Megnéztük mire is képes az 1.7GHz-es Celeron processzor, feltehetőleg az 1.9GHz-es sokkal nagyobb durranás lesz...
Végre egy igazi csemege:
Intel Pentium 4 Celeron 1.7GHz!!! A Noer-Sys
Computer jóvoltából a tesztelés fázisába jutott egy ilyen processzor, a következő
konfigurációval izzítottuk be (csak a lényeges elemek):
Processzor
|
Celeron 1.7GHz
|
Alaplap
|
Abit TH7II
|
Memória
|
2x128M RDRAM (Rambus)
|
Videokártya
|
Asus V6800 32M DDR
(Geforce 256)
|
Winchester
|
Maxtor 40G ATA 100
|
1.75 Voltos Core feszültséget
detektált az Abit TH7II-es alaplap. Már a TH7I-nél is gond volt, hogy a 0.15
Volttal kevesebbet ad a processzornak, mint amennyit kellene. Ez adott esetben
azt jelenti, hogy 1.75 Volt helyett 1.6 Voltot kapott a CPU:
Már fél évvel ezelőtt
is látszott, hogy a TH7II az egyik "legkirályabb" tuning alaplap. Ugyanis a
PCI és AGP frekvenciája teljes mértékben függetleníthető az FSB-ből. Így sosem
fordulhat elő, hogy a CPU-t azért nem húzhatjuk feljebb, mert a grafikus kártya,
vagy valamelyik PCI-os kártya már nem bírj a magas tempót (pl. 80MHz a 66MHz
helyett), bár némelyik alaplapnál lehetőség nyílik a CPU FSB leosztásának beállítására,
de az az igazán jó megoldás, amikor az AGP 66MHz-en jár fixen és közben "tetszőlegesen"
állíthatjuk a CPU FSB-t.
A TH7II-es alaplappal
a BIOSban 2.2 Voltig állíthatjuk a Core feszültséget, méréseim szerint ekkor
2 Voltot kap a valóságban. Ebben az esetben valóságos kis kazán lesz a processzorból!
Csak óvatosan... saját felelősségre!
Az teljesen Standard
dolog, hogy a BIOSban CPU FSB-nek nem 100MHz-et állítunk be, hanem 133MHz-et.
Ugye ez azt jelenti a valóságban, hogy a FSB nem 400MHz, hanem 533MHz, ami már
nem lebecsülendő. Ekkor a processzor "szerényen" 2268MHz-en jár:
A szorzót itt sem állíthatjuk,
kizárólag a feszültség emelésével és a CPU FSB növelésével bírhatjuk a processzort
nagyobb tempóra. De vajon szükség van erre???
Nos megszállottak mindig
is voltak és talán mindig is lesznek. Egy hatalmas Coolink hűtő volt a processzoron,
amikor az alap beállításokkal üzemelt, akkor alig lehetett kézzel érezni, hogy
meleg levegő jönne ki a bordák közül. Ám 2Volt + 2268MHz-es beállítás esetén
szinte már olyan volt, mint egy hajszárító. Tényleg nagyon meleg levegő tört
elő és a hűtő vastagabb része (nem a bordák) olyan meleg volt, hogy hosszasan
biztosan nem tudtam volna rajta tartani a kezemet... Így nem is próbálkoztam
hosszasan az extrém túlhajtásra... még 2400MHz környékén betöltődött az operációs
rendszer, de nem nagyon mertem forszírozni, nehogy tönkremenjen a teszt alkatrész.
Alap beállításokkal
ezt a memória sávszélességet mértem a SiSoft Sandra 2002 verziójával.
Utána a BIOSban beállítottam,
hogy a tényleges CPU FSB 3/4 részével járjon a memória és a CPU FSB-t 533MHz-re
állítottam. Így végeredményben a PC800-as modulok a tuning után is 400MHz-en
működtek. Ennek ellenére a memória sávszélesség kicsit megnőtt:
Próbálgattam, mi van
akkor, ha a PC800-as memória nem 400MHz-en jár, hanem 1/1-be kapja a tuningolt
CPU FSB-t, azaz 533MHz-et kap, de ekkor néha lefagyott a számítógép. De azért
az durva is lett volna, ha bírja a 533MHz-et a memória, mert akkor szinte biztosan
3000MB/s feletti eredményekről készíthettem volna képet....
