Sikerült egy olyan vízhűtésű gépet összeállítani, melynek csaknem minden porcikája vízhűtésű. Összesen 9db hűtőblokkot tartalmaz. A hűtőfolyadékot először kompresszoros hűtővel hűtöttem...
Elhatároztam, hogy egy
kísérlet erejéig közepes árú alkatrészekből csúcs gépet állítok össze extrém
hűtés segítségével. Az extrém hűtés alatt most a gáz illetve vízhűtést értem.
De kapkodjuk el a dolgot, kezdjük az elején.
A Kelly-Tech jóvoltából
rendelkezésre állt egy Leadtek A250 LE TD Geforce 4-es videokártya. Ez egy Ti4200-as
videokártyának felel meg. 250MHz-es GPU frekvenciával és 513MHz-es memória frekvenciával
rendelkezik.
4ns-os memóriával szerelik,
ami nem igazán szimpatikus a tuning szempontjából elvileg 500MHz-es temót tesz
lehetővé a DDR miatt. No igen ám, de az én vágyam az volt, hogy a memória 650MHz-en
járjon a GPU pedig ennek felével, azaz 325MHz-en. Nem túlzás ez egy kicsit?
Egy kicsit... A memóriákat
csak nagyon jó hűtéssel lehet rávenni a magasabb tempóra. De a GPU sem köszöni
meg nagyon, ha 250MHz helyett 325MHz-en jár. A válasz itt is egyértelmű, irány
a vízhűtés.

Így fest a videokártya.
Érdemes megfigyelni, hogy a hatalmas hűtőborda egy helyen ki van lyukasztva
és egy nagyobbacska elektrolit kondenzátor kukucskál ki rajta.
A hátsó részén is jókora
hűtőlapot találunk:

Ez a gyári hűtés bőven
elegendő, üzem közben is csak langyos lesz a hűtőborda, szó sincs arról, hogy
forró lenne, mint az Leadtek A250TD azaz a Ti4600-as videokártya.
Nem kis munka és utánajárás
során készítettem pár speciális hűtőblokkot. A mart részek az alábbi képen láthatók:

Egyenlőre felejtsük
el a két hosszúkás vörösréz csíkot, koncentráljunk a kisebbekre. A négy közel
egyforma rézdarab lesz a memória hűtő. Az egyiket itt is át kellett fúrni, hiszen
hely kell a már említett elektrolit kondenzátornak. A blokkok így néznek ki
összeforrasztva:

A memória hűtőblokkokat
csak úgy tudtam felrögzíteni, hogy U alakú, satuszerű alumínium befogókat készítettem.
Ezekbe menetet vágtam és csavarokat hajtottam. A csavarok betekerésével sikerült
rögzíteni a hűtőblokkokat.
A GPU hűtőblokk mindössze
30x30mm alapterületű. Az előző képen látható görbe sárgaréz darab volt a GPU
lefogója. 54mm-es lyuktávolságra volt szükség...
Jó, akkor most állunk
meg egy pillanatra és térjünk rá az előbb említett hosszabb rézvályúra. Az is
memória hűtő a DDR memóriát hűti, így:

A két rézhűtő között
egy 256M-es modul lapul. Megmondom őszintén nem igazán érdekelt az a probléma,
hogy mellé nem tudok másik modult helyezni. De erre nem is vágyom, részemről
a 256M elég...
Ez volt a helyet a videokártya
hűtőinél is, egy csomó PCI helyre nem lehetett utána kártyát tenni, mert a csövek
odalógtak. De ezt sem tartottam fontosnak, hiszen pusztán a kísérlet kedvéért
készületek a hűtőblokkok és a 90 fokos csonkok kialakítása sokkal nagyobb gondot
jelentene, mint az egész hűtés elkészítése.
Na akkor most ugorjunk
a mélyvízbe, íme a hűtőrendszer:

Az előtérben egy kompresszoros
hűtőberendezés látható, anno nagyon sok időt pénzt és energiát kellett belefektetnem,
mire elfogadható módon nem kezdett el működni. Ennek a kompresszoros hűtőnek
a lényege csapán annyi, hogy folyadékot hűt és ez a folyadék jut be a számítógép
hűtőblokkjaiba.
Káosz a négyzeten (kék
színű folyadékkal töltve):

20db bilincs felhasználásával
sikerült mindezt összerakni. A csöveken már én sem tudok kiigazodni, de amikor
csöveztem úgy építettem össze, hogy először a CPU hűtőblokkba, majd a chipset
hűtőblokkba, onnan a videokártya hűtőblokkjaiba és végül a DDR memória hűtőbe
jusson a hűtőfolyadék.

Így sikerült megoldani
a videokártya memória hűtőblokkjainak a felrögzítését. Nem valami szép, de meglehetősen
masszívra sikeredett. Gyakorlatilag a 256M-os DDR modulra is hasonló bilincsek
szorítják a hűtőblokkokat.
A kompresszoros hűtőrendszer
13 fokos hűtőfolyadékot állított elő. A nagy mínuszokat szerencsére elkerültem,
ugyanis a hőszigetelést mellőztem és így ha pl. 2-3 fokos, vagy ennél hidegebb
folyadék keringett volna a csövekben, akkor bizony a páralecsapódás komoly gondot
jelentett volna.
A 13 fokos hűtőfolyadék
hőmérsékletet csak úgy tudtam tartani, ha egyfolytában terheltem a gépet, ha
10 percig lazsált, akkor a cső eleje elkezdett deresedni, ami rövid úton a gép
szó szerinti lefagyásához vezethetett volna.

32 fokos volt a CPU
ami a 13 fokos hűtőfolyadékhoz képest kicsit soknak tűnik. De aki már komolyabban
kísérletezett a vízhűtésű eszközökkel, az tudja, hogy minél hidegebb a hűtőfolyadék,
annál nagyobb a hőmérséklet különbség a folyadék és a mutatott CPU hőmérséklet
között. És ez egyáltalán nem a hűtőblokkon múlik!!! Ezt nem árt megjegyezni,
mert ha valaki nulla fokos CPU hőmérsékletet szeretne, egy 80-100Wattot disszipáló
processzor esetén, akkor tuti, hogy nem lesz elég pl. -5 fokos hűtőfolyadék,
így -30 talán... Igazából ezt csak az tudja, aki már kipróbálta pl. a jeges
víz hatását egy vízhűtővel, aki még csak léghűtést használt, annak mindezt nyílván
nehéz elhinnie, de így van....

Ugyan nem számítottam
mínuszokra, de azért -20 fokig jó téli szélvédőmosó folyadékkal töltöttem fel
a rendszer. Tapasztalataim szerint ez semmivel nem rosszabb, mint az autóhűtő
folyadék, csupán az a bibi vele, hogy habzik, így a folyadéknak sehol nem szabad
csobognia.
Ennyi cső láttán, gondolom
már mindenki kíváncsi mit is tud a kicsike. A gép felépítése:
Processzor
|
AMD
XP 1600+ (1400MHz)
|
Alaplap
|
Abit
KG7
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz)
|
Videokártya
|
Leadtek
Ti4200 (A250 LE TD)
|
Winchester
|
Maxtor
40G
|
Tápegység
|
Acorp
300W
|
A 1600+-os processzorból
2200+-os teljesítményt szerettem volna kicsikarni. De a szorzót csak 12.5-ig
tudom állítani, így nem volt más hátra, mint a szorzó és az FSB együttes emelésével
elérni ezt a sebességet:

AMD
XP 1500+
|
1433MHz
|
AMD
XP 1600+
|
1400MHz
|
AMD XP 1700+
|
1466MHz
|
AMD
XP 1800+
|
1533MHz
|
AMD XP 1900+
|
1600MHz
|
AMD XP 2000+
|
1666MHz
|
AMD XP 2100+
|
1733MHz
|
AMD XP 2200+
|
1795MHz
|
Az alábbi táblázatból
azt láthatjuk, hogy frekvenciában egy kicsit sikerült a 2200+-os CPU alatt maradni.
Sajnos az Abit KG7-es egyik hibája, hogy bármilyen jó is a benne lévő alkatrész
úgy 145-148MHz-es FSB-nél megadja magát.
A KG7-es alaplapot két
ellenállás segítségével rá lehet venni, hogy 1.85 Voltnál nagyobb feszültséget
adjon a processzornak, de ezt most nem tettem meg, örültem, ha így stabilan
működik és nem kell a stabilizátor hűtéséről is külön gondoskodnom... A processzor
1.85 Volton üzemelt.

A processzor a mérések
szerint már így is nagyot alakított, a legtöbb felhasználó ennek a teljesítménynek
a felével is beérni. De ha van MHz, akkor miért ne mutassuk meg, hogy mire képes.
Íme egy bajnok MPEG kódolás eredménye:

A Flask MPEG programmal
egy DVD-ről másolt *.vob fájlt AVI formátumba konvertáltam, MPEG4-es tömörítéssel,
Bilineáris utómunkálattal, PCM 192k-s CD minőségű hanggal. A többi beállítás
az alapértelmezett volt, illetve a fennti képről leolvasható.
Aki mindezt ki szeretné
próbálni a gépén, az töltse le innen a méréshez szükséges dolgokat: www.tuningnet.hu/esemeny.php
Az 52 másodperc borzasztóan
jó eredménynek számít! Úgy egy 2-2.2GHz-es Pentium 4-es processzor talán überelni
tudná...
Pár szó a hőmérsékletekről:
Belépő
hűtőfolyadék hőmérséklete
|
13
fok
|
Kilépő
hűtőfolyadék hőmérséklete
|
14
fok
|
CPU
hűtőblokk hőmérséklete teljes terhelés esetén
|
14
fok
|
CPU
hőmérséklete teljes terhelés esetén
|
32
fok
|
Memória
hőmérsékletek
|
16
fok, az IC tokon mérve
|
GPU
hűtő hőmérséklet, terhelés esetén
|
14
fok
|
GPU
hátsó hőmérséklet
|
23
fok, a panelon mérve
|
Chipset
hőmérséklet (belül)
|
24
fok
|
Azt hiszem elfelejtettem
képet készíteni a GPU/memória frekvenciáról. Mindegy leírom a tapasztalatokat.
A 4ns-os (elvileg 500MHz-et viselné csak el) memória 640MHz-ig rendesen viselkedett!!!
650MHz-en a 3DMark2001 néha kifagyott, így maradtam a 640MHz-nél, ami szerintem
igazán jó eredmény.
A GPU 325MHz-ig bírta
az eredeti 250MHz helyett, ami már szép kis előrelépés. Így nagyjából sikerült
a Ti4200-as kártyából Ti4600-as teljesítményt kicsikarni. Illetve GPU területén
túlszárnyalni, hiszen a Ti4600-as GPU órajele 300MHz.
Hozzávetőlegesen ekkor
a gép (CPU, Chipset, GPU és memóriák) úgy 140-160 Wattal fűtötték a hűtőfolyadékot,
ami egy normál CPU által termelt hő (teljesítmény) 2-3x-osának felel meg. De
ha pl. egy 566MHz-es Celeronhoz hasonlítanánk, akkor 5x-ös értékről is beszélhetünk.

