FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
·  Vízhűtésű gép 2.rész
· Cikkek > Overclock
· Geforce 4 tuning
Dátum : 2002-08-22 16:20:37
Szerző : gigahertz


Ismét rázós vizekre evezünk. Megnézzük miként lehet egy Geforce 4-es kártya lelkét kihajtani. Egészen pontosan arról lesz szó, hogy miként emelhetjük meg a GPU és a memória feszültségét... a füstölésig...

Ez a cikk elsősorban a bátor vagy inkább vakmerő Geforce 4 tulajdonosoknak szól. Arról olvashatunk minként módosíthatjuk a videokártya GPU feszültségét és memória feszültségét. De ezek a kártyák átlatalában már tuning nélkül is nagyon melegszenek, és ha megemeljük a feszültséget, akkor valóságos kis kazán lesz a kártyából. Mivel ezek meglehetősen drága videokártyák és a művelet is rizikós, így nem árt "megjegyezni", hogy aki belevág, az saját felelősségére teszi. Legalább egy Ohm/Voltmérő és páka, forrasztóón és ellenállás/dióda kell hozzá.

A memória és a GPU számára a feszültséget SC1175CSW típusú IC állítja elő (általában). Ezt az IC-t a Geforce 3-as videokártyákon is használják!!!

Az SC1175CSW egy 20 "lábú" integrált áramkör, gyakran csak 1175 vagy SC1175 van ráírva a többi betűt le szokták hagyni. A memória feszültségért általában a szintén Semtech gyártmányú SC1102CS IC a felelős, de ez már egy 14 kivezetéssel rendelkező áramkör, jóval kisebb, mint a SC1175!

Nézzünk meg hátulról egy Ti4400-as videokártyát:

Piros nyíllal jelöltem a keresendő IC-k helyét. Mem. jelzéssel a memória feszültség szabályzóját, GPU jelzéssel a GPU feszültség beállítóját jelöltem.

Nézzük közelebbről a Mem. részt:

A jelölt GPU rész:

Utóbbi az egyszerűbb eset. "Csupán" annyit kell tenni, hogy a SC1175CSW jelű IC 18 és 20-as láb közé be kell forrasztani egy ellenállást.

Eredetileg 1.65 Voltot kap egy ilyen Geforce 4 (NV25) chip. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 2 Volt az a határ, ahol már nagy valószínűséggel tönkremegy a GPU. Ezért több tuningos is az 1.9 Voltot célozta meg. Ehhez ÁLTALÁBAN 620 Ohmos ellenállást kell beforrasztani a jelölt pontokra. De nem véletlenül írtam oda, hogy általában, mert a kártya gyártók néha eltérnek a javasolt alkatrész értékektől és más másmilyen értékű ellenállással állítják elő a megfelelő feszültségosztást. De ha közvetlenül a jelölt lábak közelében találunk egy 131 és 391 feliratú (130Ohm és 390Ohm) akkor nagy szerencsénk van, mert az említett 620Ohm jó lesz. Az egy más kérdés, hogy mire lesz jó, az is lehet, hogy a nagy füsthöz!

Jöjjön a keményebb dió a memória feszültség módosítása. Ehhez meg kell néznünk a kártya GPU felöli részét:

Sasoljuk meg kicsit közelebbről a nyíllal jelzett rész:

Ha mázlink van (és miért ne lenne…), akkor ez a három ellenállás 0 Ohm értékű, vagyis egy darab vezetéknek felelnek meg.

A memória az esetek túlnyomó többségében 2.8Voltos tápfeszültséget kap (Geforce 4 Tixxxx). Ezt 3.3Volt esetleg 3.5Volt magasságába is be lehet állítani, utóbbi már nagyon rizikós.

A jelölt 3db rövidzárnak megfelelő ellenállást ki kell forrasztani (párhuzamosan vannak kötve) és bármelyik helyére beforrasztani egy diódát. Pl. a BY329 erre a célra megfelel. A dióda úgy legyen beforrasztva, hogy a katódja a hiányzó kondenzátor fele legyen. Vagyis az előző képen felfele.

