
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
911.2
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
463.4
MTexels/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
1967.2
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
22.4
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
45.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
5.8
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.0
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
------
|
--------
|
----
|
135.8
fps
|
130.2
fps
|
150.2
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
30.7
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
131.4
fps
|
149.2
fps
|
Vertex
Shader
|
33.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
92.8
fps
|
98.5
fps
|
Pixel
Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
112.1
fps
|
110.3
fps
|
123.2
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
87.4
fps
|
86.7
fps
|
95.5
fps
|
Point
Sprites
|
6.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
27.8
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
A feszültség módosítás utáni eredménykről nemsokára...
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Geforce 2 tuning