FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
·  Vízhűtésű gép 2.rész
· Cikkek > Overclock
· nForce + vízhűtés
Dátum : 2002-07-05 08:17:06
Szerző : gigahertz


Bár az nForce alaplapok integrált videokártyáját az nVida neve fémjelzi, ne számítsunk villám tempóra...

Már több gyártótól is választhatunk nForce alaplapot. Most egy ASUS A7N266-VM jelzésűt választottam. Az nForce alaplapoknak az a különlegessége, hogy a chipset lényegében az nVidia műve, aminek az lett a következménye, hogy egy integrált videokártya is felkerült az alaplapra.

Elhatároztam, hogy egy igen csendes vízhűtésű gépet építek, aminek a lelke ez az A7N266-VM alaplap lesz. Az alaplap kb. három PCI solottal rövidebb, amint az megszokhattuk.

Az integrált videokártya ellenére AGP slottal is rendelkezik, így akinek nem elég az integrált egység teljesítménye, az választhat beel izlésének és pénztárcájának megfelelőt.

Itt látható a két "vezér" IC, bár a vezér szócska inkább a bal oldalira illik. És ha figyelmesen megnézzük az jobb oldalon láthatót, akkor egyből az is kiderül, hogy egy jobbfajta integrált hangkártya is színesíti az alaplap tudását.

Processzor

Socket A, AMD Athlon/Duron

Chipset

nVidia 220D (North Bridge)

Relatek 8201L PHY vezérlő

Multi I/O vezérlő

Memória

2db DDR DIMM foglalat

Maximum 1Gbyte rendszermemória

SLOTok

1db AGP

3db PCI

I/O

2db IDE csatlakozó (UDMA 100/66)

1db floppy port

1db párhuzamos port

USB bővítő (+2db USB számára)

1db PS/2, egér számára

1db PS/2, billentyűzet számára

1db soros port

1db rendszer panel csatlakozó

soros porti bővítő, a második soros port számára

2db alaplapi USB csatlakozó

Audio

Kétcsatornás audio vezérlő

1db SPDIF in/out bővítő

1db line in (vonali bemenet)

1db line out (vonali kimenet)

1db mic. in (mikrofon bemenet)

Alaphelyzetben 2 csatorna kihasználására nyílik csak lehetőségünk, hiszen csak egy Jack analóg aljzat áll rendelkezésünkre. Hát ez enyhén szólva távol van a Dolby Digital megoldástól. Mondhatnánk, hogy semmi gond, hisz itt a bővítő:

No igen, csak nincs mindenkinek digitális dekódere illetve olyan erősítője, ami SPDIF bemenettel is rendelkezik....

De térjünk inkább rá a vízhűtésre, leszedtem a chipset hűtőt:

Előkészítettem a szükséges lefogókat. A célom az volt, hogy a CPU és a chipset is vízhűtésű legyen. Mindkét egység hűtőblokkját az alaplapon található lyukak segítségével rögzítettem. Ezért előzetesen a lyukakba egy-egy csavart helyezte. A CPU lefogatásához négyes, a chipset hűtő rögzítéséhez hármas csavarokat használtam.

Ügyeltem, hogy a csavar feje nehogy zárlatot okozzan a túloldalt, ezért a csavarok fejei alá műanyag aláétet helyeztem. Sajnos hármas csavarhoz ilyet sehol sem sikerült venni, így azt a trükköt alkalmaztam, hogy a hármas csavarra először egy a PC ház szereléséhez melléklet rózsaszín alátétet húztam, és utána következett a négyes műanyag alátét.

Beszereltem az alaplapot és bekentem a hűtendő felületeket hővezető pasztával. A CPU már korábban sikerült alaposan összetrutymákolni. Egyébként le is lehet volna mosni. Ugyanis az autósboltokban kapható hidegindító spray tartalma oldja a hővezető pasztát. Csak rá kell fújni vele a hővezető pasztával összekent processzorra és máris lecsurog a fehér lé (vigyázat roppant tűzveszélyes).

A hűtőrendszert már korábban előkészítettem. Az egyik alapköve a meleg leadó radiátor. Most volt bőven hely a PC házban, így nem kívülre a táp fölé szereltem, hanem 2db 5.25" helyre:

Így még nem sokat érne, mert a hűtőborda alsó része nem tudna aktívan részt venni a hűtésben. Ezért vettem két Solution csúszó csapágyas ventilátort. Az egyiket a hűtő elejére szereltem, úgy, hogy a hűtő és a ventilátor között még úgy 1.5cm hézag maradjon. A ventilátort megoldottam, hogy a ventilátor csak 7 Voltot kapjon, így gyakorlatilag semmilyen hangot nem adott ki magából. Végül a hűtő aljára és tetejére rátettem egy-egy papírlapot, így a beszívott levegő mindenféleképpen végig fog haladni a hűtő bordái között.

