FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
·  Vízhűtésű gép 2.rész
· Cikkek > Overclock
· Ti200/Ti500
Dátum : 2002-10-29 20:08:36
Szerző : gigahertz


Jó lenne egy Geforce 3 Ti200-as videokártya sebességét egy Ti4200-as szintjére felhozni, majd kiderül, hogy lehet-e?

Ha jobban belegondolunk, nagyon szép és jó dolog egy gyors videokártya, lásd ATI Radeon 9700, vagy Geforce 4 Ti4600, csak ezzel az a probléma, hogy a felhasználók elsosorban a megfizetheto árú kártyákat keresik. Ugyanis nem feltétlenül kell 100.000Ft-os videokártya, hogy a mai játékok többsége megfelelo sebességgel fusson.

Így most egy olyan bemutatóba kezdünk bele, amivel tippet szeretnénk adni a vásárláshoz, illetve fejlesztéshez, de a tuningot sem szeretném mellozni. De nem az lesz a célunk, hogy megdöntsük a sebességi rekordokat, csupán az, hogy mit lehet kihozni egy videokártyából némi odafigyeléssel.

Az a helyzet, hogy 25.000Ft-nál nem érdemes kevesebbet beleölni egy videokártyába, mindez persze csak akkor igaz, ha komolyabb 3D-s játékot is futtatni szeretnénk. Ugyan már bruttó 20.000Ft-ért is adnak egy MX400-as videokártyát, ami elvileg alkalmas a játékra, de ez már annyira gyengének számít, majdnem azt mondhatjuk, hogy kár vele szenvedni.

25.000Ft-ért már egy Geforce 3 Ti200-as videokártyát simán megvehetünk. Mondhatná valaki, de hát ez csak egy Geforce 3 és már Geforce 4 is van! Na igen, de az a helyzet, hogy ennyi pénzért csak egy Geforce 4 MX440-es videokártyát adnának, ami a törött lábú gátfutó esete!

Jelen cikkben megpróbálunk bemutatni minden "orültséget" amit csak egy Ti200-as videokártyával meg lehet csinálni. Mindezt több részesre tervezem, most csak a vasat nézzük meg:

Valószínuleg ez majdnem a "legmezeibb" Ti200-as amit csak be lehetett szerezni, hiszen TV kimenettel és digitális monitorkimenettel sem rendelkezik. Nem sokban különbözik a zacskós verziótól.

Tehát egy Inno3D Tornado Ti200-as videokártyával van dolgunk. A dobozban a videokártyán kívül egy egérpadot, kézikönyvet és 2db CD-t találtam.

Az egyik CD egy driver CD, a másikon pedig WinDVD 2000 program található. A CD-n található driver 28.xx verziójú, célszerubb a legújabbat letölteni a www.drivers.hu-ról. A tesztgépen Windows Me operációs rendszer lesz, egyúttal kiderül, hogy mit tud nyújtani a kártya a 40.72 béta verziójú meghajtóprogrammal.

De mielott belegyömöszölnénk a kártyát érdemes alaposan szemügyre venni. Kiderült, hogy a memóriákat huto hutoborda a két középso IC tetejére nem ér rá!

Sajnos a fényképezovel szinte lehetetlen volt jó képet készíteni a hutoborda alatti résrol. Mert ha fény felé fordítom, akkor átszurodik a fény a memória felett és ha erre zoom-ol a Kodak DX3600-as gép, akkor azon kívül, hogy mosott lesz a kép, sötét is lesz. Na mindegy, ezzel a Kodak gépppel egyébként sem lehet jó képeket készíteni, pl. 80cm-nél közelebbi dologról nem tud éles képet készíteni.

Gyorsan leszedtem a memóriáról a ragasztott hutobordát, íme:

A probléma kettos:

Egyrészt görbe a kártya, másrészt a hutobordán található ragacs a végén össze volt gyurodve, ez eltartotta 2db memória IC-tol a huto alját.

A kártya görbeségén némi hajlítgatással sikerült úrrá lenni. Tudom nem szép dolog egy új kártyát meghajlítani.... hiába ez egy ilyen defektes példány.

A GPU-n található hovezeto anyag kréta szilárdságú volt. Pedig egészen biztos, hogy új kártyát vettem ki a dobozból, mert az AGP csatlakozón meglátszik, ha már egyszer valaki bedugta egy AGP slot-ba és ezen nem láttam karcolásokat.