De ekkor még csak a munkának a felét végeztük el. Az SC1102CS-ra is ellenállást kell forrasztani:

Piros nyilak jelölik a leendő ellenállások helyét. Pontosabban a 11 és 14-es láb közé kell beforrasztani az ellenállást. Itt szintén ÁLTALÁBAN a 270 Ohm a nyerő.

A 11-es lábra két ellenállás csatlakozik. Vout=1.265x(1+R1/R2) összefüggéssel számolhatjuk ki a kimenő feszültséget. Meg kell nézni hogy melyik az az ellenállás, ami a 11-es láb és a föld közé csatlakozik, az lesz R2 az összefüggésben. A másik az R1.

Joggal kérdezheti valaki, hogy a dióda vajon miért kell? A válsz röviden: ha nem forrasztanánk be, akkor tönkremenne a memória a feszültség emelés után. Ugyanis a memória I/O bufferrel is rendelkezik, ennek a tápfeszültsége nem lehet magasabb, mint 2.8Volt. Egy diódán kb. 0.6-0.7Voltos feszültség esés mérhető. Ha 3.5 Voltra megemeljük a memória feszültségét, akkor a dióda ebből 0.6-0.7Voltot "kivon", ezáltal az I/O buffer feszültsége 2.8Volt körül alakul!!!

Egy biztos, ha az átalakított kártya nem kap extrém hűtést (nagy hűtőborda), akkor rövid úton túlmelegszik és tönkremegy.

És vajon mennyit segít mindez? Nos így 340 esetleg 350MHz-re fel lehet hűzni a GPU-t és a memória általában vígan megy 700MHz felett....

Memória elérési idő

MX420

5-6ns

MX440

5ns

MX460

3.6ns

Ti4200

3.6-4ns

Ti4400

3.6ns

Ti4600

2.8-3ns

 

MX420

MX440

MX460

GPU órajel

250MHz

270MHz

300MHz

Memória frekvencia

333MHz

400Mhz

550MHz

Videokártya típusa

GPU órajel

Memória órajel

Geforce 4 Ti4600

300 MHz

650 MHz
Geforce 4 Ti4400

275 MHz

550 MHz
Geforce 4 Ti4200

250 MHz

500MHz

 

Felbontás
Színmélység
Képfrissítési frekvencia

Felbontás

Színmélység
Képfrissítési frekvencia

640x480
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x900
32 bit
60Hz - 120Hz
800x600
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
8/16 bit
60Hz - 120Hz
1024x768
8/16 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
32 bit
60Hz - 100Hz
1024x768
32 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1152x864
8/16 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
32 bit
60Hz - 85Hz
1152x864
32 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1280x960
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
32 bit
60Hz - 85Hz
1280x960
32 bit
60Hz - 150Hz

1920x1440
8/16 bit
60Hz - 85Hz
1280x1024
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1440
32 bit
60Hz - 75Hz
1280x1024
32 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
8/16 bit
60Hz - 75Hz
1600x900
8/16 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
32 bit
60Hz

Az általunk használt tesztgép:

Alaplap

Abit KG7 (DDR)

Processzor

AMD XP 1900+ (1600MHz)

Memória

256M DDR (266MHz, leggyorsabb beállítás)

Winchester

Maxtor 40G 7200 RPM (ATA100)

Alapfrekvencián mért 3DMark2000 default benchmark:

Jellemző

MX420

MX440

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Result

6298

9198

10117

12617

12002

13092

CPU Speed

586

673

677

719

720

722

Helicopter Low Detail

117.7 fps

167.4 fps

188.1fps

236.7 fps

230.0 fps

245.3 fps

Helicopter Medium Detail

88.9 fps

127.6 fps

142.8 fps

180.1fps

179.2 fps

186.6 fps

Helicpoter High Detail

44.3 fps

67.6 fps

77.7 fps

126.2 fps

120.1 fps

133.0 fps

Adventure Low Detail

122.7 fps

203.0 fps

230.7 fps

296.1 fps

293.2 fps

310.0 fps

Adventure Medium Detail

92.5 fps

124.2 fps

126.8 fps

133.1 fps

129.9 fps

135.5 fps

Adventure High Detail

58.6 fps

76.7 fps

77.0 fps

79.1 fps

78.0 fps

80.6 fps

Fill Rate (Single Texturing)