Nézzük a processzor
tudását szintén a SiSoft Sandra 2002-vel, 1.7GHz-en:
Most itt azt látom,
hogy az 1800+-os XP processzor még alapbeállításokkal is veri az 1.7GHz-es processzort.
De ne feledjük az AMD XP 1800+ csak 1533MHz-en jár és nem 1700MHz-en. Akkor
most durvítsunk egy kicsit, íme a 2268MHz-es eredmény:
Nos így már meglehetősen
izmos eredményt kaptunk. Feltehetőleg jelenleg ennél többre nincs is szüksége
egy átlag felhasználónak. Hiszen sokan az erőmű igényes játékok miatt veszek
erős gépet és ilyen processzor sebességnél már nem számít sokat +-400MHz, a
jó videokártya sokkal fontosabb.
Eszembe jutott a régi
CPUMark 99, gondoltam lefuttatom,
és megnézem milyen pontszámot ír ki:
Kisebb PIII-as és Celeron
processzorokhoz képest a pontszám erősségét / gyengeségét az alábbi ábra szemlélteti:
Feltehetőleg a CPUMark99
ilyen processzorok mérésénél már nem nagyon mérvadó, hisz a 94.2pont egyáltalán
nem sok. Így szerintem ezt az információt mellőzzük az értékelésnél. Kezeljük
inkább érdekességként.
Készítettem egy olyan
tesztet is, hogy lássuk mi a különbség az 1.7GHz-es Pentium 4 és Celeron között.
Egyik képbe az egyik a másikban, pedig a másik processzor volt. A számítási
teljesítményére voltam kíváncsi (alaplap is azonos volt!!!). Ezért elhatározta,
hogy egy valós feladatot adok a processzornak és nem azt nézem, hogy az egyik,
vagy másik teszt program milyen számot köp ki eredményül. Így a Flask MPEG programmal
DivX kódolásba fogtam. Egy DVD lemezről lemásoltam egy 35Mbyte-os *.vob fájlt
és ezt AVI formátumba konvertáltam. Nézzük először az Intel Pentium 4 1.7GHz-es
processzorral szerelt gép eredményét:
A 99%-os készültséghez
1 perc 1 másodpercre volt szükség. Vajon a a hasonló frekvencián járó Celeron
ehhez képest mit muzsikál?
Hát ez érdekes, mert
a Celeron jobban teljesített a 49 másodperces eredményével... Ja még azt nem
is említettem, hogy Pentium 4 1.7GHz-es processzor nem Nortwood magos volt...
Na mindegy, kétszer is kipróbáltam, mindig a Celeron processzorral szerelt gép
ért el jobb eredményt.
1.
konfiguráció
|
Leadtek WinFast
P4V266A, 512M DDR (PC2700), Pentium 1.6GHz, ASUS V6800
|
2.
konfiguráció
|
MSI 645 Ultra, 512M
DDR (PC 2700), Pentium 4 1.7GHz, ASUS V6800
|
3.
konfiguráció
|
MSI 645 Ultra, 256M
PC800 RDRAM, Celeron 1.7GHz, ASUS V6800
|
3DMark2001 részletek:
Jellemző
|
1.
konfiguráció
|
2.
konfiguráció
|
3.
konfiguráció CPU=1.7GHz
|
3.
konfiguráció CPU=2268MHz
|
3DMark
Result
|
6960
|
7029
|
5834
|
6456
|
CPU
Speed
|
573
|
591
|
455
|
491
|
Helicopter
Low Detail
|
148.5
fps
|
148.2
fps
|
106.7
fps
|
122.6
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
106.7
fps
|
105.9
fps
|
83.8
fps
|
93.7
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
50.4
fps
|
54.2
fps
|
50.8
fps
|
53.3
fps
|
Adventure
Low Detail
|
122.5
fps
|
131.6
fps
|
124.5
fps
|
128.9
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
92.3
fps
|
89.9
fps
|
73.7
fps
|
84.8
fps
|
Adventure
High Detail
|
59.6
fps
|
56.0
fps
|
46.6
ps
|
54.6
ps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
534.9
MTexels/s
|
524.6
MTexels/s
|
525.1
MTexels/s
|
525.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
597.7
MTexels/s
|
589.7
MTexels/s
|
590.6
MTexels/s
|
591.5
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
16162
kTriangles/s
|
16128
kTriangles/s
|
13351
kTriangles/s
|
14733
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
8128
kTriangles/s
|
8515
kTriangles/s
|
8375
kTriangles/s
|
8717
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
4338
kTriangles/s
|
4976
kTriangles/s
|
4940
kTriangles/s
|
5040
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
432.2
fps
|
416.4
fps
|
394.5
fps
|
409.2
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
403.8
fps
|
390.4
fps
|
266.9
fps
|
300.5
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
283.3
fps
|
259.1
fps
|
144.5
fps
|
161.0
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
150.2
fps
|
134.7
fps
|
-------------
|
-------------
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
221.0
fps
|
212.4
fps
|
211.8
fps
|
212.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
275.7
fps
|
267.4
fps
|
266.5
fps
|
267.1
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
455.5
fps
|
443.8
fps
|
441.1
fps
|
442.7
fps
|
A 3DMark2001 már nagyon
megizzasztja a V6800-as videokártyát. De egyenlőre nincs anyagi keretünk egy
Ti4600-as videokártyára.... sajnos. De itt erősebb videokártyák eredményit is
feltüntettem:
Jellemző
|
3.