A papír nem a legszerencsésebb megoldás, de csak tegnap sikerült műanyag lapot beszereznem, azzal már sokkal jobban néz ki, de erről még nem készítettem képet.

A hűtő hátulján vannak a csonkok. Egyből három, a középső a tágulási "tartályhoz" vezet, végülis a másik kettő vesz részt a hűtésben. Összesen 8db bilincs beszerelésével sikerült megoldani a dolgot és az eredmény így néz ki:

No itt látszik a másik ventilátor is, amiről szóltam. Ez szintén ultracsendes, a 7 Voltos tápfeszültségnek köszönhetően. Végülis egy kisebb is elég lett volna. A ventilátor szerepe csupán annyi, hogy az alaplapon található kapcsoló üzemű tápegység általában némi légáramot igényel, különben 50 fok környékén üzemel. A meleg alkatrészek rá vannak forrasztva a panel rézfóliájára, így az alaplap ezen része is felmelegedne. Ez meg a CPU-hoz van közel, ahol a CPU hőmérsékletet is mérik, végeredményben ha nem lenne a ventilátor, akkor nem a CPU hőmérsékletet mutatnák a programok.... (alaplapja válogatja)

1400MHz-es (1600+) AMD XP került a CPU foglalatba. A vízhűtés lényege ezúttal nem a tuning, vagy az extrém alacsony hőmérséklet elérése, hanem egy nagyon csendes számítógép "előállítása".

A csendességhez az is hozzátartozik, hogy olyan tápegységek kell választani, ami tényleg nem "berreg", valamint a winchester se zakatoljon...

Amikor nem hajtottam különösképpen a gépet, akkor 36 fok környékén mozgott a CPU hőmérséklet, de amikor padlógázt adott az 1400MHz-es CPU, akkor szép lassan 40 fokig is felkúszott a CPU hőmérséklet:

Ha minden igaz, akkor ez az alaplap már a CPU-ba integrált dióda segítségével "saccolja" meg a CPU hőmérsékletet. 40 fokos CPU hőmérséklet, mindenféle túlhajtás nélkül, jelen időjárási körülmények között egészen barátságosnak mondható. Mivel ennél az alaplapnál a CPU FSB-jét és szorzóját sem lehet állítani, így csak a csendre lehetett hajtani.

Itt állíthatjuk be a memória sebességét (bizonyos határok között):

Nyilvánvalóan csak pár százalékot számíthat, ha valaki kikísérletezi, mit bír maximum a memória. Igazából ebben a BIOS menüben nem is ez az izgalmas, hanem az overclock engedélyezése illetve tiltása. Itt az integrált videokártya tuningjára kell gondolni.

Ezt az integrált videokártya tuningot nem sikerült igazán kiveséznem. Eleve furcsának tartok néhány dolgot. Egyrészt a processzor miatt fizikailag 133MHz-en jár a memória. De túlhajtó programok azt jelzik, hogy a videokártya memóriája fizikailag 100MHz-en jár... és ugye 32M-t a rendszer memóriából kerít magának az videovezérlő egység. De egy modul csak egy frekvencián járhat...

Ha BIOSban tiltjuk a video memória/GPU tuningot, akkor pl. Windows alol megpróbálom megváltoztatni ezek frekvenciáját abban a pillanatban az egész rendszer leáll.

Itt esetleg nem ártott volna a szorzót és az FSB-t is állíthatóvá tenni, mert így a CPU tuning szinte esély nélküli. Azért megkerülhető a BIOS a CPU átalakításával, de ez nem igazán elegáns megoldás.

A memória kezelés sebessége a SiSoft Sandra 2002 mérései alapján:

Ne feledjük az itt mért 1Gb/s feletti eredmények korántsem RAMBUS sebességet jelentenek, az igazi mérést inkább a SiSoft Sandra 2001 jelenti, itt mindenféle bufferelés nélkül, a nyers valóságot láthatjuk:

Nézzük meg mit produkál a Quake III FPS mérései alapján az így összeállított rendszer (32bites színmélység, minden a maximumon):

Felbontás

nForce

MX 420

MX 440

MX 460

Ti4200

Ti4400

Ti4600

640x480

76 FPS

175 FPS

185 FPS

207 FPS

201 FPS

220 FPS

261 FPS

800x600

52 FPS

133 FPS

142FPS

205 FPS

192 FPS

199 FPS

215 FPS

1024x768

22 FPS

85 FPS

91 FPS

170 FPS

190 FPS

197 FPS

204 FPS

1280x1024

17 FPS

51 FPS

80 FPS

122 FPS

159 FPS

162 FPS

168 FPS

1600x1200

6 FPS

32 FPS

48 FPS

59 FPS

129 FPS

135 FPS

141 FPS

Hát nem egy kengyelfutó gyalogkakukk az biztos, még egy 20eFt-os MX420-as videokártya is többszörösét nyújtja. Így ha valaki komolyabb játékokat szeretne futtatni, akkor érdemes egy videokártyát beszerezni és az integrált vezérlőről lemondani...

