Egy Ti200-as videokártyára olyan vízhűtést szereltem, amivel a "kis" Ti200-as könnyedén lekörözi a Ti500-at (overclock), sőt nagyjából úgy teljesít, mint egy Ti4200-as videokártya...
Most nagyon durva dolgok
következnek, ugyanis egy közel 0.5kWatt teljesítmény felvételű peltier hűtőmodult
rákötöttem a videokártya hűtőjére. Már most szögezzük le, hogy a bemutatott
kísérletnek nincs túlságosan nagy értelme, mert csak a hűtőrendszer olyan költséges,
hogy az áráért azonnal odaadnák bármelyik boltban a legerősebb videokártyát,
ami tuning nélkül is jobban teljesít.
Egy Inno3D Geforce 3
Ti200-as videokártyát szerettem volna egy Ti4200-as szintjére felhozni.
Néhány "kisebb" Geforce
2-es videokártya:
Jellemző
|
Geforce2
Pro
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
Grafikus
chip sebessége
|
220
MHz
|
250
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
400
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Fill
Rate
|
880
Mpixel/s
|
1000
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
6370
MB/s
|
6400
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
A Geforce 3-as széria:
Jellemző
|
Geforce3
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Fill
Rate
|
800
Mpixel/s
|
960
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
6400
MB/s
|
Míg a Geforce 4:
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU
órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória
frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Memória
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
Fill
rate
|
500MPixel/s
|
540MPixel/s
|
600MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
5.4GB/s
|
6.4GB/s
|
8.8GB/s
|
Háromszög/másodperc
|
31
millió
|
34
millió
|
38
millió
|
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
4 Ti4200
|
250
MHz
|
500MHz
|
Tehát az Inno3D Ti200
GPU-ja 175MHz-en jár, míg a memóriája 400MHz-en. 4ns-os memóriával szerelik,
ez azt jelenti, hogy a DDR miatt elvileg 500MHz-re is képes!
Nos a lépések:
A videokártyáról leszedtem
a hűtőbordát és kis méretű vízhűtő blokkokat szereltem a memóriákra és a GPU-ra,
így néz ki:
A memóriákra kénytelen
voltam ragasztással rögzíteni a hűtőket, míg a GPU-ra egy átlós pánt rögzíti
a hűtőt. Hővezető ragasztóhoz a Henkel Magyarország Kft-n keresztül lehet hozzájutni.
Bár lehet, hogy ez reklámnak számít, de gondolom hasznos információ. Egyetlen
probléma, hogy egy videokártyára valót nem adnak, a legkisebb kiszerelés egy
fél kerületnek elég lenne (kb. fél deci).
A GPU hűtőblokk lehetne
nagyobb is, de a képen jobb oldalon látható memória hűtőtől a nagyobb nem fért
el.
Terminátor formája csak
a csövezés után lett:
Néhány helyen cellux
segítségével összefogtam a csöveket, bár ez a végén feleslegessé vált, mert
a jéghideg folyadék hatására cső olyan kemény lett, mintha fémből lett volna,
a világért sem mozdultak volna el.
A rendszerbe autóhűtő
folyadékot öntöttem, mert a mindjárt látható hűtőmodul akár -30 fokra is képes
abban az esetben, ha csak pár Watt fűti a hideg oldalát. És itt most csak a
videokártyát hűti a peltier hűtőmodul. Pontosabban a hűtőfolyadékot és ezen
keresztül a videokártyát.
A peltier elem nem viccel....
A hűtőrendszernek egyik
próbája látható az előző képen. A nagy fehér tömbbe két 248 Watt teljesítmény
felvételű peltier elem van, amit a www.datapress.hu -nál szereztem be. Mindez
csak akkor ér valamit, ha hőszigetelve van. Lásd fehér kocka. A hőszigetelés:
A hűtőmodulok oldalain
vízhűtő blokkok vannak. Ezt az egészet kellett hőszigetelni, ezért beöntöttem
poliuretán habba. Mivel így a felülete csúnya lett végül begipszeltem és falfestékkel
lefestettem.
A fehér kocka mellett
(bal oldalon) az energia ellátást szolgáló transzformátor látható. A peltier
elemnek egyenáramra van szüksége (a transzformátor váltót ad ki), így egyenirányító
és puffer kondenzátorok is kellenek (a kondenzátor kvázi a hatásfokot javítja,
nagyobb lesz a kimeneti effektív feszültség). Ez a képen a két vastagabb kék
henger.
Itt a hideg kör látható.
Kezdjük a kékes színű tartállyal. Ennek a tetején van egy lyuk itt töltöttem
fel fagyállóval a rendszert. Innen a szivattyú szívó csonkjára érezik a víz.
