FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
·  Vízhűtésű gép 2.rész
· Cikkek > Overclock
· Ti200/Ti500 II. rész
Dátum : 2002-11-26 18:00:29
Szerző : gigahertz


Egy Ti200-as videokártyára olyan vízhűtést szereltem, amivel a "kis" Ti200-as könnyedén lekörözi a Ti500-at (overclock), sőt nagyjából úgy teljesít, mint egy Ti4200-as videokártya...

Most nagyon durva dolgok következnek, ugyanis egy közel 0.5kWatt teljesítmény felvételű peltier hűtőmodult rákötöttem a videokártya hűtőjére. Már most szögezzük le, hogy a bemutatott kísérletnek nincs túlságosan nagy értelme, mert csak a hűtőrendszer olyan költséges, hogy az áráért azonnal odaadnák bármelyik boltban a legerősebb videokártyát, ami tuning nélkül is jobban teljesít.

Egy Inno3D Geforce 3 Ti200-as videokártyát szerettem volna egy Ti4200-as szintjére felhozni.

Néhány "kisebb" Geforce 2-es videokártya:

Jellemző

Geforce2 Pro

Geforce2 Titanium

Geforce2 GTS

Geforce2 MX (NV11)

Grafikus chip sebessége

220 MHz

250 MHz

200 MHz

175MHz

Memória frekvencia

400 MHz

400 MHz

333 MHz

166 MHz

Fill Rate

880 Mpixel/s

1000 Mpixel/s

800 Mpixel/s

700 MPixel/s

Memória sávszélesség

6370 MB/s

6400 MB/s

5300 MB/s

2700 MB/s

A Geforce 3-as széria:

Jellemző

Geforce3

Geforce3 Ti500

Geforce3 Ti200

Grafikus chip sebessége

200 MHz

240 MHz

175 MHz

Memória frekvencia

460 MHz

500 MHz

400 MHz

Fill Rate

800 Mpixel/s

960 Mpixel/s

700 Mpixel/s

Memória sávszélesség

7360 MB/s

8000 MB/s

6400 MB/s

Míg a Geforce 4:

MX420

MX440

MX460

GPU órajel

250MHz

270MHz

300MHz

Memória frekvencia

333MHz

400Mhz

550MHz

Memória

64Mbyte

64Mbyte

64Mbyte

Fill rate

500MPixel/s

540MPixel/s

600MPixel/s

Memória sávszélesség

5.4GB/s

6.4GB/s

8.8GB/s

Háromszög/másodperc

31 millió

34 millió

38 millió

Videokártya típusa

GPU órajel

Memória órajel

Geforce 4 Ti4600

300 MHz

650 MHz
Geforce 4 Ti4400

275 MHz

550 MHz
Geforce 4 Ti4200

250 MHz

500MHz

 

Tehát az Inno3D Ti200 GPU-ja 175MHz-en jár, míg a memóriája 400MHz-en. 4ns-os memóriával szerelik, ez azt jelenti, hogy a DDR miatt elvileg 500MHz-re is képes!

Nos a lépések:

A videokártyáról leszedtem a hűtőbordát és kis méretű vízhűtő blokkokat szereltem a memóriákra és a GPU-ra, így néz ki:

A memóriákra kénytelen voltam ragasztással rögzíteni a hűtőket, míg a GPU-ra egy átlós pánt rögzíti a hűtőt. Hővezető ragasztóhoz a Henkel Magyarország Kft-n keresztül lehet hozzájutni. Bár lehet, hogy ez reklámnak számít, de gondolom hasznos információ. Egyetlen probléma, hogy egy videokártyára valót nem adnak, a legkisebb kiszerelés egy fél kerületnek elég lenne (kb. fél deci).

A GPU hűtőblokk lehetne nagyobb is, de a képen jobb oldalon látható memória hűtőtől a nagyobb nem fért el.

Terminátor formája csak a csövezés után lett:

Néhány helyen cellux segítségével összefogtam a csöveket, bár ez a végén feleslegessé vált, mert a jéghideg folyadék hatására cső olyan kemény lett, mintha fémből lett volna, a világért sem mozdultak volna el.

A rendszerbe autóhűtő folyadékot öntöttem, mert a mindjárt látható hűtőmodul akár -30 fokra is képes abban az esetben, ha csak pár Watt fűti a hideg oldalát. És itt most csak a videokártyát hűti a peltier hűtőmodul. Pontosabban a hűtőfolyadékot és ezen keresztül a videokártyát.

