Bár az nForce alaplapok integrált videokártyáját az nVida neve fémjelzi, ne számítsunk villám tempóra...
Már
több gyártótól is választhatunk nForce alaplapot. Most egy ASUS A7N266-VM jelzésűt
választottam. Az nForce alaplapoknak az a különlegessége, hogy a chipset lényegében
az nVidia műve, aminek az lett a következménye, hogy egy integrált videokártya
is felkerült az alaplapra.
Elhatároztam,
hogy egy igen csendes vízhűtésű gépet építek, aminek a lelke ez az A7N266-VM
alaplap lesz. Az alaplap kb. három PCI solottal rövidebb, amint az megszokhattuk.
Az integrált
videokártya ellenére AGP slottal is rendelkezik, így akinek nem elég az integrált
egység teljesítménye, az választhat beel izlésének és pénztárcájának megfelelőt.
Itt
látható a két "vezér" IC, bár a vezér szócska inkább a bal oldalira illik. És
ha figyelmesen megnézzük az jobb oldalon láthatót, akkor egyből az is kiderül,
hogy egy jobbfajta integrált hangkártya is színesíti az alaplap tudását.
Processzor
|
Socket
A, AMD Athlon/Duron
|
Chipset
|
nVidia
220D (North Bridge)
|
Relatek
8201L PHY vezérlő
|
Multi
I/O vezérlő
|
Memória
|
2db
DDR DIMM foglalat
|
Maximum
1Gbyte rendszermemória
|
SLOTok
|
1db
AGP
|
3db
PCI
|
I/O
|
2db
IDE csatlakozó (UDMA 100/66)
|
1db
floppy port
|
1db
párhuzamos port
|
USB
bővítő (+2db USB számára)
|
1db
PS/2, egér számára
|
1db
PS/2, billentyűzet számára
|
1db
soros port
|
1db
rendszer panel csatlakozó
|
soros
porti bővítő, a második soros port számára
|
2db
alaplapi USB csatlakozó
|
Audio
|
Kétcsatornás
audio vezérlő
|
1db
SPDIF in/out bővítő
|
1db
line in (vonali bemenet)
|
1db
line out (vonali kimenet)
|
1db
mic. in (mikrofon bemenet)
|
Alaphelyzetben
2 csatorna kihasználására nyílik csak lehetőségünk, hiszen csak egy Jack analóg
aljzat áll rendelkezésünkre. Hát ez enyhén szólva távol van a Dolby Digital
megoldástól. Mondhatnánk, hogy semmi gond, hisz itt a bővítő:
No igen,
csak nincs mindenkinek digitális dekódere illetve olyan erősítője, ami SPDIF
bemenettel is rendelkezik....
De térjünk
inkább rá a vízhűtésre, leszedtem a chipset hűtőt:
Előkészítettem
a szükséges lefogókat. A célom az volt, hogy a CPU és a chipset is vízhűtésű
legyen. Mindkét egység hűtőblokkját az alaplapon található lyukak segítségével
rögzítettem. Ezért előzetesen a lyukakba egy-egy csavart helyezte. A CPU lefogatásához
négyes, a chipset hűtő rögzítéséhez hármas csavarokat használtam.
Ügyeltem,
hogy a csavar feje nehogy zárlatot okozzan a túloldalt, ezért a csavarok fejei
alá műanyag aláétet helyeztem. Sajnos hármas csavarhoz ilyet sehol sem sikerült
venni, így azt a trükköt alkalmaztam, hogy a hármas csavarra először egy a PC
ház szereléséhez melléklet rózsaszín alátétet húztam, és utána következett a
négyes műanyag alátét.
Beszereltem
az alaplapot és bekentem a hűtendő felületeket hővezető pasztával. A CPU már
korábban sikerült alaposan összetrutymákolni. Egyébként le is lehet volna mosni.
Ugyanis az autósboltokban kapható hidegindító spray tartalma oldja a hővezető
pasztát. Csak rá kell fújni vele a hővezető pasztával összekent processzorra
és máris lecsurog a fehér lé (vigyázat roppant tűzveszélyes).
