
A programról egy szóban: Oh-lala!!!. Nem tudom, mi történt fejlesztőéknél, de
éppen ideje volt, és előnyére vált a márkának. Igaz, idáig is egészen
szórakoztató volt, ami a Jane's-től megjelent, de ez most kezd működni is. A két
CD-ről - ha a teljes telepítést választjuk - 1,2 GB kerül fel a merevlemezre,
azután már nem lesz gondunk a játékkal.
A bevezető a szokásos Jane's animáció, illetve valós felvételekből készült
klip, némi gitárzenével. A különböző bevetések során igen eltérő típusokkal
repülhetünk úgy is, mint az idáig "ismeretlennek" számító F-105 vagy F-117, meg
a klasszikusok; F-4E, F-15C, E, F-16 és A-10. Ebből kifolyólag érdemes a
gyakorló küldetésekre némi energiát szánni, mert amikor a harcok élesben mennek,
már nemigen marad idő felfedezni a különféle fegyverek és berendezések
természetét. Például: A jó öreg Phantom II vihet ugyan lézerirányítású bombákat
(megkönnyítendő az olyan kellemetlen célok kiiktatását, mint a légvédelmi ágyú),
de aki természetesnek az F-15E-től fogva beépített célmegjelölő lézert
használja, az legfeljebb a mutatóujját használhatja, és azt is csak arra, hogy a
homlokát bökdöshesse vele. A másik dolog, hogy aki hozzászokott a biztos
távolból való gyilkoláshoz, annak nem árt megmártóznia a közelharc fortélyainak
a sűrűjében is egy kicsit.

Ha túl vagytok a nyolc gyakorló bevetésen, akkor van rá némi esély, hogy a
kill/loss arány egy feletti értéket mutat majd a későbbiek során. Akik látták a
Top Gun című filmet, azok talán emlékeznek rá, hogy a vietnami háború végére ez
a szám 12:1 volt az amerikaiak javára (legalábbis, ami a légi harcokat illeti).
Nekem a cikk írásakor a statisztikám 8:1-et mutatott, és több, mint 40 repülőt
veszítettem, amit nem érzek valami fényes sikernek, tekintve, hogy ez több mint
három teljes századot jelent. Most érkeztünk a lényeghez, a hadjáratok
következnek. Az eddig meglehetősen háttérbe szorult vietnámi háború az első
hadszíntér, ahol lehetőségünk adódik, hogy helyet biztosítsunk nevünknek a többi
50.000 másik amerikaié mellett. A bevetéseket bármilyen sorrendben repülhetjük,
és az egyik harc kimenetele semmilyen hatással nincs a másikéra. Azt hiszem, nem
is baj, hogy a készítők nem vesződtek a dinamikus kampánnyal, mert a játék így
is hangulatos lett. A hadjáratokat egyébként egy-egy rövid, régi felvételekből
álló film vezeti be, és azzal az animációk tárháza ki is merül. Ami
ellensúlyozza ezt, az a bevetések rádióforgalma, mert alkalmazkodik az adott
helyzethez, és nem ugyanazt a szöveget darálja le állandóan. Ettől pedig az
egész nagyon valószerűvé válik, és mindenki igazán beleélheti magát a szerepébe.
Ráadásul ez nem korlátozódik egyetlen pilótára, mert olykor négy kötelék is a
levegőbe emelkedik, és ez tizenhat gépet is jelenthet.

Alapból a kötelékek vezérgépei között váltogathatunk, de az aktív alakulaton
belül (vagy a taktikai térképen kiválasztva) bármelyik gépbe beülhetünk attól
függően, hogy az adott helyzetben hol érezzük legfontosabbnak a jelenlétünket. A
váltogatásokkal érdemes vigyázni (megéri figyelni a rádiózást), mert könnyen
olyan gép fülkéjében találhatjuk magunkat, amelyet éppen SAM fogott be, vagy Mig
ült be mögé. Ilyenkor pedig nem biztos, hogy segít az: "Oh, épp csak benéztem,
de már megyek is!". Ezzel szemben használhatjuk menekülésként a fenti eljárást,
ha úgy érezzük, hogy a feladat túlnőtt rajtunk. Igaz, ez nem túl férfias
viselkedés, de amellett, hogy a cél szentesítheti az eszközt, emlékeztet arra
is, hogy csak kétféle pilóta létezik: aki hős és aki öreg. Ezeknek a
váltogatásoknak köszönhetően nem árt felszállás előtt megtervezni a bevetést, és
akár teljesen átalakítani a kötelékek fegyverzetét.