430.8 MTexels/s

532.4 MTexels/s

592.6 MTexels/s

1072.9 MTexels/s

1002.2 MTexels/s

1174.8 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

651.0 MTexels/s

1054.1 MTexels/s

1174.4 MTexels/s

2126.1 MTexels/s

2023.0 MTexels/s

2326.9 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

12408 kTriangles/s

17075 kTriangles/s

18434 kTriangles/s

35988 kTriangles/s

34999 kTriangles/s

36869 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

10350 v

13237 kTriangles/s

15068 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

21318 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7082 kTriangles/s

7539 kTriangles/s

8472 kTriangles/s

10711 kTriangles/s

1003.1 kTriangles/s

11739 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

252.7 fps

442.0fps

522.6

873.0 fps

811.3 fps

961.1 fps

16MB Texture Rendering Speed

245.3 fps

423.3 fps

476.3

556.8 fps

521.2 fps

592.7 fps

32MB Texture Rendering Speed

209.4fps

298.3 fps

298.5 fps

201.5 fps

189.3 fps

317.5 fps

64MB Texture Rendering Speed

133.5 fps

155.5 fps

155.0 fps

157.0 fps

148.4 fps

164.8 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

150.2 fps

271.9 fps

337.5 fps

516.2 fps

501.0 fps

567.5 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

174.0 fps

326.6 fps

406.3 fps

704.4 fps

689.7 fps

785.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

244.9 fps

438.0 fps

515.9 fps

1139.6 fps

1098.3 fps

1284.9 fps

Míg 3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):

Jellemző

MX420

MX440

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Score

3784

5624

6109

9108

9051

9894

Game 1 (Low)

62.9 fps

98.5 fps

111.8 fps

121.5 fps

120.9 fps

144.8 fps

Game 1 (High)

30.8 fps

45.4 fps

48.2 fps

50.8ps

48.8 fps

51.7 fps

Game 2 (Low)

59.4 fps

89.4 fps

98.8 fps

170.5 fps

170.0fps

181.2 fps

Game 2 (High)

31.5 fps

45.2 fps

49.6 fps

97.9 fps

95.6 fps

103.6 fps

Game 3 (Low)

61.0 fps

93.4 fps

103.1 fps

121.9 fps

117.5 fps

131.6 fps

Game 3 (High)

35.3 fps

50.0 fps

50.8 fps

54.7 fps

51.1 fps

61.6 fps

Game 4

------

--------

----

45.1 fps

44.8 fps

49.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

253.9 MTexels/s

423.6 MTexels/s

542.6 MTexels/s

951.5 MTexels/s

911.2 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

463.4 MTexels/s

549.8 MTexel/s

611.0 MTexels/s

2121.1 MTexel/s

1967.2 MTexels/s

2322.6 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

22.4 MTriangles/s

28.1 MTriangles/s

30.8 MTriangles/s

46.0 MTriangles/s

45.0 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

5.8 MTriangles/s

6.5 MTriangles/s

7.3 MTriangles/s

11.5 MTriangles/s

11.0 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

Bump Mapping

------

--------

----

135.8 fps

130.2 fps

150.2 fps

DOT3 (Bumps M)

30.7 fps

62.7 fps

75.6 fps

135.6 fps

131.4 fps

149.2 fps

Vertex Shader

33.5 fps

41.4 fps

43.2 fps

93.6 fps

92.8 fps

98.5 fps

Pixel Shader

-------

--------

----

112.1 fps

110.3 fps

123.2 fps

Advanced Pixel Shader

-------

--------

----

87.4 fps

86.7 fps

95.5 fps

Point Sprites

6.6 MSprites/s

9.3 MSprites/s

10.2 MSprites/s

28.4 MSprites/s

27.8 MSprites/s

30.0 MSprites/s

A feszültség módosítás utáni eredménykről nemsokára...

 


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Geforce 2 tuning


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95