A név egy körökre osztott stratégiai játékot takar, amelyben kezdetben
egyedül kóborlunk a felderítetlen vidéken, és természetesen legyőzünk mindenkit.
Minden küldetésünket megelőzően a program kiteríti előttünk a világ térképét,
itt kell kijelölnünk, hogy mely irányba szeretnénk továbbindulni a vidéken.
Általában nincs sok választási lehetőségünk, a gép csupán egyetlen új terület
felfedezését engedi, de van, amikor két úton is továbbhaladhatunk. A küldetések
sokfélék lehetnek, de leggyakrabban a térképet kell megtisztítanunk az
ellenséges erőktől. Általában a vezér likvidálása elégséges a győzelemhez, de
előfordulhat, hogy a cél a teljes uralom megszerzése a városok és egyéb épületek
felett. Utunk keresztülvezet az összes faj területén, s attól függően, hogy
éppen hol vagyunk, megismerjük a csapatok lehetőségeit. Minden faj egyébként 12
egységtípust állíthat csatarendbe, leszámítva az egyedi, csak bizonyos esetekben
felbukkanó egységeket. Különleges küldetések is előfordulnak majd, akár
körlimitet is kaphatunk az adott feladat megoldására. A missziók között alapból
csak a főhős megy át ingyen és bérmentve, a többiekért (más hősökért is)
pontokat kell áldoznunk, helyesebben meghatározott pontmennyiséget oszthatunk
szét a rendelkezésünkre álló egységek, tárgyak és hősök között. Választhatunk
automata beállítást is, amikor a gép osztja szét a pontokat, azonban én ezt
fenntartásokkal kezelném, mert adódhatnak olyan szempontok és egyéni stratégiák
is, amelyeket a program nem vesz figyelembe. Javaslom, hogy a különleges
alakulatok mellett inkább a tárgyaknak szenteljünk nagyobb figyelmet, ezekből
viszonylag kevesebb van a játékban. Ez alól legfeljebb egy-két repülő egység
lehet kivétel, nagyon jól jöhetnek a korai felderítés során.
width=320>
Belépve a játéktérbe ismerkedjünk meg a fontosabb tereptárgyakkal.
Kalandozásunk közben többféle talajtípus lesz dolgunk. Hősünket nagyon jól fel
lehet készíteni a megfelelő haladásra, erre szolgál néhány felvehető különleges
képesség. Az utak természetesen ebben a játékban is a gyorsabb menetelést
szolgálják. Lesznek repülő lényeink is, számukra a hegyek nem jelentenek majd
akadályt, csak tempójuk fog némileg lecsökkenni ezek felett. A csapatainkat
legfeljebb 8 egység alkothatja, mozgásukat a leglassabb
határozza meg, valamint természetesen az is, ha valamelyik nem rendelkezik az
adott terephez alkalmazkodó képességgel (pl. erdőjárás). Ez kizáró ok is lehet,
hiszen a vízen is közlekedők között a földön járóknak semmi keresnivalójuk
nincs. A térkép nem csak a felszínt foglalja magába, hanem hőseink
lemerészkedhetnek a föld alá is. Az ott lévőket a Cavern ikonra kattintva
láthatjuk. Léteznek még sajátos, ennél mélyebben fekvő területek is, ezeket
egyenként kell majd felderítenünk.