A peltier elem nem viccel....

A hűtőrendszernek egyik próbája látható az előző képen. A nagy fehér tömbbe két 248 Watt teljesítmény felvételű peltier elem van, amit a www.datapress.hu -nál szereztem be. Mindez csak akkor ér valamit, ha hőszigetelve van. Lásd fehér kocka. A hőszigetelés:

A hűtőmodulok oldalain vízhűtő blokkok vannak. Ezt az egészet kellett hőszigetelni, ezért beöntöttem poliuretán habba. Mivel így a felülete csúnya lett végül begipszeltem és falfestékkel lefestettem.

A fehér kocka mellett (bal oldalon) az energia ellátást szolgáló transzformátor látható. A peltier elemnek egyenáramra van szüksége (a transzformátor váltót ad ki), így egyenirányító és puffer kondenzátorok is kellenek (a kondenzátor kvázi a hatásfokot javítja, nagyobb lesz a kimeneti effektív feszültség). Ez a képen a két vastagabb kék henger.

Itt a hideg kör látható. Kezdjük a kékes színű tartállyal. Ennek a tetején van egy lyuk itt töltöttem fel fagyállóval a rendszert. Innen a szivattyú szívó csonkjára érezik a víz. Ezt így érdemes csinálni, mert ha a szivattyú nem tud rákapni a vízre, akkor a keringés sosem indul el. A szivattyú a peltier hűtőmodulba nyomja a fagyálló folyadékot és innen irány a videokártya. Kezdetben nagyon gyorsan hűtötte lefele a folyadékot a modul, ám 6-7 fok környékén a csöveken elkezdett gyöngyözni a víz:

Illetve a videokártya csövein:

Attól a pillanattól kezdve, hogy gyakorlatilag az összes cső vizes lett a páralecsapódás miatt a hűtés sebessége lelassult és 1-2 fok környékén stabilizálódott a hűtőfolyadék hőmérséklete. Gondolom amíg száraz volt a cső, addig a műanyag jelentett némi hőszigetelés, ráadásul a párakicsapatás komoly energiát emészetfel….

Tudom, nem ártott volna némi hőszigetelés, de ez a hőmérséklet már bőven elég volt ahhoz, hogy a videokártya túloldalán, főleg a GPU mögött megjelenjenek az első kondenzvíz cseppek, így nem láttam értelmét a jobb hűtésnek, első körben elég ennyi is.

Az elsőszámú probléma az volt, hogy a GPU frekvenciát és a memória frekvenciát nem tudtam 220/500 fölé emelni.

A megoldás viszonylag egyszerű.

Első lépés:

Töltsük le az Internetről a coolbits.reg file-t. Adjuk hozzá az adatbázishoz (pl. Windows Commander és egy enter). A start menü futtatás részébe írjuk be, hogy regedit. Utána: HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARENvidia CorporationGlobal. Itt vagy találunk egy olyan pontot, aminek az a neve, hogy NVTweak vagy nem. Normális esetben megtaláljuk, kattintsuk rá és ha szerencsénk van, akkor a CoolBits sorban 3-as értéket látunk. Ha nem, akkor jobb gombbal kattintsunk rá és írjuk be, hogy 3.

Második lépésben érdemes letölteni az NVmax 4.02-es verzióját. Ezzel az egekbe húzhatjuk az órajelet, csak imádkozni kell, hogy a videokártya bírja majd...

Hogy ne kellejen sokat keresgélni:

CoolBits. reg

letöltés

NVmax 4.02

letöltés

Nézzük az alapesetet, ennyit teljesít a kártya mindenféle tuning nélkül a 3DMark2000 és 2001SE mérései szerint:

 

Jellemző

Gf3 Ti200 + Detonator 40.72

Gf3 Ti200 + Detonator 30.38

Ti 500

Geforce 3

3DMark Result

9724

9463

10760

10428

CPU Speed

679

681

683

698

Helicopter Low Detail

193.3 fps

193.1 fps

227.4 fps

215.0 fps

Helicopter Medium Detail

144.3 fps

143.4 fps

165.8 fps

159.6 fps

Helicpoter High Detail

77.5 fps

73.9 fps

89.0 fps

83.5 fps

Adventure Low Detail

198.6 fps

182.6 fps

211.3 fps

205.8 fps

Adventure Medium Detail

121.9 fps

120.9 fps

126.1 fps

127.1 fps

Adventure High Detail

75.3 fps

74.4 fps

77.1 fps

77.9 fps

Fill Rate (Single Texturing)