A túlhajtásnak köszönhetően
még 3DMark2001-el is sikerült átlépni a 10000 pontos küszöböt, ami igazán örvendetes.
Összehasonlításul két
táblázatban összefoglaltam eme különös konfiguráció teljesítményét a 3DMark2000/2001
részleteredményei szerint. Az ottani elemeket a következő összeállítással teszteltem:
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz)
|
Alaplap
|
Abit
KG7
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz)
|
Winchester
|
Maxtor
40G
|
Tápegység
|
Acorp
300W
|
Vagyis csak a CPU volt
gyengébb, de ez nem sokat számít, tapasztalataim szerint egy erős videokártyánál
az a tény, hogy 1900+ vagy 2200+ van alatta (CPU), legfeljebb 2-3%-ot számít.
3DMark2000 default benchmarkja,
a következő eredményt hozza (1024x768/16bit):
Jellemző
|
A
vízhűtésű konfig
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
Radeon
8500
|
3DMark
Result
|
13786
|
6298
|
9198
|
10117
|
12617
|
12002
|
13092
|
11781
|
CPU
Speed
|
740
|
586
|
673
|
677
|
719
|
720
|
722
|
718
|
Helicopter
Low Detail
|
257.7
fps
|
117.7
fps
|
167.4
fps
|
188.1fps
|
236.7
fps
|
230.0
fps
|
245.3
fps
|
233.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
196.0
fps
|
88.9
fps
|
127.6
fps
|
142.8
fps
|
180.1fps
|
179.2
fps
|
186.6
fps
|
171.9
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
140.6
fps
|
44.3
fps
|
67.6
fps
|
77.7
fps
|
126.2
fps
|
120.1
fps
|
133.0
fps
|
97.7
fps
|
Adventure
Low Detail
|
325.7
fps
|
122.7
fps
|
203.0
fps
|
230.7
fps
|
296.1
fps
|
293.2
fps
|
310.0
fps
|
270.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
143.5
fps
|
92.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
133.1
fps
|
129.9
fps
|
135.5
fps
|
130.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
85.2
fps
|
58.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
79.1
fps
|
78.0
fps
|
80.6
fps
|
78.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
1185.1
MTexels/s
|
430.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
1072.9
MTexels/s
|
1002.2
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
912.1
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2465.0
MTexels/s
|
651.0
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
2126.1
MTexels/s
|
2023.0
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1920.0
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
39138
kTriangles/s
|
12408
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
35988
kTriangles/s
|
34999
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
27848
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
22664
kTriangles/s
|
10350
kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
19328
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
12475
kTriangles/s
|
7082
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
10711
kTriangles/s
|
1003.1
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
12945
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
987.8
fps
|
252.7
fps
|
442.0fps
|
522.6
|
873.0
fps
|
811.3
fps
|
961.1
fps
|
736.7fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
602.7
fps
|
245.3
fps
|
423.3
fps
|
476.3
|
556.8
fps
|
521.2
fps
|
592.7
fps
|
586.6
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
323.7
fps
|
209.4fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
201.5
fps
|
189.3
fps
|
317.5
fps
|
309.7
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
158.3
fps
|
133.5
fps
|
155.5
fps
|
155.0
fps
|
157.0
fps
|
148.4
fps
|
164.8
fps
|
157.8
ps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
583.4
fps
|
150.2
fps
|
271.9
fps
|
337.5
fps
|
516.2
fps
|
501.0
fps
|
567.5
fps
|
368.5
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
798.0
fps
|
174.0
fps
|
326.6
fps
|
406.3
fps
|
704.4
fps
|
689.7
fps
|
785.2
fps
|
444.6
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
1296.3
fps
|
244.9
fps
|
438.0
fps
|
515.9
fps
|
1139.6
fps
|
1098.3
fps
|
1284.9
fps
|
821.5
fps
|
Míg 3DMark2001 alatt
(1024x768/32bit):
Jellemző
|
A
vízhűtésű konfig
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
Radeon
8500
|
3DMark
Score
|
10526
|
3784
|
5624
|
6109
|
9108
|
9051
|
9894
|
8107
|
Game
1 (Low)
|
160.3
fps
|
62.9
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
120.9
fps
|
144.8
fps
|
128.7
fps
|
Game
1 (High)
|
55.4
fps
|
30.8
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
51.2
fps
|
Game
2 (Low)
|
193.8
fps
|
59.4
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
170.0fps
|
181.2
fps
|
137.6
fps
|
Game
2 (High)
|
106.4
fps
|
31.5
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
95.6
fps
|
103.6
fps
|
74.8
fps
|
Game
3 (Low)
|
142.6
fps
|
61.0
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
117.5
fps
|
131.6
fps
|
125.0
fps
|
Game
3 (High)
|
66.8
fps
|
35.3
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
51.1
fps
|
61.6
fps
|
59.6
fps
|
Game
4
|
49.4
|
------
|
--------
|
----
|
45.1
fps
|
44.8
fps
|
49.0
fps
|
24.3
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
1102.3
MTexels/s
|
253.9
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
911.2
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
691.1
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2448.6
MTexels/s
|
463.4
MTexels/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
1967.2
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
1998.2
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
51.6
MTriangles/s
|
22.4
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
45.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
35.2
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
13.4
MTriangles/s
|
5.8
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.0
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
9.9
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
159.3
|
------
|
--------
|
----
|
135.8
fps
|
130.2
fps
|
150.2
fps
|
101.0
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
149.5
fps
|
30.7
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
131.4
fps
|
149.2
fps
|
87.4
fps
|
Vertex
Shader
|
101.8
fps
|
33.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
92.8
fps
|
98.5
fps
|
58.3
fps
|
Pixel
Shader
|
127.6
fps
|
-------
|
--------
|
----
|
112.1
fps
|
110.3
fps
|
123.2
fps
|
76.5
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
98.1
fps
|
-------
|
--------
|
----
|
87.4
fps
|
86.7
fps
|
95.5
fps
|
???
|
Point
Sprites
|
32.1
MSprites/s
|
6.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
27.8
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
28.0
MSprites/s
|
Térjünk vissz a hőmérsékletekhez.
Leszereltem a kompresszort és feltettem az általam készített alumínium hőleadót
a helyére, mindkét oldalára egy-egy ventilátort szereltem.

