A számítógépes játékipar ez idáig nem igen kényeztette el a napóleon korabeli
hadviselés szerelmeseit: személy szerint, mindössze kettőt sikerült felidéznem -
A PC-s játékok között - : ez a "Fields of Glory" és a "Battleground: Waterloo".
A stratégiai játékok kedvelői valószínűleg már a címből is kikövetkeztették,
a "Napóleon 1813" a külföldön rendkívül nagy népszerűségnek örvendő "Wargamer"
nevezetű táblás játék szabályrendszerére épül. A gondosan elkészített, de sajnos
kevésbé változtatható hexagonális beosztású csatatereket azonban a pontos
terepviszonyok függvényében generált számítógépes harcmezők, az egyes egységek
nagy műgonddal megtervezett modelljeit, pedig részletekbe menő grafikus
megjelenítés váltotta fel. Érdekes módon a játék nem Bonaparte Napóleon
pályájának felfelé ívelő szakaszát (1795-1800), vagy Franciaország
megkérdőjelezhetetlen európai katonai elsőbbrendűségének (1800-1812) éveit
választotta témájául, hanem az Empire alkotógárdájának választása a
fordulópontnak tekinthető 1813-as esztendőre esett, és pedig nem véletlenül,
hiszen az 1812-es oroszországi hadjáratban szinte a teljes Grand Armée-t
elvesztő hadvezér számos hadtörténész véleménye szerint, éppen ebben a
kétségbeejtő helyzetben nyújtotta zseniális tudásának legjavát. A "Népek
csatájaként" is emlegetett döntő lipcsei ütközetet a hatalmas túlerő és a
sorozatos balszerencséjének következtében Napóleon ugyan elvesztette, de közel
egy éves kitartása az ellene koalícióban egyesült európai nagyhatalmakkal
(Ausztria, Poroszország, stb.) szemben kétségkívül a történelem legfényesebb
lapjaira tartozik. A játékos előtt most lehetőség nyílik arra, hogy Bautzen,
Dennewitz, Drezda, Katzbach, Lipcse, Lieberwolkitz, Lutzen és Wachau véráztatta
csatamezőin bizonyítsa hadvezéri képességeit, vagy pedig a hat hadjárat egyikét
választva új irányt adjon a történelem menetének...
Miután sikeresen túljutottunk a Napóleon és a Szövetségesek, illetve az
egyszerű ütközet és hadjárat közötti változáson, a játéktípustól függően
taktikai vagy stratégiai szintű térképen találjuk magunkat. Amennyiben a
lényegesen nagyobb kihívást jelentő hat hadjárat valamelyike mellett döntünk,
Európa Franciaországtól Oroszországig terjedő részének távlati képe jelenik meg
előttünk, rajta a fontosabb folyókkal, városokkal és utakkal. A stratégiai
térképen megjelenített egységek legkisebbike is hadosztály (Division) szintű, a
nagyobb mennyiségű egységeket a hadtestek (Corps), hadseregek (Army) és
hadsereg-csoportok (Army-Group) képviselik. Az alapvetően három fegyvernemből
(gyalogság, lovasság, tűzérség) felépülő alakulatok tulajdonságairól a morál
(morale), a kimerültség (fatigue) és a minőség (quality) mutatók alapján
kaphatunk képet. Az adott egységek moráljának meghatározásakor leginkább az
elszenvedett veszteségek mértéke és az utánpótlás játszik szerepet, a
kimerültség értelemszerűen az egység aktivitásának függvényében változik, míg a
minőséget a megszerzett harctéri tapasztalatokon túl az alakulat típusa is
döntően befolyásolja: az erőszakkal besorozott német alakulatok pl. sohasem
fogják még megközelíteni sem a harcedzett Grand Armée szintjét. Az egység
parancsnokának értékei ugyancsak fontos összetevőt jelentenek a harcérték
kiszámításakor: a kezdeményezőkészség (initiative) és a parancskiadási képesség
(staff) éppúgy módosítja a végeredményt, mint a felettesektől való függőség
(subordination), az agresszió (agression), vagy a karizma (charisma) és
hadvezéri képesség (ability).