Ez a kártya 128M-os változatban is készül, de most a 64M-os változat kerül a tesztgépbe. Ennél a változatnál a kártya hátoldalára nem tesznek memóriákat, legalább sok hely marad a garancia címkéknek...

A tesztgép lényeges elemei:

Alaplap

Abit KG7 (266MHz DDR)

Processzor

AMD XP 1900+

Memória

256M DDR

Winchester

Maxtor 40G 7200RPM ATA100

Videokártya

Inno3D Tornado Ti200

4ns-os memóriával szerelték ezt a videokártyát, ez azt jelenti, hogy fizikailag 250MHz-el hajtható, de ez a DDR miatt 500MHz-el egyenértéku!

Nem árt tudnunk, hogy a Ti200-as videokártya memóriája koránt sem 500MHz-el jár, hanem csak 400MHz-en.

Jellemzo

Geforce3

Geforce3 Ti500

Geforce3 Ti200

Grafikus chip sebessége

200 MHz

240 MHz

175 MHz

Memória frekvencia

460 MHz

500 MHz

400 MHz

Fill Rate

800 Mpixel/s

960 Mpixel/s

700 Mpixel/s

Memória sávszélesség

7360 MB/s

8000 MB/s

6400 MB/s

A táblázatból egyúttal az is látszik, hogy egy "mezei" Geforce 3-as videokártyánál gyengébb a Ti200-as! A legerosebb Geforce 3-es a Ti500-as. Sokszor ugyanazokból az alkatrészekbol építik fel ezt a "gyenge" Ti200-as videokártyát, mit a Ti500-at. Bár néha a Ti500-ra nem 4 hanem 3.6 esetleg 3.2ns-os memóriát szerelnek (3.2ns-os memóriával szerelt TI500-as nagy ritkaságnak számít). Az esetek többségében könnyedén átalakíthatjuk a Ti200-as videokártyát Ti500-nak, nem kell mást tennünk, mint megemelni a GPU és memória frekvenciát.

Jellemzo

Geforce2 Pro

Geforce2 Titanium

Geforce2 GTS

Geforce2 MX (NV11)

Grafikus chip sebessége

220 MHz

250 MHz

200 MHz

175MHz

Memória frekvencia

400 MHz

400 MHz

333 MHz

166 MHz

Fill Rate

880 Mpixel/s

1000 Mpixel/s

800 Mpixel/s

700 MPixel/s

Memória sávszélesség

6370 MB/s

6400 MB/s

5300 MB/s

2700 MB/s

A frekvencia emelésre két mód kínálkozik. A legegyszerubb, az, hogy ha pl. telepítjük az NVmax, vagy hasoló frekvencia állító programot és Windows alatt átállítjuk. Ennél elegánsabb, de bonyolultabb megoldás az, hogy ha az BIOSdump programmal lementjük a videokártya BIOS-át, ezt betöltjük az NVedit programba ott átírjuk a memória és GPU frekvenciát, majd visszaírjuk a módosított BIOSt.

Mindezt így kell megoldani:

A BIOS ilyen átberhelése sok veszélyt rejt magában. Pl. ha túl magas frekvenciát választottunk és a videokártya nem bírja, akkor gondban leszünk. Vagy valami bibi lép fel a BIOS frissítésekor... ez is okozhat némi fejtörést. Mindenesetre senkinek sem ajánlom, hogy ilyen felturbózott BIOSokat égessen a videokártya BIOSába! (Megjegyzem, hogy ha a videokártya BIOSának frissítése után a gép újraindításakor nincs kép, akkor a javításra már csak két megoldás van. Vagy kivesszük (forrasztjuk) a BIOSt és egy megfelelo programozóval visszaégetjük ez eredeti tartalmat (ez a ritkább eset). Vagy ha AGP-s a videokártya, akkor beszerzünk egy PCI-osat és az alaplapi BIOSban azt állítjuk be, hogy a PCI-os kártya üzemeljen. Ha szerencsénk van, akkor a PCI-os kártya segítségével lesz kép és ekkor az AGP slotban lévo kártya BIOSa elvileg programozható.)

Windows alatt elindítjuk a BIOS dump nevezetu programot, ami csupán annyit csinál, hogy kiolvassa a videokártya BIOSának a tartalmát. Ennek eredményeképpen abban a könyvtárban, amiben elindítottuk a programot keletkezik egy bios.bin nevezetu fájl.

