Sokan meglepődtek már a skót székhelyű stúdió, a DMA alkalmazottainak viselkedésén. Nyugodtak, kedvesek és őrültek is egyszerre. Ezt jól tükrözi az általuk készített viszonylag kevés, de annál színvonalasabb játék. Nem utánozzák a divatos játékstílusokat, elmondásuk szerint ők alkották / alkotják a stílust. Ezért az olyan nagyszerű játékok, mint a GTA 1 & 2, Space Station: Silicon Valley egyedülállóak, mégis igen széles körben kedveltek.
Ez a stílusteremtés igaz új játékukra, a GTA 3-ra is. A legenda (???) szerint a Driver nevű játék inspirálta az egyik programozót. Ebből már sokan következtethetnek, bizony, a DMA játéka immár 3D-ben csillog. A DMA most újraértelmezi a GTA fogalmát, egyenlőre csak a PlayStation 2 játékosok örömére.
Az élő város
A játék megjelenését szeptemberre ígérik, de már most egy jól működő, kevés hibát tartalmazó változatot lehetett kipróbálni. Elsőre kissé furcsa a közeli 3rd person nézet a jól megszokott madártávlatihoz képest, de hamar megszokható.
A GTA 3 világa tele van élettel, amely a konzol kikapcsolása után is tovább él, magyarán zajlik a nagybetűs élet. Emberek rohannak reggelenként a munkába, majd este kikapcsolódás gyanánt bevetik magukat az éjszakába. Közben járkálnak a városban, néha még beszélgetnek is egymással. Egy teljes nap, azaz 24 óra a játékban fél óra alatt zajlik le (tehát egy nap fél órának felel meg). A járművek a közlekedési szabályoknak megfelelően közlekednek, betartják a közlekedési szabályokat. Talán csak ebben különbözik a valóságtól.
A tűzoltóautók, fagylaltos kocsik és mentőautók mindennapi feladataikat látják el, ettől is olyan mozgalmas a város. Ezek persze nem is igazán újítások, hiszen már a GTA 2-ben is megtalálhatóak, de a régi arcade-stílusú 2D nézet miatt nem igazán lehetett észrevenni.
A parányi emberek (sprite) már poligonokból épülnek fel. A kocsik is sokat változtak, bővült az elcsenhető autók palettája. Az előző részekhez hasonlóan itt is ripityára törhetjük a lopott autókat. A helyszín viszont változatlan: Liberty City, a bűn, az erőszak, az anarchia, a teljes káosz városa.
Rugalmas, nyitott játékmenet
A GTA 3 játékmenet igen egyszerű: a maffiának dolgozva egyre nagyobb hírnevet szerezve kell meghódítani a várost. Először kisebb feladatokat bíznak ránk, de ezeket teljesítve jobb autókat, spéci fegyvereket és nagyobb területet kapunk. A GTA 3 nagy előnye az „üzleti nyitottság”, azaz azt veszünk el, amit akarunk.
A folyamatos játékhoz persze lényeges néhány kulcsfontosságú küldetést is sikerre vinni, hogy egyre nagyobb területen garázdálkodhassunk.
Az első küldetések még csak a ’vedd-fel-és-vidd-ide’ szintűek, de ahogy egyre jobban belemerülünk az alvilág sötét bugyraiba, úgy egyre összetettebb feladatokat kapunk. Egyik kedvencem, amikor régi társammal, 8-Ball cimborámmal a dokkoknál felrobbantunk egy hajót, a távcsöves puska (!!!) sokat segít küldetés közben.
Fegyverek, kocsi és helikopterek
A GTA 3 már tényleg nem a gyerekeknek szól. Ez már egy igazán sötét, nagyon sötét játék, amely a gyilkolásról, a rombolásról és az anarchiáról szól. Néhány küldetésben elengedhetetlen az emberek likvidálása, de csak szórakozásból is ölhetünk. És mindez 3D-ben, ráadásul a DMA-s fiúk ezt egy kis fekete humorral is ötvözték.
Liberty City három részre van felosztva: industrial, downtown és suburban. A legrosszabb részben, az industrial területen kezdjük a játékot, majd a downtown és a suburban részek is feltárulnak. Természetesen mindegyik területre más kocsik a jellemzőek, és az emberek viselkedése is eltérő.
Minden járművet vezethetünk, a taxikon keresztül a rendőrautókig. Ferrari, Lotus és még hajók és csónakok is feltűnnek a játékban. Összesen 45 jármű, de öt variációval találkozhatunk. Ami igazán nagyszerű, hogy minden kocsi teljesen összetörhető. 17 részre vannak osztva a kocsik, így a törések igen élethűek.
Gyilkosságokban sincs hiány, fegyver nélkül üthetünk, rúghatunk és fejelhetünk is. A fegyverek pedig: baseball bat, géppuska (machine gun), Uzi, shotgun, Molotov-koktél, gránátok, sniper rifle (mesterlövész puska), rakétavető (rocket launcher) és a jó öreg lángszóró (flame-thrower).
A gránátok és Molotov-koktél használata hasznos lehet, de csak akkor, ha kellő távolságban vagyunk a robbanástól. A rakétavetőre ez szintén igaz, persze ez jóval erősebb. A legújabb fegyver pedig a mesterlövész puska. Használata könnyű, gyors és mindig célba talál.
Az érzés, és ami mögötte van
A főszereplőt a kurzor gombokkal irányíthatjuk. Játékosuk sétál, gurul, fut, sprintel, lő, verekszik, ugrik, ajtókat nyit ki, kocsikat lap, az irányítás mégis nagyon egyszerű. A sprintelés nagyon vicces, egy rövid idő után a karakter elfárad, majd megáll, sajnos pihenésre van szüksége. Az ellenfelek intelligenciája jónak mondható, ez a játék folyamán egyre erősödik.
Az utcákon haladva három gránát eldobása után megérkeznek a tűzoltók, de sokkal többet nem érünk el. Azonban ha embereket gyilkolunk, autókat lopunk el, akkor egy mutató jelzi a veszélyességi szintünket. Öt ilyen szint van, a rendőrök pedig minden szinten veszélyesebbek. Először csak többen üldöznek, majd kivonul a Swat csapat, a végén pedig a katonaság és rendőrségi helikopterek is üldöznek.
Sok ember szerint badarság egy játékban az időjárással foglalkozni. De nem így a GTA 3-ban. Az éjszakák és nappalok félóránként váltakoznak, de hirtelen esni kezd, az ég elsötétül, hirtelen villámlik, mennydörgés. Esőben persze csúszós az út, érdemes lassan vezetni. Aztán persze átcsap egy kis ködbe, egy kis hóesésbe, majd újra kivirul az égbolt, a nap pedig ismét forrón süt.
Egyenlőre ennyi infot tudtam szerezni, de hamarosan még több screenshot várható. Maga a játék pedig tényleg nagyszerű, érdemes lesz minél előbb megvásárolni.
|