A videokártyák túlpörgetése nagyon népszerű, még a kevésbé tapasztaltabbak is megkockáztatják. Aki már gyakorlattab, az "durvább" dolgokat is kipróbálhat, de nagy a kockázat...
Tegyük
fel hogy valakinek Geforce 2 GTS/MX stb. videokártyája van és ezt tuningolni
szeretné. Ehhez szeretnék egy kis adalékot nyújtani. A most bemutatott módszer
hatására lehet, hogy a művelet után a világ leglassabb videokártyáját kapjuk,
mert lehet, hogy tönkremegy! Így aki mégis belevág, az saját felelősségére teszi.
Az addig
teljesen rendben van, hogy egy videokártyát tuning szoftverek (NVmax stb.) húzni
lehet, vagy átírni a BIOSát, hogy minden indításkor már eleve nagyobb frekvencián
járjon. Node előbb-utóbb frekvencia korlátba ütközünk, hisz lesz egy határ,
aminél nagyobb frekvenciát stabilan már nem visel el a kártya. Ekkor jönnek
a hűtési trükkök és ha még többre vágyunk, akkor egy kicsit át kell alakítanunk
a videokártyát:
Egy
Geforce 2 videokártya GPU feszültsége 2 Volt körül van, míg a memóriák általában
2.5-3.3 Voltot kapnak. Az itt bemutatott eljárást az
www.xbitlabs.com alapján mutatom be. Kipróbáltam és nálam működött. (Egyébként
nem véletlenül melegszi, annyira egy Ultrás videokártya…. A memóriája magasabb
feszültséget kap + ns-ban is általában gyorsabb.)
A videokártyán
találunk egy feszültség szabályzó áramkört. Ha szerencsénk van, akkor ezek között
megtaláljuk:
US1150
|
Általában
Geforce 2 MX-es kártyákon találunk ilyet
|
US3007
|
A
legtöbb Geforce 2 GTS kártyán ilyen van
|
Az US1150-es
IC 5 lábú, az egyik oldala (hűtés miatt) fém és a panelra rá van forrasztva.
Így néz ki:
Az US3007-es
áramkör nagyon népszerű (ASUS V7700, Leadtek Titanium stb), 18 lábú és így néz
ki:
Természetesen
az itt bemutatott IC-k már az átforrasztás utáni állapotban vannak.
Ami
most következik az nagyon fontos!!!
A kártya
gyártói szeretik módosítgatni az IC gyártó által javasolt bekötését. Ez nem
azt jelenti, hogy módosítanak a kapcsolási rajzon, hanem azt, hogy néhány ellenállás,
kondenzátor értéke más. Így az nem jelent semmit, hogy pl. 1kOmos ellenállást
kell forrasztani az USxxx IC-re. Mert pl. a Leadtek kártyán ennyit kell, az
ASUSon stb. meg annyi.
Nézzük
a kapcsolási rajzot:
US1150:
US3007:
Tehát
a bekötés szinte mindig azonos, csak az alkatrész értéke változó. Mindjárt rátérek,
hogy ezt miként lehet kiküszöbölni.
Az US1150-ös
IC kizárólag a GPU feszültségért felelős, az a memória számára nem állít elő
feszültséget, így csak a GPU feszültségén tudunk változtatni. Az MX-es videokártyák
az esetek túlnyomó többségében az AGP portról nyerik a memória számára szükséges
3.3 Voltot, így ennek a megváltoztatásába nem éri meg belevágni.
Az US1150-es
bekötési rajzán 2.7 Voltos kimeneti feszültség szerepel, de egy MX GPU-ja 2
Voltot kap és nem 2.7 Voltot! 2.5 Volt fölé nem szabad menni, mert KO-s lesz
a GPU.
A gyártó
így specifikálta a kimenő feszültség érékét:
A Vout
a kimenő feszültség, a Vref az 1.25 Volt minden esetben. Most nyílván mindenki
azt várja, hogy a pirossal jelölt ellenállás milyen értékű. Erre pedig azt mondom,
hogy ki kell számolni. Meg kell keresni a panelon a 2-esé 3-as láb közötti ellenállást,
általában R16-os pozícióban látható, az R1-es ellenállás. Legjobb az, ha Ohmérővel
megmérjük az értékét. De ha mondjuk azt látjuk rajta, hogy 101 akkor az 100Omos.
Így kell visszafejteni az értékét:
Együk
fel, hogy ezt látjuk egy ellenálláson:
121
Ekkor
leírjuk az elő két számjegyet:
12
Utána
pedig annyi nullát írunk, mint amennyi az utolsó számjegy, vagyis:
120
Ohmos az ellenállás.