Errol a fájlról készítsünk egy másolatot és nem árt ha egy floppyra kimenjük. Ugyanis ha valami probléma lép fel a BIOS égetés után, akkor elofordulhat, hogy nem lesz kép, és úgy kicsit nehéz lesz megkeresi a régi BIOS tartalmát.

Videokártya BIOS-okat sok helyrol letölthetünk, ám nem javaslom, mert a franc se tudja, hogy az adott BIOS mennyire kompatibilis a kártyánkkal...

Második lépésként a lementett BIOS tartalmat olvassuk be egy BIOS editáló programba.

Most a Ray Adams féle NVidia BIOS editorról lesz szó:

Az egyik legmenobb dolog az, ha valaki vesz egy "olcsó" videokártyát és ebbol egy nagyobb tudásút varázsol. Pl. ha valakinek egy Geforce3 Ti200-as videokártyája van, akkor simán megteheti, hogy egy kétszer drágább és sokkal gyorsabb Ti500-ast varázsol belole. Elvileg elég lenne az órajel frekvenciákat átírni, de ha már lúd, akkor legyen kövér, módosítjuk a kártya típusát, gyártóját stb.

Minden videokártyának van egy azonosító (ID) kódja, ez határozza meg, hogy késobb az operációs rendszer milyen kártyának fogja detektálni stb. Nem célszeru egy TNT kártyának az ID kódját kapásból Geforce 4-re változtatni, mert a driver telepítéskor enyhén szólva gondjaink adódhatnak. De egy csoporton belül simán átírható. Pl. a Ti200-as kártyát kápásból Quadronak, Ti500-nak átírhatjuk. De ez nem sokat lendít a kártya teljesítményén, de ezentúl minden pl. Ti500-nak fogja vélni.

A gyártót is megváltoztathatjuk kedvünk szerint, ami már kicsit durva dolognak számít, mert ez már esetleg a hamisítás kategóriájába tartozik.

Jó poén, ha ezentúl a kártya más szöveget fog feldobni induláskor a képernyore. Akármit beírhatunk, de 80 karakternél ne legyen hosszabb. A betutípust és a betuméretet is változtathatjuk egy másik menüpontban. Sot a betuk színét is módosíthatjuk, bár kissé nehéz egy szám alapján (7-es) azonosítani a színt (fehér), esetleg próbálkozni kell...

A "Frames count" véleményem szerint azt határozza meg, hogy bekapcsolás után mennyi ideig fogjuk látni a kártya által kidobott azonosítót (pl. Ez az én átalakított Ti200-as videokártyám).

Attól függoen, hogy DDR-es vagy sima SD memóriás a videokártya. A GPU frekvenciáját is itt adhatjuk meg. Arra nem jöttem rá, hogy miért szerepel nyolcszor a GPU és a memória frekvencia, de ez nem is olyan lényeges. Csak olyan frekvenciát érdemes itt beállítani amirol egészen biztosan tudjuk, hogy bírni fogja a kártya. Pl. a PowerStrip univerzális tuning programot lehet a próbák során használni. Itt Windows alól megváltoztatjuk a GPU/memória frekvenciát és teszteljük, hogy a gép így is stabil-e.

Ha TV kimenetes a kártya, akkor meghatározhatjuk, hogy PAL vagy NTSC legyen az alapértelmezett. A környékünkön a PAL norma a meno, de sokszor NTSC a default és Windows alól kell átállítani. A TV Mode részben ezeket állíthatjuk: NTSC-M (Standard), NTSC-J (Japan), PAL-M, PAL-BDGHI (Standard), PAL-N, PAL-NC.

A BIOS tartalmát is megjeleníthetjük, elvileg itt meg is változtathatjuk, de ez aztán végképp nem tanácsos, mert beláthatatlan következményei lehetnek. Illetve néhol "értelmes" szöveges részeket vélhetünk felfedezni, ez módosítható ugyan pl. NVIDIA Geforce DDR VGA... de a típust megváltoztatásáról már szó volt.

Nézzük mikor van ennek némi értelme:

Pl. ha azt szeretnénk, hogy eleve induláskor tuningolva legyen a videokártya, így a késobbiekben overclock programmal már nem kell veszodni. Tehát a BIOS frissítéstol nem tud egy rakás új utasítást a kártya, letiltott dolgok sem engedélyezodne, csupán a frekvenciát és a kártya nevét írhatjuk át.