Mielőtt bemutatnám az egységeket és a hősöket, fontos, hogy némiképp
megismerkedjünk a mágia és hovatartozás kérdésével. A játékban szereplő 12 faj
jellemzői különbözők. Alapvetően azonban megkülönböztethetünk jó, kicsit jó,
semleges, kicsit rossz és rossz típusú fajokat. A faji hovatartozás nem jelent
szűk skatulyát, mert a választható mannahasználat javíthat, vagy éppenséggel
ronthat az összképen. Hat mágiaforrás létezik a világban (Life, Death, Fire,
Water, Earth és Air), melyeket némi megkötéssel mindenki használhat. A campaign
elején kell választani 3 varázsgömböt a felkínált választékból. Később
lehetőségünk lesz még kettőt kijelölni melléjük, így érjük el a maximális
gömbszámot. Az azonos típusú gömbök mennyisége határozza meg, hogy az adott
mágiából milyen szinten leszünk. Választhatunk négy egyformát is (legfeljebb
négy szint van), de elaprózhatjuk 2-1-1 arányban is. Ez utóbbi esetben viszont 3
mágiatípusból válogathatunk, igaz csak második és első szintű varázslatokat. Az
alapvető karakterválasztásunk már valamennyire kijelöli irányunkat, hiszen a
gonosz Necromancernek esélye sincs, hogy Life típusú gömbre tegye a mancsát. A
Cosmos még különleges típusnak számít, ezt bárki használhatja. A választott
mágia fajtájától függően a hősök kiváltsága az, hogy kifejlesszék és használják
a varázslatokat. Vezetőink 3 mágiaszintet léphetnek, a gömbök ezek alapján adják
a kifejleszthető varázslatokat. Mint már emutettem, a manna forrása főleg a
"Node"-okban keresendő. Mind a 6 típus megtalálható a területen, nem árt minél
hamarabb felderíteni, és elfoglalni őket. Célszerű becserkészni azokat is,
melyeket nem tudunk használni, mert így legalább ellenfelünk mannaellátottsága
csökken. A csordogáló mágiát ketté kell majd osztanunk (Power Distribution)
annak függvényében, hogy mennyit szánunk a fejlesztésre és mennyi megy
tartalékba, amelyet később, a varázslatok elsütésekor fogyasztunk. Erre
egyébként a főképernyő Magic pontjában keríthetünk sort. Érdekességképpen
jegyzem meg, hogy itt láthatjuk a megidézett mágikus lényeket (spell), valamint
az érvényben lévő módosító varázslatok listáját (global) is.
Eleinte csak mi portyázunk a vidéken, de később más vezetők is csatlakoznak
majd hozzánk. Nem lesznek túl sokan, így vigyázzunk rájuk nagyon. Sokban
különböznek a pórnéptől, lássuk ezeket. A már említett mágiahasználat a
felvehető különleges tulajdonságok egyeneságí következménye. Felsorolni is sok
lenne, hogy mennyi mindent tanulhatunk meg a játék folyamán; elképzelhető, hogy
a későbbiekben majd visszatérek erre. Ha karakterünk szintet lép, akkor
10 tapasztalat pontot (XP) kap, amelyet fordíthat az alaptulajdonságainak
(támadás, védelem, védettség, sebzés, mozgáspontok és ütés) javítására és
újabbak megtanulására is. Ez utóbbi esetben az 5, 10, 15 vagy akár a 20 pontba
kerülő tulajdonságok közül választhatunk. Ha 20 pontost szemeltünk ki, akkor 2
szintlépésre van szükség az elsajátításhoz. Egyértelmű recept nincs, én csak a
mágia alkalmazásának szükségességét emelném ki. A rendelkezésre álló
varázslatokat a hősök kétféleképpen használhatják. A globálisakat gyakorlatilag
bármikor, méghozzá úgy, hogy ez nem csökkenti a személyes mannakészletet, hanem
megadott kör alatt készül el a nagy mannagyűjtő készleteiből, és nem is kell
azonnal felhasználnunk. A harc közbeni varázslatok annyiban térnek el ettől,
hogy csak a saját készletünk (amely általában egy-két varázslatra elég) áll a
rendelkezésünkre. Ennek kimerülése után csak az egyéb tulajdonságainkban és
testi erőnkben bízhatunk. Tárgyaink nagymértékben befolyásolják
alapjellemzőinket. Fejünkre és testünkre páncélt aggathatunk, egyik kezünkbe
pajzsot, másikba pedig fegyvert foghatunk. Ujjaink 2 gyűrűt hordozhatnak, míg
hátizsákunkba 10 éppen nem használatos tárgy fér el. Lesznek olyan
tulajdonságaink, amelyek nem csak a hősre, hanem a csapatban menetelőkre is
hatnak.