A 3DMark2000/2001 értékei sem fényesek, de egyszer egy ilyet sem árt megnézni:

Jellemző

nForce

MX420

MX460

Ti4400

3DMark Result

3635

6298

10117

12617

CPU Speed

447

586

677

719

Helicopter Low Detail

70.4 fps

117.7 fps

188.1fps

236.7 fps

Helicopter Medium Detail

48.6 fps

88.9 fps

142.8 fps

180.1fps

Helicpoter High Detail

22.8 fps

44.3 fps

77.7 fps

126.2 fps

Adventure Low Detail

63.0 fps

122.7 fps

230.7 fps

296.1 fps

Adventure Medium Detail

54.0 fps

92.5 fps

126.8 fps

133.1 fps

Adventure High Detail

44.1 fps

58.6 fps

77.0 fps

79.1 fps

Fill Rate (Single Texturing)

133.8 MTexels/s

430.8 MTexels/s

592.6 MTexels/s

1072.9 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

452.8 MTexels/s

651.0 MTexels/s

1174.4 MTexels/s

2126.1 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

7072 kTriangles/s

12408 kTriangles/s

18434 kTriangles/s

35988 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

6254 kTriangles/s

10350 kTriangles/s

15068 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

4198 kTriangles/s

7082 kTriangles/s

8472 kTriangles/s

10711 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

148.2 fps

252.7 fps

522.6

873.0 fps

16MB Texture Rendering Speed

135.8 fps

245.3 fps

476.3

556.8 fps

32MB Texture Rendering Speed

114.2 fps

209.4fps

298.5 fps

201.5 fps

64MB Texture Rendering Speed

94.5 fps

133.5 fps

155.0 fps

157.0 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

85.6 fps

150.2 fps

337.5 fps

516.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

105.5 fps

174.0 fps

406.3 fps

704.4 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

160.9 fps

244.9 fps

515.9 fps

1139.6 fps

Míg 3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):

Jellemző

nForce

MX420

MX460

Ti4400

3DMark Score

1564

3784

6109

9108

Game 1 (Low)

25.8 fps

62.9 fps

111.8 fps

121.5 fps

Game 1 (High)

14.1 fps

30.8 fps

48.2 fps

50.8ps

Game 2 (Low)

25.5 fps

59.4 fps

98.8 fps

170.5 fps

Game 2 (High)

13.7 fps

31.5 fps

49.6 fps

97.9 fps

Game 3 (Low)

23.5 fps

61.0 fps

103.1 fps

121.9 fps

Game 3 (High)

12.9 fps

35.3 fps

50.8 fps

54.7 fps

Game 4

--------

------

----

45.1 fps

Fill Rate (Single Texturing)

162.5 MTexels/s

253.9 MTexels/s

542.6 MTexels/s

951.5 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

288.7 MTexels/s

463.4 MTexels/s

611.0 MTexels/s

2121.1 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

12.7 MTriangles/s

22.4 MTriangles/s

30.8 MTriangles/s

46.0 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

3.9 MTriangles/s

5.8 MTriangles/s

7.3 MTriangles/s

11.5 MTriangles/s

Bump Mapping

-------

------

----

135.8 fps

DOT3 (Bumps M)

15.7 fps

30.7 fps

75.6 fps

135.6 fps

Vertex Shader

19.8 fps

33.5 fps

43.2 fps

93.6 fps

Pixel Shader

-------

-------

----

112.1 fps

Advanced Pixel Shader

-------

-------

----

87.4 fps

Point Sprites

3.4 MSprites/s

6.6 MSprites/s

10.2 MSprites/s

28.4 MSprites/s

 


· Hozzászólások
fzoy - 2002-12-23 01:24:14 --= nem regisztrált =-- válasz erre
Ahűtési megoldás tettszett,alighanem én is követlek.De ami a képkártyát illeti katasztrófálissan elb...sztál valamit.Az nForce kártya az általad közölt értékeknek csaknem a dupláját tudja,akkor is ha félholt a gép!
 
 
© szamitogep.hu