Elvileg simán lehet, egy "olcsó" Geforce GTS kártyából Ultrásat készíteni. Vagy az említett Geforce 3 Ti200-ból Ti500-at. Sorolhatnám még. De ne feledjük ez nem csodaszer. Mert ha csak a feliratot írjuk át, az csak poénnak jó, de a sebességet nem befolyásolja. Ha a típust írjuk át, akkor a késobbiekben a videokártya telepítésekor a driver kiválasztásánál érezzük a hatását.

A frekvenciák növelése (esetleges csökkentése) alapvetoen befolyásolhatja a kártya sebességét. De mint említettem ezzel akár le is írhatjuk a kártyát, mert még akkor sem nyugodhatunk meg, ha a BIOS frissítés után látszólag jól muködik a kártya, ugyanis ezek után több hot termel és a addigi gyári hutés elégtelen lehet. Ekkor vagy lefagy a kártya, vagy a túlmelegedés miatt károsodik és akár más alkatrészeket is magával ránthat (pl. alaplap), ha zárlat keletkezik.

Nos a várható tragédiák áttekintése után, nézzük meg mit is kezdjünk az immáron módosított BIOS tartalommal:

1. Gyengébb idegzetuek, itt még letehetik a lantot és a modosított BIOS fájlt elteszik emlékbe, vagy akár ki is nyomtathatják, aminek ugyan semmi értelme, de ez is egy megoldás.

2. Bátrabbak, akik annak ellenére, hogy a muvelet után a kártya bekrepálhat, illetve utána esetleg nem lesz stabil beírhatják a videokártya flash ROMjába módosított BIOS tartalmat.

Utóbbi esetén készítsünk egy boot floppyt. Szükségünk lesz az NVflash programra (figyelem Leadtek videokártya esetén nem lesz jó az NVfalsh, ahhoz külön flash program kell, ezt a Leadtek honlapjáról le lehet tölteni). Ez esetek többségében az NVflash program alkalmas a muveletre.

Természetesen nem elég az NVflash programot rámásolni a boot floppyra, hanem a módosított BIOS tartalmat is másoljuk rá. De gondolom ez úgy is egyértelmu, de az más kevésbé, hogy egy dos4gw.exe fájlra is szükségünk lesz.

Az NVflash kb. 90kbyte, a BIOS tartalom kb. 64kbyte, tehát ezek boven ráférnek egy floppy lemezre. Ám a dos4gw.exe 260kbyte körül van. A Windows alatt készített floppy lemezre az operációs rendszer sokmindent rámásol, ha netán nem lenne legalább 400kbyte hely a floppy lemezen, akkor néhány kacatot le is törölhetünk a lemezrol (pl. format.com vagy fdisk.exe stb).

Amikor ezt a három szükséges fájlt (dos4gw.exe, NVflash és bios.bin) rámásoltuk a floppy lemezre nincs más dolgunk, mint a boot floppy segítségével elindítani a gépet és beírni, hogy nvflash bios.bin. Ha minden jól megy, akkor pár másodpercen belül már az új BIOS dübörög a videokártyán. Azért a flash program elég okos ahhoz, hogy nagyon inkompatibilis lenne az új BIOS, akkor nem engedi beleírni a kártya flash memóriájába.

Jellemzo

Geforce2 Titanium

Geforce2 Ultra

Geforce3 Ti500

Geforce3 Ti200

Grafikus chip sebessége

250 MHz

250 MHz

240 MHz

175 MHz

Memória frekvencia

400 MHz

460 MHz

500 MHz

400 MHz

Frissítési frekvenciák:

Felbontás
Színmélység
Képfrissítési frekvencia

Felbontás

Színmélység
Képfrissítési frekvencia

640x480
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x900
32 bit
60Hz - 120Hz
800x600
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
8/16 bit
60Hz - 120Hz
1024x768
8/16 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
32 bit
60Hz - 100Hz
1024x768
32 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1152x864
8/16 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
32 bit
60Hz - 85Hz
1152x864
32 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1280x960
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
32 bit
60Hz - 85Hz
1280x960
32 bit
60Hz - 150Hz

1920x1440
8/16 bit
60Hz - 85Hz
1280x1024
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1440
32 bit
60Hz - 75Hz
1280x1024
32 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
8/16 bit
60Hz - 75Hz
1600x900
8/16 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
32 bit
60Hz

A gép resetelése után remélhetoleg lesz kép...