Minden városnak 4 fejlettségi szintje lehet, melyek nem csak a kinézetét,
hanem tulajdonságait is befolyásolják. Ezek a fokozatok határozzák meg a
terjedelmét, valamint a gyártható egységeket. Az első gyártás előtt telepíteni
is kell a termelhető lényeket. Minden város a nagyságától függően hozzájárul
anyagi forrásaink bővítéséhez, de a legtöbbet a körülötte lévő mezők
jövedelmeznek. Ha aggódó típusúak vagyunk, akkor erődítménnyé is építhetjük
településeinket, méghozzá két lépésben (fakerítés, kőfal). Ha ez megtörtént,
akkor már csak különleges egységekkel felszerelve támadhatják meg városainkat
(elvileg - lásd később). Ha mi foglaljuk el az ellenséges erődöt, akkor
lehetőségünk van rá, hogy saját fajunk betelepítésével teljesen átalakítsuk
(Migrate), ami melegen ajánlott. Nincs sok értelme ellenséges érzelmű csapatokat
gyártani, kik nagyon hamar lelécelnek, valamint a város is ledobhatja a rabigát
egy pillanat alatt. A lassú folyamat alatt nem árt, ha legalább 4-5-6
egységünket ott hagyjuk biztonságképpen. Ha nagyon nincs szükségünk a városra,
akkor kifoszthatjuk (Loot), vagy éppenséggel fel is gyújthatjuk (Raze). Az
előbbi esetben van esélyünk némi pénzmagra vagy jutalomtárgyra, azonban fennáll
a veszélye, hogy a lakosok fellázadnak. A két negatív tevékenység után a város
eltűnik a föld színéről. Egyszerre legfeljebb 5 egység gyártását rendelhetjük el
a nekünk tetsző összeállításban. Ezen csak a Queue Repeat kapcsoló változtathat,
mégpedig úgy, hogy a végtelenségig ismétli a beállított kombinációt.
Anyagi forrásainkat még a bányák gazdagítják, ezek meghatározott számú
aranyat termelnek körönként. A farmok is hasonlóképpen működnek. Manna
ellátásunk ennél sokkal rosszabb lesz, hiszen mindössze a területen lévő
"Node"-ok birtoklása emeli manna szintünket, amihez még a hősünk saját mágikus
energiája járul hozzá. Különleges építő tevékenység zajlik ; a Builder's
Guildekben, melyekben a gépezetek készülnek. Ilyen szerkezet a Builder (utak,
tornyok stb.), Thrower (kb. lángszóró) és a Drill (alagútfúró). A hajók a
tengereken és a folyókon való közlekedésre és harcra szolgálnak, ezekből jó pár
típust építhetünk a Shipyardokban. Lényegesen eltérnek a szállítható egységek
számában (legfeljebb 7), valamint az erősségben és a mozgási pontokban is. A
Transport ship kivételével harcra is képesek. Tornyokat mi is építhetünk, de el
is foglalhatjuk a meglevőket, segítségükkel nagyobb terület válik láthatóvá. A
fogadók nemcsak az önfeledt szórakozást, hanem az információszerzést is
szolgálják, bár nem túl sokkal fogunk találkozni. A varázsló tornyok kevéske
varázslatunk bővítésére szolgálnak, itt némi pénzmagért gyarapíthatjuk
tudásunkat. A varázstárgyakat és persze halomnyi ellenséget rejtő katakombák és
egyéb misztikus helyek viszonylag ritkák. Ezekbe nem érdemes a hősök nélkül
betérni, mert kellemetlen meglepetések is érhetnek minket. A talált tárgyakat
kizárólag vezetőink hurcolászhatják, így még ha győzünk is a mezei csapattal, a
kis batyu ott marad a csata helyszínén. Az Álterek következnek a különleges
építmények sorában. Ezeket, mint nagy hatótávolságú fegyvereket érdemes
említeni. Feltöltött állapotban, meghatározott távolságon belül, a kijelölt
területre pusztító csapást mérnek. A támadás jellege függ a toronytól (Ice, Air,
Fire stb.), mely megfelelő manna segítségével x körrel a csapásmérés után ismét
üzemképes lesz. Egyedi épületek és területek előfordulhatnak még a játékban,
ilyenek pl. az Aréna, a Blood Shrine, a Magic Sanctuary, a Teleport
(meghatározott helyre visz), vagy éppen a Spring of Life, mely feltölti
csapataink erejét a maximumra.