konfig. V6800 (Geforce 256)
CPU=
1700MHz
|
3.
konfig. V6800 (Geforce 256)
CPU=
2268MHz
|
MX400
|
MX440
|
MX460
|
Gf2
Ultra
|
Gf3
Ti200
|
3DMark
Score
|
2719
|
3863
|
2805
|
5624
|
4688
|
5205
|
6457
|
Game
1 (Low)
|
47.5
fps
|
62.7
fps
|
44.1
fps
|
98.5
fps
|
100.8
fps
|
94.3
fps
|
99.7
fps
|
Game
1 (High)
|
18.2
fps
|
29.0
fps
|
24.7
fps
|
45.4
fps
|
35.1
fps
|
38.6
fps
|
46
fps
|
Game
2 (Low)
|
42.2
fps
|
64.7
fps
|
47.1
fps
|
89.4
fps
|
68.4
fps
|
89.3
fps
|
85.2
fps
|
Game
2 (High)
|
15.3
fps
|
28.3
fps
|
23.2
fps
|
45.2
fps
|
30.7
fps
|
38.8
fps
|
49.5
fps
|
Game
3 (Low)
|
57.8
fps
|
68.7
fps
|
43.5
fps
|
93.4
fps
|
85.9
fps
|
95.8
fps
|
106.8
fps
|
Game
3 (High)
|
28.8
fps
|
37.8
fps
|
25.1
fps
|
50.0
fps
|
41.0
fps
|
48.2
fps
|
53.6
fps
|
Game
4
|
---------
|
---------
|
------
|
--------
|
----
|
---
|
28.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
308.7
MTexels/s
|
309.0
MTexels/s
|
192.3
MTexel/s
|
423.6
MTexels/s
|
555.9
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
545.3
MTexel/s
|
548.2
MTexel/s
|
357.4
MTexel/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
780.2
MTexels/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
16.9
MTriangles/s
|
17.0
MTriangles/s
|
19.6
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
27.7
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
3.6
MTriangles/s
|
3.6
MTriangles/s
|
4.6
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
----------
|
----------
|
-----
|
--------
|
----
|
---
|
99.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
28.6
fps
|
39.6
fps
|
25.2
fps
|
62.7
fps
|
55.2
fps
|
62.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex
Shader
|
40.7fps
|
42.8fps
|
30.0
fps
|
41.4
fps
|
8.9
fps
|
30.7
fps
|
38.6
fps
|
Pixel
Shader
|
--------
|
--------
|
------
|
--------
|
----
|
---
|
66.1
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-----------
|
-----------
|
------
|
--------
|
----
|
--------
|
--------
|
Point
Sprites
|
6.2
MSprites/s
|
6.3
MSprites/s
|
5.3
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.4
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
De még nem is mutattam
közeli képet a prociról, íme:
A "zsenik" a garancia
matricát hová ragasztották... hát persze, hogy a hűtőfelületre. Most gondoljunk
csak bele, valaki hazaviszi, és nem távolítja el azt a matricát... feltehetőleg
ekkor sem menne tönkre a processzor a rosszabb hűtés miatt, de véleményem szerint
gyakori fagyásokra adhat okot. A hátulja is érdekes:
Jelentős mennyiségű
helyre "elfelejtették" beforrasztani az SMD alkatrészeket. No mindegy, biztos
így is jó. Azért jó lenne megtudni, hogy mit lehetne berhelni a processzoron
az üres helye segítségével...