Nézzünk
még két példát. Azt látjuk, hogy 560 akkor az 56 Ohmos, és ha azt látjuk, hogy
102 akkor az 1000 Ohmos. Gondolom ez világos.
Visszatérve
az US1150-es IC-hez az R2-es ellenállás nyílván az lesz, ami 2-es láb és a föld
közé van kötve. Nem lehet eltéveszteni (általában R17-es jelöléssel)!
Miután
megvan az R1 és R2-es értéke, nincs más hátra ki kell számolni, hogy mire változtassuk
meg az R1-es értékét, hogy ne 2 Voltot hanem pl. 2.4 Voltot kapjunk. Tegyük
fel, hogy megvan az ellenállás érték, amit az R1-es pozícióba be kellene forrasztani.
Ekkor két dolgot lehetünk. Kiforrasztjuk az R1-es ellenállást, veszünk egy olyat,
amit kiszámoltunk (pontosabban egy ahhoz közeli értékűt) és az beforrasztunk.
Vagy párhuzamosan is közhetünk vele egy ellenállást. De ekkor ki kell számolni,
milyen értékűt kell vele párhuzamosan kötni.
Az US3007
sokkal többet tud, mint az US1150. Ez elő tudja állítani a memória és a GPU
feszültséget is. A kimeneti feszültséget így határozhatjuk meg:
A Vout2
kimenet lesz a memória feszültség, a Vout3 a GPU feszültség. A GPU feszültség
itt is általában 2 Voltos, a memória feszültség 2.5 és 2.8 Volt között szokott
lenni. A memóriák általában elviselik a 3.3 Voltos feszültséget. De ezt érdemes
megnézni a memória gyártó honlapján!
Az R2
az R816-os pozícióban szokott lenni az R3-es pedig az R811-es pozícióban. Itt
is azt az eljárást érdemes követni, hogy meg kell keresi a kártyán az R2, R3,
R5, R6-os ellenállásokat. Természetesen nem lesz oda írva, hogy R2 stb... ezek
mindig az IC közvetlen közelében vannak, esetleg a panel hátoldalán. Egy Ohmérő
nem árt a kereséshez.
Egy
ilyen GTS kártya megfelelő (nem gyári) hűtéssel a feszültség módosítás után
akár 300MHz feletti GPU frekvenciára is képes, ami már igazán figyelemreméltó.
De a túlzott igénybevétel, melegedés könnyen tönkreteheti a videokártyát, így
csak óvatosan...
3DMark2000 (1024x768/16bit):
Jellemző
|
Gf2
Titanium
|
Gf2
Ultra
|
3DMark
Result
|
9494
|
10682
|
CPU Speed
|
668
|
649
|
Helicopter
Low Detail
|
195.0
fps
|
216.9
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
138.6
fps
|
155.4fps
|
Helicpoter
High Detail
|
63.9
fps
|
72.6
fps
|
Adventure
Low Detail
|
195.0
fps
|
241.4
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
122.9
fps
|
126.8
fps
|
Adventure
High Detail
|
75.8
fps
|
77.0
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
690.0
fps
|
892.0
fps
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1413.8
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
21280
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
12759
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
7042
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
523.0
fps
|
676.6
fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
476.9
fps
|
537.8
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
298.2
fps
|
294.3
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
161.0
fps
|
153.0
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
247.5
fps
|
306.4
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
327.2
fps
|
325.3
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
552.8
fps
|
711.9
fps
|
3DMark2001 (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Gf2
Titanium
|
Gf2
Ultra
|
3DMark
Score
|
4169
|
5205
|
Game
1 (Low)
|
69.9
fps
|
94.3
fps
|
Game
1 (High)
|
33.7
fps
|
38.6
fps
|
Game
2 (Low)
|
64.2
fps
|
89.3
fps
|
Game
2 (High)
|
26.5
fps
|
38.8
fps
|
Game
3 (Low)
|
78.5
fps
|
95.8
fps
|
Game
3 (High)
|
41.9
fps
|
48.2
fps
|
Game
4
|
----
|
---
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
311.6
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
585.4
MTexels/s
|
780.2
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19.1
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
3.6
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
---
|
---
|
DOT3
(Bumps M)
|
47.0
fps
|
62.4
fps
|
Vertex
Shader
|
45.8
fps
|
30.7
fps
|
Pixel
Shader
|
---
|
---
|
Point
Sprites
|
8.0
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Geforce 4 tuning