615.7 MTexels/s

615.6 MTexels/s

826.8 MTexels/s

702.7 fps

Fill Rate (Multi Texturing)

1209.4 MTexels/s

1207.2 MTexels/s

1643.9 MTexels/s

1278.0 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

19438 kTriangles/s

19439 kTriangles/s

23441 kTriangles/s

21888 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

9697 kTriangles/s

9698 kTriangles/s

13228 kTriangles/s

11065 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

5082 kTriangles/s

5082 kTriangles/s

6955 kTriangles/s

5800 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

503.5fps

501.1fps

676.3 fps

569.9 fps

16MB Texture Rendering Speed

463.7 fps

466.7 fps

642.6 fps

514.3 fps

32MB Texture Rendering Speed

305.9 fps

312.9 fps

301.0 fps

319.6 fps

64MB Texture Rendering Speed

122.2 fps

153.0 fps

155.0 fps

165.8 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

298.0 fps

297.7 fps

390.1 fps

339.4 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

414.0 fps

413.7 fps

543.9 fps

471.3 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

688.7 fps

688.4 fps

893.9 fps

748.4 fps

 

3DMark2001 (1024x768/32bit):

Jellemző

Gf3 Ti200 + Detonator 40.72

Gf3 Ti200 + Detonator 30.38

Ti 500

Geforce 3

3DMark Score

6867

6457

7846

7142

Game 1 (Low)

100.9 fps

99.7 fps

125.1fps

111.5 fps

Game 1 (High)

47.7 fps

46 fps

48.2 fps

48.4 fps

Game 2 (Low)

98.6 fps

85.2 fps

115 fps

98.1 fps

Game 2 (High)

55.0 fps

49.5 fps

63 fps

55.9 fps

Game 3 (Low)

111.0 fps

106.8 fps

125.1 fps

117.3 fps

Game 3 (High)

55.1 fps

53.6 fps

60.1 fps

57.6 fps

Game 4

30.3 fps

28.1 fps

38.5 fps

31.7 fps

Fill Rate (Single Texturing)

575.9 MTexels/s

560.5 MTexels/s

766.2 MTexels/s

645.6 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1199.1 MTexel/s

1150.9 MTexel/s

1585.6 MTexels/s

1226.8 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

21.5 MTriangles/s

13.7 MTriangles/s

19 MTriangles/s

15.7 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

4.5 MTriangles/s

2.7 MTriangles/s

3.8 MTriangles/s

3.1 MTriangles/s

Bump Mapping

99.7 fps

99.8 fps

124.4 fps

110.5 fps

DOT3 (Bumps M)

89.7 fps

90.8 fps

122.9 fps

106.1 fps

Vertex Shader

50.5 fps

38.6 fps

47.5 fps

42.4 fps

Pixel Shader

66.0 fps

66.1 fps

89.1 fps

75.5 fps

Point Sprites

13.0 MSprites/s

13.0 MSprites/s

17.9 MSprites/s

14.8 MSprites/s

Természetesen az eredmények értékeléséhez nem árt tudni milyen gépet használtam:

Processzor

AMD XP 1900+

Alaplap

Abit KG7

Memória

256M DDR 266MHz

HDD

Maxtor 40G 7200RPM

Kezdetben a 220/500MHz-es limit miatt csak ezt sikerült kihozni a kártyából:

Végül kb. 10 kísérlettel megállapítottam, hogy a videokártya az adott hűtéssel eddig húzható:

Szerintem ez már kész csoda. Gondoljunk bele a Ti500-as GPU-ja csak 240MHz-en jár és Ti4400-as videokártya GPU-ja is 6MHz-el alacsonyabb frekin jár, mint amire most a Ti200-as GPU-ját sikerült felhúzni.

Memória frekvencia tekintetében is enyhén jónak számít a 568MHz, hisz a Ti4400-as kártyának csak 550MHz-en jár a memóriája.

De nem szabad padlót fogni, hisz ez csak egy Geforce 3-as videokártya és hiába sikerül kb. azonos frekvenciára felhúzni, nagyjából egy Ti4400-as szintjére a GPU akkor sem tud annyit, mint egy NV25-ös.