Ezt így érdemes csinálni, mert ha a szivattyú nem tud rákapni a vízre, akkor
a keringés sosem indul el. A szivattyú a peltier hűtőmodulba nyomja a fagyálló
folyadékot és innen irány a videokártya. Kezdetben nagyon gyorsan hűtötte lefele
a folyadékot a modul, ám 6-7 fok környékén a csöveken elkezdett gyöngyözni a
víz:
Illetve a videokártya
csövein:
Attól a pillanattól
kezdve, hogy gyakorlatilag az összes cső vizes lett a páralecsapódás miatt a
hűtés sebessége lelassult és 1-2 fok környékén stabilizálódott a hűtőfolyadék
hőmérséklete. Gondolom amíg száraz volt a cső, addig a műanyag jelentett némi
hőszigetelés, ráadásul a párakicsapatás komoly energiát emészetfel….
Tudom, nem ártott volna
némi hőszigetelés, de ez a hőmérséklet már bőven elég volt ahhoz, hogy a videokártya
túloldalán, főleg a GPU mögött megjelenjenek az első kondenzvíz cseppek, így
nem láttam értelmét a jobb hűtésnek, első körben elég ennyi is.
Az elsőszámú probléma
az volt, hogy a GPU frekvenciát és a memória frekvenciát nem tudtam 220/500
fölé emelni.
A megoldás viszonylag
egyszerű.
Első lépés:
Töltsük le az Internetről
a coolbits.reg file-t. Adjuk hozzá az adatbázishoz (pl. Windows Commander és
egy enter). A start menü futtatás részébe írjuk be, hogy regedit. Utána: HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARENvidia
CorporationGlobal. Itt vagy találunk egy olyan pontot, aminek az a neve, hogy
NVTweak vagy nem. Normális esetben megtaláljuk, kattintsuk rá és ha szerencsénk
van, akkor a CoolBits sorban 3-as értéket látunk. Ha nem, akkor jobb gombbal
kattintsunk rá és írjuk be, hogy 3.
Második lépésben érdemes
letölteni az NVmax 4.02-es verzióját. Ezzel az egekbe húzhatjuk az órajelet,
csak imádkozni kell, hogy a videokártya bírja majd...
Hogy ne kellejen sokat
keresgélni:
Nézzük az alapesetet,
ennyit teljesít a kártya mindenféle tuning nélkül a 3DMark2000 és 2001SE mérései
szerint:
Jellemző
|
Gf3
Ti200 + Detonator 40.72
|
Gf3
Ti200 + Detonator 30.38
|
Ti
500
|
Geforce
3
|
3DMark
Result
|
9724
|
9463
|
10760
|
10428
|
CPU
Speed
|
679
|
681
|
683
|
698
|
Helicopter
Low Detail
|
193.3
fps
|
193.1
fps
|
227.4
fps
|
215.0
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
144.3
fps
|
143.4
fps
|
165.8
fps
|
159.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
77.5
fps
|
73.9
fps
|
89.0
fps
|
83.5
fps
|
Adventure
Low Detail
|
198.6
fps
|
182.6
fps
|
211.3
fps
|
205.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
121.9
fps
|
120.9
fps
|
126.1
fps
|
127.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
75.3
fps
|
74.4
fps
|
77.1
fps
|
77.9
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
615.7
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
826.8
MTexels/s
|
702.7
fps
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1209.4
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
1643.9
MTexels/s
|
1278.0
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19438
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
23441
kTriangles/s
|
21888
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
9697
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
13228
kTriangles/s
|
11065
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
5082
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
6955
kTriangles/s
|
5800
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
503.5fps
|
501.1fps
|
676.3
fps
|
569.9
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
463.7
fps
|
466.7
fps
|
642.6
fps
|
514.3
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
305.9
fps
|
312.9
fps
|
301.0
fps
|
319.6
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
122.2
fps
|
153.0
fps
|
155.0
fps
|
165.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
298.0
fps
|
297.7
fps
|
390.1
fps
|
339.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
414.0
fps
|
413.7
fps
|
543.9
fps
|
471.3
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
688.7
fps
|
688.4
fps
|
893.9
fps
|
748.4
fps
|
3DMark2001 (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Gf3
Ti200 + Detonator 40.72
|
Gf3
Ti200 + Detonator 30.38
|
Ti
500
|
Geforce
3
|
3DMark
Score
|
6867
|
6457
|
7846
|
7142
|
Game
1 (Low)
|
100.9
fps
|
99.7
fps
|
125.1fps
|
111.5
fps
|
Game
1 (High)
|
47.7
fps
|
46
fps
|
48.2
fps
|
48.4
fps
|
Game
2 (Low)
|
98.6
fps
|
85.2
fps
|
115
fps
|
98.1
fps
|
Game
2 (High)
|
55.0
fps
|
49.5
fps
|
63
fps
|
55.9
fps
|
Game
3 (Low)
|
111.0
fps
|
106.8
fps
|
125.1
fps
|
117.3
fps
|
Game
3 (High)
|
55.1
fps
|
53.6
fps
|
60.1
fps
|
57.6
fps
|
Game
4
|
30.3
fps
|
28.1
fps
|
38.5
fps
|
31.7
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
575.9
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
766.2
MTexels/s
|
645.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1199.1
MTexel/s
|
1150.9
MTexel/s
|
1585.6
MTexels/s
|
1226.8
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
21.5
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
19
MTriangles/s
|
15.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
4.5
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
3.8
MTriangles/s
|
3.1
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
99.7
fps
|
99.8
fps
|
124.4
fps
|
110.5
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
89.7
fps
|
90.8
fps
|
122.9
fps
|
106.1
fps
|
Vertex
Shader
|
50.5
fps
|
38.6
fps
|
47.5
fps
|
42.4
fps
|
Pixel
Shader
|
66.0
fps
|
66.1
fps
|
89.1
fps
|
75.5
fps
|
Point
Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
17.9
MSprites/s
|
14.8
MSprites/s
|
Természetesen az eredmények
értékeléséhez nem árt tudni milyen gépet használtam:
Processzor
|
AMD
XP 1900+
|
Alaplap
|
Abit
KG7
|
Memória
|
256M
DDR 266MHz
|
HDD
|
Maxtor
40G 7200RPM
|
Kezdetben a 220/500MHz-es
limit miatt csak ezt sikerült kihozni a kártyából:
Végül kb. 10 kísérlettel
megállapítottam, hogy a videokártya az adott hűtéssel eddig húzható:
Szerintem ez már kész
csoda. Gondoljunk bele a Ti500-as GPU-ja csak 240MHz-en jár és Ti4400-as videokártya
GPU-ja is 6MHz-el alacsonyabb frekin jár, mint amire most a Ti200-as GPU-ját
sikerült felhúzni.