Nagyjából ezt várhatjuk egy Ti200/Ti500 átalakítástól:

Jellemzo

Gf3 Ti200

Ti 500

Geforce 3

3DMark Result

9463

10760

10428

CPU Speed

681

683

698

Helicopter Low Detail

193.1 fps

227.4 fps

215.0 fps

Helicopter Medium Detail

143.4 fps

165.8 fps

159.6 fps

Helicpoter High Detail

73.9 fps

89.0 fps

83.5 fps

Adventure Low Detail

182.6 fps

211.3 fps

205.8 fps

Adventure Medium Detail

120.9 fps

126.1 fps

127.1 fps

Adventure High Detail

74.4 fps

77.1 fps

77.9 fps

Fill Rate (Single Texturing)

615.6 MTexels/s

826.8 MTexels/s

702.7 fps

Fill Rate (Multi Texturing)

1207.2 MTexels/s

1643.9 MTexels/s

1278.0 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

19439 kTriangles/s

23441 kTriangles/s

21888 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

9698 kTriangles/s

13228 kTriangles/s

11065 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

5082 kTriangles/s

6955 kTriangles/s

5800 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

501.1fps

676.3 fps

569.9 fps

16MB Texture Rendering Speed

466.7 fps

642.6 fps

514.3 fps

32MB Texture Rendering Speed

312.9 fps

301.0 fps

319.6 fps

64MB Texture Rendering Speed

153.0 fps

155.0 fps

165.8 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

297.7 fps

390.1 fps

339.4 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

413.7 fps

543.9 fps

471.3 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

688.4 fps

893.9 fps

748.4 fps

3DMark2001 (1024x768/32bit):

Jellemzo

Gf3 Ti200

Ti 500

Geforce 3

3DMark Score

6457

8775

7142

Game 1 (Low)

99.7 fps

136.1 fps

111.5 fps

Game 1 (High)

46 fps

52.4 fps

48.4 fps

Game 2 (Low)

85.2 fps

129.3 fps

98.1 fps

Game 2 (High)

49.5 fps

73.4 fps

55.9 fps

Game 3 (Low)

106.8 fps

137.0 fps

117.3 fps

Game 3 (High)

53.6 fps

66.2 fps

57.6 fps

Game 4

28.1 fps

45.6 fps

31.7 fps

Fill Rate (Single Texturing)

560.5 MTexels/s

834.1 MTexels/s

645.6 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1150.9 MTexel/s

1748.4 MTexel/s

1226.8 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

13.7 MTriangles/s

28.4 MTriangles/s

15.7 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

2.7 MTriangles/s

6.9 MTriangles/s

3.1 MTriangles/s

Bump Mapping

99.8 fps

130.7 fps

110.5 fps

DOT3 (Bumps M)

90.8 fps

132.5 fps

106.1 fps

Vertex Shader

38.6 fps

65.8 fps

42.4 fps

Pixel Shader

66.1 fps

99.6 fps

75.5 fps

Point Sprites

13.0 MSprites/s

19.9 MSprites/s

14.8 MSprites/s

Természetesen jobb hutéssel jobb eredményeket lehet elérni. A további tuninghoz már nem megfelelo a kártya gyári hutése, így nemsokára egy komolyabb hutés kerül a kártyára.

A jobb hutés mindenféleképpen vízhutés lesz. De azt nem árt tudnunk, hogy ha pl. 30 fokos a hutovíz, akkor a kártya alig húzható jobba, ezért peltier elemes hutésben gondolkozom.

Ugyan a peltier elemekkel a mai processzorokat csak nagy költség árán lehet a léghutésnél alacsonyabb hofokon tartani, de a videokártyák jóval kevesebb hot termelnek, mint a CPU-k, ezért itt már egy 80 Wattos modul is elég lehet, amit egy PC táp elvileg elbír a 12 Voltjáról.

De már látom lelki szemeim elott, hogy a majdnem 0.5kW-os hutomodulom fogja a videokártya számára a vizet huteni:

Ebbe a tömbbe van elrejtve a két 248 Wattos hutomodul, így néz ki hoszigetelés nélkül:

A deresedo középso blokk hutené a folyadékot a videokártya számára, amin pedig ez lesz:


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Ti200/Ti500 II. rész


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95