Csak pénztárcánk befolyásolja, hogy mekkora sereget tartunk, azonban
felkészülhetünk a legrosszabbra, mert minden egyes katonának, még a csatlakozott
hősöknek is bért kell fizetnünk. Az adott egység minél fejlettebb, annál nagyobb
a valószínűsége, hogy rendelkezik különleges tulajdonságokkal is. A variációk
száma ez esetben is szinte végtelen, annál is inkább, mert a sikeres harc
meghozza a gyümölcsét, csapataink előléphetnek jutalmul. A feltűnő kis plecsnik
és ezek színe határozza meg a jelenlegi státuszt, és persze befolyásolja az
egység bérkövetelését is. Nem sokszor, de előfordulhat dezertálás is, bár ez
inkább a nem azonos beállítottságú katonákra jellemző. A küldetések között
egyébként hiába visszük át legjobb egységeinket, ezek elvesztik tudásukat, csak
a hősök memóriája időt álló.
Nagyon sok olyan csapattal és várossal fogunk találkozni, melyek nem
tartoznak egyik játékoshoz sem. Ezek sokféleképpen érezhetnek irántunk attól
függően, hogy hozzánk képest milyen beállítottságúak. A baráti érzelmeket
mutatókat szívélyes csevely, meg némi pénzmag kíséretében könnyedén az
oldalunkra állíthatjuk, míg a többiekkel harcra kényszerülünk. Minden kiderül a
főképernyő Relations pontja alatt, ahol az ismert fajokról megtudhatjuk, hogy
miként is viszonyulnak hozzánk. A megítélést nagyon sok minden befolyásolja (pl.
a fajhoz tartozó városok beolvasztása, kifosztása, de még az is, ha
erődítményekké varázsoljuk településeinket). Az érzelmeken persze úrrá lehet
lenni, sőt, még teljesen ellentétes véleményeket is elérhetünk a
csodafegyverrel, a diplomáciával. Képzeljük el azt, hogy a lehetséges 12 faj
elszórva található egy hálón. Ha a diplomáciával belenyúlunk ennek szerkezetébe,
akkor nem csak a közvetlenül érdekelt két faj közötti viszony fog megváltozni,
hanem a többi résztvevő véleménye is az egyezkedő felekről. A békekötés, vagy
akár a háború szövetségeseket és újabb ellenfeleket hozhat a konyhára, méghozzá
nem is a távoli jövőben, hiszen a 6. pálya környékén már lesz úgy, hogy mind a
12 faj képviselteti magát a térképen. A játékban a semlegességnek több fajtája
(nincs kapcsolat, ismeretlenek egymásnak), de ezek mellett természetesen a
háború, a béke és a szövetségi viszony létezik. Előfordulnak finomságok is,
lehetőségünk van lefizetni partnerünket a nemes cél érdekében, de ha ügyesek
vagyunk, akkor szó szerint uralmunk alá hajthatunk egy teljes nemzetet.
A harc téren találkozunk a legérdekesebb újításokkal a játékban, részemről
kifejezetten örültem a lehetőségeknek és megoldásoknak. Avval a játék már eleve
élvezhetőbb lett, hogy legfeljebb 8 egység lehet a csapatban (nagyon idegesített
a HOMM néha több száz fős serege). A harcban inkább a stratégiai elemek
dominálnak a pusztán számbeli fölény helyett. A hexa elrendezésű mezők minden
porcikáját kihasználandó, a fejlesztők nem csak az adott mezőn álló egységet és
az őt megtámadót helyezték be a csatába, hanem az e körülötti 6 mezőn álló
seregeket is. Így már kapásból 56 egység harcolhat egyszerre, méghozzá nem is
akárhogyan. Szakítva az eddigi hagyományokkal, a konkrét harcmező nem csak
jelképes terület, hanem valódi terep. Ha a történet városban játszódik, akkor
ennek mind a grafika, mind a gép viselkedése megfelelő. A városfal nagyon jól
használható, azonban nem jelenthet mindenképpen akadályt támadás esetén, mert a
távolsági fegyverekkel operálók és a varázslók simán átlőnek felette. Így
lehetséges elfoglalnia városokat megfelelő faltörő eszközök hiányában.