Az első vietnámi misszió során például csak a második Phantom II kötelék visz
Shrike rakétákat, és csak jóval az Austin kötelék után éri el a célkörzetet, ami
azt eredményezi, hogy a repteret védő SAM ütegek legalább egy-két gépet lelőnek
az első kötelékből. Ezért én az Austin gépeire tettem a Shrike-okat és a két
Phansong radar kilövése után haza is küldtem őket. A Buickokra viszont MK bombák
helyett rakétablokkok kerültek, mert a légvédelmi ágyúkra rárepülni nem
hősiesség, hanem esztelenség. A gép egyébként előszeretettel küld bennünket
szabadesésű bombákkal a legmacerásabb objektumok ellen, ráadásul olyan
célkörzetekbe, ahol annyi Mig és SAM van, mintha a légvédelem éves
seregszemléjét tartanák éppen. Így javaslom, hogy mindenki a legfejlettebb
fegyvereket vigye magával, a számla miatt pedig hadd aggódjon a kongresszus és
az adófizetők. A túlterhelés se okozzon fejfájást senkinek, mert a felesleges
fegyverzetet bármikor eldobhatjátok, ha légi harcra kerülne sor, és az előző
mondat erre az esetre is érvényes. A saját biztonságotokat és az akció sikerének
esélyét nagymértékben növeli még az, ha mindig használjátok a kísérőkben rejlő
lehetőségeket is. Ugyanis a kötelék gépei szolga módon követik a vezért egészen
addig, amíg más parancsot nem adtok nekik, vagy le nem lövik őket. Ami nagyon
tetszett, hogy egészen értelmesen hajtottak végre mindent a harcok során, és
némi tehetség is szorult beléjük, mert nem csak nagy néha találták el a kapott
célokat. Amiben nem jeleskedtek túlzottan, az a "Protect Me" parancs
végrehajtása volt, mivel hogy egy alkalommal hárman képtelenek voltak egyetlen
Mig-et lelőni a hátam mögül. A védelemmel kapcsolatban még ide kívánkozik az
ökölszabály, mely szerint az RWR a legfőbb úr. Ha veszélyt jelez, akkor nincs az
a megkezdett támadás vagy üldözött célpont, amely fontosabb lehetne a kitérő
manővereknél. Aki ezt a szabályt megszegi, az hamar egy urna lakója lesz
valamelyik állami parcellában. A másik jó tanács, hogy a földi célok esetében a
támadásokból a gép felhúzását érdemes a kellő időben és sebességgel kezdeni,
különben kellemetlen becsapódásokban lehet részünk.

A becsapódásokról jut eszembe: a játék egyetlen szépséghibája. Ezt a hibát a
légi utántöltések gyakorlásakor vettem észre. A program objektumkezelése kissé
nagyvonalú. Ugyanis a tanker "boom"-ja akkora lyukat ütött a pilótám mellkasába,
hogy azt még a "Nyolcadik utas a halál" szereplői is megirigyelték volna. Ennek
ellenére a játék grafikája gyönyörű. Persze ezt nem mindenki tudja majd
maximális részletességgel megjeleníttetni, mert a beállítások során sok helyen
maga a program jelzi, hogy bizonyos érték felett már csak PIII jelenléte esetén
érdemes próbálkozni. A hanghatások legalább olyan jók, mint a grafika. A
rádiózás szövegei is illenek a bevetések hangulatához.
Nekem a játék nagyon tetszett. Főként, mert az egyik régi szívfájdalmam
orvoslatot nyert. Nevezetesen, eddig soha nem tudtam használni a lézer és tv
irányítású fegyvereket (ami lehet az én hibám is), de ebben a szimulátorban
mindegyik kezelhető volt, és a telitalálatok a bunkerek, hangárok, hajók stb.
ellen igazi sikerélményt jelentettek. Akinek van rá módja az feltétlenül lépjen
fel az EA "World War" szerverére, mivel az a csúcs...