Ennyi volt a maximum:

3DMark2000 default benchmarkja, a következő eredményt hozta (1024x768/16bit):

Jellemző

Gf3 Ti200 tuning

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Result

12542

10117

12617

12002

13092

CPU Speed

745

677

719

720

722

Helicopter Low Detail

250.5 fps

188.1fps

236.7 fps

230.0 fps

245.3 fps

Helicopter Medium Detail

187.9 fps

142.8 fps

180.1fps

179.2 fps

186.6 fps

Helicpoter High Detail

112.5 fps

77.7 fps

126.2 fps

120.1 fps

133.0 fps

Adventure Low Detail

270.4 fps

230.7 fps

296.1 fps

293.2 fps

310.0 fps

Adventure Medium Detail

140.3 fps

126.8 fps

133.1 fps

129.9 fps

135.5 fps

Adventure High Detail

83.6 fps

77.0 fps

79.1 fps

78.0 fps

80.6 fps

Fill Rate (Single Texturing)

932.6 MTexels/s

592.6 MTexels/s

1072.9 MTexels/s

1002.2 MTexels/s

1174.8 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1844.0 MTexels/s

1174.4 MTexels/s

2126.1 MTexels/s

2023.0 MTexels/s

2326.9 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

25837 kTriangles/s

18434 kTriangles/s

35988 kTriangles/s

34999 kTriangles/s

36869 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

14918 kTriangles/s

15068 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

21318 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7852 kTriangles/s

8472 kTriangles/s

10711 kTriangles/s

1003.1 kTriangles/s

11739 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

742.0 fps

522.6 fps

873.0 fps

811.3 fps

961.1 fps

16MB Texture Rendering Speed

595.4 fps

476.3 fps

556.8 fps

521.2 fps

592.7 fps

32MB Texture Rendering Speed

333.2 fps

298.5 fps

201.5 fps

189.3 fps

317.5 fps

64MB Texture Rendering Speed

173.5 fps

155.0 fps

157.0 fps

148.4 fps

164.8 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

442.1 fps

337.5 fps

516.2 fps

501.0 fps

567.5 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

609.9 fps

406.3 fps

704.4 fps

689.7 fps

785.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

628.1 fps

515.9 fps

1139.6 fps

1098.3 fps

1284.9 fps

3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):

Jellemző

Gf3 Ti200 tuning

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Score

8775

6109

9108

9051

9894

Game 1 (Low)

136.1 fps

111.8 fps

121.5 fps

120.9 fps

144.8 fps

Game 1 (High)

52.4 fps

48.2 fps

50.8ps

48.8 fps

51.7 fps

Game 2 (Low)

129.3 fps

98.8 fps

170.5 fps

170.0fps

181.2 fps

Game 2 (High)

73.4 fps

49.6 fps

97.9 fps

95.6 fps

103.6 fps

Game 3 (Low)

137.0 fps

103.1 fps

121.9 fps

117.5 fps

131.6 fps

Game 3 (High)

66.2 fps

50.8 fps

54.7 fps

51.1 fps

61.6 fps

Game 4

45.6 fps

----

45.1 fps

44.8 fps

49.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

834.1 MTexels/s

542.6 MTexels/s

951.5 MTexels/s

911.2 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1748.4 MTexel/s

611.0 MTexels/s

2121.1 MTexel/s

1967.2 MTexels/s

2322.6 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

28.4MTriangles/s

30.8 MTriangles/s

46.0 MTriangles/s

45.0 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

6.9 MTriangles/s

7.3 MTriangles/s

11.5 MTriangles/s

11.0 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

Bump Mapping

130.7 fps

----

135.8 fps

130.2 fps

150.2 fps

DOT3 (Bumps M)

132.5 fps

75.6 fps

135.6 fps

131.4 fps

149.2 fps

Vertex Shader

65.8 fps

43.2 fps

93.6 fps

92.8 fps

98.5 fps

Pixel Shader

99.6 fps

----

112.1 fps

110.3 fps

123.2 fps

Point Sprites

13.0 MSprites/s

10.2 MSprites/s

28.4 MSprites/s

27.8 MSprites/s

30.0 MSprites/s

 

Végül két grafikon, ebből látszik, hogy a videokártyának az extrém hűtésével ugyan ütős lehet a gép, de túl sok macerával jár:

 

 

 


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Ti200/Ti500


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95