Induláskor a kihelyezett csapatok a nagy térképen való helyzetüknek megfelelően
tűnnek fel az axonometrikus ábrázolású játéktéren. A sziklák, fák és egyéb
tereptárgyak végre nemcsak a díszítést szolgálják, hanem befolyásolják
mozgásunkat és lövéseinket is. A tereptípusoknak ez esetben is különféle
tulajdonságai vannak, értelemszerűen ezek is módosíthatják haladásunkat. Nagy
újítás, bár inkább ez lenne a természetes, hogyha a saját vagy ellenséges egység
takarja a megcélzottat, akkor a nem célzott, ott ácsorgó katona is jó eséllyel
(a gép %-ban jelzi a valószínűséget) sebződhet. Ha mégis úgy döntünk, hogy nincs
kedvünk pepecselni a harccal, akkor mielőtt belefognánk, vagy akár közben is
átkapcsolhatunk automata üzemmódba, mikor is a gép lejátssza helyettünk a (
program AI-ja ezen a téren kifejezetten jó, mert igen nehéz hibát találni abban,
ahogy a rendelkezésünkre álló katonákat, sőt varázslatainkat és különleges
képességeinket is használja a harcban). Azonban a csata lejátszása mindkét módon
meggyőzhet mindenkit, hogy a személyes felügyelet néhány esetben akár 20-30%-kal
jobb eredménnyel kecsegtet, persze csak akkor, ha megfelelően ismerjük
lehetőségeinket és egységeinket. Az új találmányt azonban nagyon díjaztam, és
való igaz, az esetek nagy részében rendkívül meggyorsítja a néha nagyon unalmas
csatázgatást.
Nem csak campaignből áll a világ, a fejlesztők is tudják ezt, így több
lehetőség kínálkozik arra, hogy egymás ellen, illetve szabadon választott pályán
a gép ellen nyomuljunk. A multiplayer részt minden lehetőséggel felszerelték, ha
kedvünk tartja, akár még e-mailben is küldözgethetjük a lépéseket, bár így a
küldetés hónapokig is eltarthat.
Nagyon kevés rossz tapasztalatom volt a játékkal kapcsolatban. Nem azt
mondom, hogy tökéletesre sikeredett, de mindenesetre szerintem a jobban
átgondolt stratégia rész egyértelműen lekörözi a HOMM-ot. Kérdéses lehet az,
hogy ez a sok város és az össze-vissza kóborló egységhegyek tetszeni fognak-e
mindenkinek. Visszaemlékezve a HOMM-ra eléggé idegesített, hogy megfelelő
tréning hiányában minimális esélyünk volt a hatalmasra duzzasztott seregű
ellenséges hősök legyőzésére. Ebben a játékban erről szó sincs: ha ügyesek
vagyunk, simán elkülöníthetjük a többi csapattól a hőst, aki nem rendelkezik
képtelenül nagy seregekkel. Azt viszont nem igazán értettem, hogy miért kell
ezeken a hatalmas campaign térképeken szinte lineárisan mozogni, és ha az Easy
fokozat nem abból áll, hogy a gép szinte birka módjára hagyja, hogy megfosszuk
minden erőforrásától. Hibák és hiányosságok tehát vannak, mégis úgy gondolom,
hogy ugyan mérföldkőhöz nem érkeztünk a fantasy stílusú körökre osztott
stratégiai játékok világában, de az Age of Wonders megjelenésével mindenképpen
nagyon erős trónkövetelő lépett a piacra.