A hűtőrendszert
már korábban előkészítettem. Az egyik alapköve a meleg leadó radiátor. Most
volt bőven hely a PC házban, így nem kívülre a táp fölé szereltem, hanem 2db
5.25" helyre:
Így
még nem sokat érne, mert a hűtőborda alsó része nem tudna aktívan részt venni
a hűtésben. Ezért vettem két Solution csúszó csapágyas ventilátort. Az egyiket
a hűtő elejére szereltem, úgy, hogy a hűtő és a ventilátor között még úgy 1.5cm
hézag maradjon. A ventilátort megoldottam, hogy a ventilátor csak 7 Voltot kapjon,
így gyakorlatilag semmilyen hangot nem adott ki magából. Végül a hűtő aljára
és tetejére rátettem egy-egy papírlapot, így a beszívott levegő mindenféleképpen
végig fog haladni a hűtő bordái között.
A papír
nem a legszerencsésebb megoldás, de csak tegnap sikerült műanyag lapot beszereznem,
azzal már sokkal jobban néz ki, de erről még nem készítettem képet.
A hűtő
hátulján vannak a csonkok. Egyből három, a középső a tágulási "tartályhoz" vezet,
végülis a másik kettő vesz részt a hűtésben. Összesen 8db bilincs beszerelésével
sikerült megoldani a dolgot és az eredmény így néz ki:
No itt
látszik a másik ventilátor is, amiről szóltam. Ez szintén ultracsendes, a 7
Voltos tápfeszültségnek köszönhetően. Végülis egy kisebb is elég lett volna.
A ventilátor szerepe csupán annyi, hogy az alaplapon található kapcsoló üzemű
tápegység általában némi légáramot igényel, különben 50 fok környékén üzemel.
A meleg alkatrészek rá vannak forrasztva a panel rézfóliájára, így az alaplap
ezen része is felmelegedne. Ez meg a CPU-hoz van közel, ahol a CPU hőmérsékletet
is mérik, végeredményben ha nem lenne a ventilátor, akkor nem a CPU hőmérsékletet
mutatnák a programok.... (alaplapja válogatja)
1400MHz-es
(1600+) AMD XP került a CPU foglalatba. A vízhűtés lényege ezúttal nem a tuning,
vagy az extrém alacsony hőmérséklet elérése, hanem egy nagyon csendes számítógép
"előállítása".
A csendességhez
az is hozzátartozik, hogy olyan tápegységek kell választani, ami tényleg nem
"berreg", valamint a winchester se zakatoljon...
Amikor
nem hajtottam különösképpen a gépet, akkor 36 fok környékén mozgott a CPU hőmérséklet,
de amikor padlógázt adott az 1400MHz-es CPU, akkor szép lassan 40 fokig is felkúszott
a CPU hőmérséklet:
Ha minden
igaz, akkor ez az alaplap már a CPU-ba integrált dióda segítségével "saccolja"
meg a CPU hőmérsékletet. 40 fokos CPU hőmérséklet, mindenféle túlhajtás nélkül,
jelen időjárási körülmények között egészen barátságosnak mondható. Mivel ennél
az alaplapnál a CPU FSB-jét és szorzóját sem lehet állítani, így csak a csendre
lehetett hajtani.
Itt
állíthatjuk be a memória sebességét (bizonyos határok között):
Nyilvánvalóan
csak pár százalékot számíthat, ha valaki kikísérletezi, mit bír maximum a memória.
Igazából ebben a BIOS menüben nem is ez az izgalmas, hanem az overclock engedélyezése
illetve tiltása. Itt az integrált videokártya tuningjára kell gondolni.
Ezt
az integrált videokártya tuningot nem sikerült igazán kiveséznem. Eleve furcsának
tartok néhány dolgot. Egyrészt a processzor miatt fizikailag 133MHz-en jár a
memória. De túlhajtó programok azt jelzik, hogy a videokártya memóriája fizikailag
100MHz-en jár... és ugye 32M-t a rendszer memóriából kerít magának az videovezérlő
egység. De egy modul csak egy frekvencián járhat...
Ha BIOSban
tiltjuk a video memória/GPU tuningot, akkor pl. Windows alol megpróbálom megváltoztatni
ezek frekvenciáját abban a pillanatban az egész rendszer leáll.
Itt
esetleg nem ártott volna a szorzót és az FSB-t is állíthatóvá tenni, mert így
a CPU tuning szinte esély nélküli. Azért megkerülhető a BIOS a CPU átalakításával,
de ez nem igazán elegáns megoldás.