Memória frekvencia tekintetében
is enyhén jónak számít a 568MHz, hisz a Ti4400-as kártyának csak 550MHz-en jár
a memóriája.
De nem szabad padlót
fogni, hisz ez csak egy Geforce 3-as videokártya és hiába sikerül kb. azonos
frekvenciára felhúzni, nagyjából egy Ti4400-as szintjére a GPU akkor sem tud
annyit, mint egy NV25-ös.
Ennyi volt a maximum:
3DMark2000 default benchmarkja,
a következő eredményt hozta (1024x768/16bit):
Jellemző
|
Gf3
Ti200 tuning
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Result
|
12542
|
10117
|
12617
|
12002
|
13092
|
CPU
Speed
|
745
|
677
|
719
|
720
|
722
|
Helicopter
Low Detail
|
250.5
fps
|
188.1fps
|
236.7
fps
|
230.0
fps
|
245.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
187.9
fps
|
142.8
fps
|
180.1fps
|
179.2
fps
|
186.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
112.5
fps
|
77.7
fps
|
126.2
fps
|
120.1
fps
|
133.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
270.4
fps
|
230.7
fps
|
296.1
fps
|
293.2
fps
|
310.0
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
140.3
fps
|
126.8
fps
|
133.1
fps
|
129.9
fps
|
135.5
fps
|
Adventure
High Detail
|
83.6
fps
|
77.0
fps
|
79.1
fps
|
78.0
fps
|
80.6
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
932.6
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
1072.9
MTexels/s
|
1002.2
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1844.0
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
2126.1
MTexels/s
|
2023.0
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
25837
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
35988
kTriangles/s
|
34999
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
14918
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7852
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
10711
kTriangles/s
|
1003.1
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
742.0
fps
|
522.6
fps
|
873.0
fps
|
811.3
fps
|
961.1
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
595.4
fps
|
476.3
fps
|
556.8
fps
|
521.2
fps
|
592.7
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
333.2
fps
|
298.5
fps
|
201.5
fps
|
189.3
fps
|
317.5
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
173.5
fps
|
155.0
fps
|
157.0
fps
|
148.4
fps
|
164.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
442.1
fps
|
337.5
fps
|
516.2
fps
|
501.0
fps
|
567.5
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
609.9
fps
|
406.3
fps
|
704.4
fps
|
689.7
fps
|
785.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
628.1
fps
|
515.9
fps
|
1139.6
fps
|
1098.3
fps
|
1284.9
fps
|
3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Gf3
Ti200 tuning
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Score
|
8775
|
6109
|
9108
|
9051
|
9894
|
Game
1 (Low)
|
136.1
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
120.9
fps
|
144.8
fps
|
Game
1 (High)
|
52.4
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
Game
2 (Low)
|
129.3
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
170.0fps
|
181.2
fps
|
Game
2 (High)
|
73.4
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
95.6
fps
|
103.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
137.0
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
117.5
fps
|
131.6
fps
|
Game
3 (High)
|
66.2
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
51.1
fps
|
61.6
fps
|
Game
4
|
45.6
fps
|
----
|
45.1
fps
|
44.8
fps
|
49.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
834.1
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
911.2
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1748.4
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
1967.2
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
28.4MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
45.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
6.9
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.0
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
130.7
fps
|
----
|
135.8
fps
|
130.2
fps
|
150.2
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
132.5
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
131.4
fps
|
149.2
fps
|
Vertex
Shader
|
65.8
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
92.8
fps
|
98.5
fps
|
Pixel
Shader
|
99.6
fps
|
----
|
112.1
fps
|
110.3
fps
|
123.2
fps
|
Point
Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
27.8
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
Végül két grafikon,
ebből látszik, hogy a videokártyának az extrém hűtésével ugyan ütős lehet a
gép, de túl sok macerával jár:
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Ti200/Ti500