Majd azt is kipróbáltam,
hogy mi van akkor, ha csak egy ventilátor van rajta. Ehhez először egy burkolatot
kellett készítenem:

Ez két műanyag lapból
áll, közötte egy ventilátor és a ventilátor széleinél egy-egy terelőlap. Mindent
ragasztással rögzítettem, a végeredmény ilyen lett:

Az így előállított alagút
hűtő legalább olyan jó hatásfokú, mint a két ventilátoros megoldás. Ám a processzor
nagyon "hozzászokott" a 13 fokos hűtőfolyadékhoz. Ez nyílván esély nélkül indulna
a 13 fokos hűtőfolyadék előállítása területén, hiszen a szobában 26 fok volt.
a végeredmény azért így sem rossz:

A processzor hőmérséklet
42 fok körül alakult.
Ugye a cikk közepén
azt írtam, hogy a 13 fokos hűtőfolyadékkal 32 fokos volt a processzor, itt meg
azt láthatjuk, hogy ha az 50eFt-os beruházással járó kompresszoros folyadékhűtőt
kihagyom a buliból, akkor meg 42 fokos teljes terhelés esetén a processzor.
Igaz így nem visz a 1774MHz-es tempót, hanem csak 100MHz-el kevesebbet visel
el tartósan. De azt hiszen a gázkompresszoros hűtőről simán megéri lemondani
és egy egyszerűbb és olcsóbb meleg leadót használni. Ami ráadásul sokkal csendesebb.
A használt Solution
csúszócsapágyas (KKC8025) ventilátor nagyon csendes és 42 fokos hőmérséklet
nagyon barátságosnak mondható, hiszen ez egy "full" vízhűtéses rendszer (a tápegységet
kivéve), így azon kívül, hogy csendes elég kedvező hőmérsékletet biztosít ebben
a nagy melegben...
Többen írtak már, hogy
aggódni kell 50-55 fokos CPU hőmérsékletnél, sőt van aki retteg, hogy ekkor
leéghet a processzor, pedig ez még nem olyan hőmérséklet, hogy aggódni kellene....
úgy 60-70 fok körül esetleg, de sok CPU itt is stabil...
Ennyit mára az extrám
hűtésekről, akinek kérdése van a vízhűtésű rendszerekkel, vagy alkatrészekkel
kapcsolatban, az írjon: e-mail.