A memória
kezelés sebessége a SiSoft Sandra 2002 mérései alapján:
Ne feledjük
az itt mért 1Gb/s feletti eredmények korántsem RAMBUS sebességet jelentenek,
az igazi mérést inkább a SiSoft Sandra 2001 jelenti, itt mindenféle bufferelés
nélkül, a nyers valóságot láthatjuk:
Nézzük
meg mit produkál a Quake III FPS mérései alapján az így összeállított rendszer
(32bites színmélység, minden a maximumon):
Felbontás
|
nForce
|
MX
420
|
MX
440
|
MX
460
|
Ti4200
|
Ti4400
|
Ti4600
|
640x480
|
76
FPS
|
175
FPS
|
185
FPS
|
207
FPS
|
201
FPS
|
220
FPS
|
261
FPS
|
800x600
|
52
FPS
|
133
FPS
|
142FPS
|
205
FPS
|
192
FPS
|
199
FPS
|
215
FPS
|
1024x768
|
22
FPS
|
85
FPS
|
91
FPS
|
170
FPS
|
190
FPS
|
197
FPS
|
204
FPS
|
1280x1024
|
17
FPS
|
51
FPS
|
80
FPS
|
122
FPS
|
159
FPS
|
162
FPS
|
168
FPS
|
1600x1200
|
6
FPS
|
32
FPS
|
48
FPS
|
59
FPS
|
129
FPS
|
135
FPS
|
141
FPS
|
Hát
nem egy kengyelfutó gyalogkakukk az biztos, még egy 20eFt-os MX420-as videokártya
is többszörösét nyújtja. Így ha valaki komolyabb játékokat szeretne futtatni,
akkor érdemes egy videokártyát beszerezni és az integrált vezérlőről lemondani...
A 3DMark2000/2001
értékei sem fényesek, de egyszer egy ilyet sem árt megnézni:
Jellemző
|
nForce
|
MX420
|
MX460
|
Ti4400
|
3DMark
Result
|
3635
|
6298
|
10117
|
12617
|
CPU
Speed
|
447
|
586
|
677
|
719
|
Helicopter
Low Detail
|
70.4
fps
|
117.7
fps
|
188.1fps
|
236.7
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
48.6
fps
|
88.9
fps
|
142.8
fps
|
180.1fps
|
Helicpoter
High Detail
|
22.8
fps
|
44.3
fps
|
77.7
fps
|
126.2
fps
|
Adventure
Low Detail
|
63.0
fps
|
122.7
fps
|
230.7
fps
|
296.1
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
54.0
fps
|
92.5
fps
|
126.8
fps
|
133.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
44.1
fps
|
58.6
fps
|
77.0
fps
|
79.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
133.8
MTexels/s
|
430.8
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
1072.9
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
452.8
MTexels/s
|
651.0
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
2126.1
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
7072
kTriangles/s
|
12408
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
35988
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
6254
kTriangles/s
|
10350
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
4198
kTriangles/s
|
7082
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
10711
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
148.2
fps
|
252.7
fps
|
522.6
|
873.0
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
135.8
fps
|
245.3
fps
|
476.3
|
556.8
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
114.2
fps
|
209.4fps
|
298.5
fps
|
201.5
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
94.5
fps
|
133.5
fps
|
155.0
fps
|
157.0
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
85.6
fps
|
150.2
fps
|
337.5
fps
|
516.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
105.5
fps
|
174.0
fps
|
406.3
fps
|
704.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
160.9
fps
|
244.9
fps
|
515.9
fps
|
1139.6
fps
|
Míg 3DMark2001
alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
nForce
|
MX420
|
MX460
|
Ti4400
|
3DMark
Score
|
1564
|
3784
|
6109
|
9108
|
Game
1 (Low)
|
25.8
fps
|
62.9
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
Game
1 (High)
|
14.1
fps
|
30.8
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
Game
2 (Low)
|
25.5
fps
|
59.4
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
Game
2 (High)
|
13.7
fps
|
31.5
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
Game
3 (Low)
|
23.5
fps
|
61.0
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
Game
3 (High)
|
12.9
fps
|
35.3
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
Game
4
|
--------
|
------
|
----
|
45.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
162.5
MTexels/s
|
253.9
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
288.7
MTexels/s
|
463.4
MTexels/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
12.7
MTriangles/s
|
22.4
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
3.9
MTriangles/s
|
5.8
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
-------
|
------
|
----
|
135.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
15.7
fps
|
30.7
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
Vertex
Shader
|
19.8
fps
|
33.5
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
Pixel
Shader
|
-------
|
-------
|
----
|
112.1
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-------
|
-------
|
----
|
87.4
fps
|
Point
Sprites
|
3.4
MSprites/s
|
6.6
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|