Az azonos pozícióban tartózkodó alakulatok egymás között természetesen
szabadon átszervezhetőek, új alakulatok létrehozására kizárólag a városokban
nyílik lehetőségünk. Az egységek felállításához szükséges felszerelést és a
rendelkezésünkre álló csapatot a Panzer General sorozat presztízspontjaihoz
hasonlóan úgynevezett "erőpontok" szimbolizálják. Sajnos az aktív alakulatok
utánpótlását kontroláló funkciók korántsem sikerültek ilyen áttekinthetőre: a
hátországi termelőüzemek, az ideiglenes raktárak és fronton harcoló egységek
közötti szállítási útvonalak kiépítése meglehetősen nehézkes és hosszadalmas.
Kellemes meglepetést okoz majd az időjárás, mint a hadjárat menetét befolyásoló
tényező. Ugyanis, akárcsak a XIX. században, az esőzések és az ennek eredménye
képen megváltozó útviszonyok döntően befolyásolták egy-egy hadjárat menetét. A
politikai események és a harctéri történések közötti kapcsolat precíz
kidolgozottsága szintén üdvözölendő fejlemény. Esetleges győzelmeink
megerősíthetik szövetségeseink hűségét, sőt, addig semleges államok hadba
lépését is eredményezhetik, viszont azon se lepődjünk meg túlságosan, ha
sorozatos vereségeinket követően csatlósállamaink az ellenfélhez pártolnak. Az
ellenfél egységeit irányító mesterséges intelligencia vegyes érzelmeket váltott
ki belőlem: habár a számítógép nagyszerűen szervezi meg egységeinek utánpótlását
és hadseregének hierarchiáját, a döntő hadműveleti irányokban pedig hatékonyan
képez túlerőt, egyszerűen hiányzik belőle a Napóleonra, Meyre, Blucherre vagy
Clauswitzre jellemző agresszív hadvezéri magatartás. Az AI nemhogy nem keresi az
ellenség felmorzsolására legalkalmasabb nagyobb ütközeteket, hanem egyenesen
kitér előlük, így előrenyomulása gyakorta érthetetlenül lassú. Ráadásul a
Napóleon 1813 esetében sajnos az AI emberi ellenféllel való helyettesítése sem
jelenthet megoldást, ugyanis a programból teljesen hiányzik a többjátékos
üzemmód.
Amennyiben a szembenálló felek egységei ténylegesen is felveszik a harcot, a
megjelenítés a stratégiairól a taktikai szintű térképre vált. Ezen a ponton már
lényegesen részletesebb grafikával találkozhatunk a tereptárgyakon túl síkságok,
mocsarak, erdők stb. is feltűnnek. Érdekes módon a dombok és a hegyek
teljességgel hiányoznak a grafikai palettáról, mindez azonban egyáltalán nem
jelenti azt, hogy a harcmezőkön nincsenek magasságkülönbségek: az adott
területre klikkelve az emelkedés (elevation) érték pontosan jelzi, milyen
terepre is számíthatunk. A taktikai térképen belül további három alszint
különíthető el: a csatateret madártávlatból is lehetőségünk nyílik megszemlélni,
megfelelő nagyítás esetén pedig akár az alakulatainkat alkotó egyes katonák is
pontosan kivehetők. A taktikai hadviselés követelményeinek megfelelően a
megszokott nagyobb egységcsoportok (hadsereg, stb.) zászlóalj szinten vannak
ábrázolva. A parancsnokaink esetében a már említettek mellett további
tulajdonságokkal is meg kell ismerkednünk: ezek közül talán az effektív
parancskiadási távolság (command radius) és a harcászati képesség (tactical
ablility) a legfontosabbak. Az alakulat irányítása meglehetősen bonyolult menün
keresztül történik, amelyben offenzív / defenzív viselkedésre, adott formáció
(menet, oszlop, vonal, négyszög, stb. ) felvételére, jobbra / balra történő
átrendeződésre is parancsot adhatunk. Szerencsére a kevésbé bonyolult manőverek
végrehajtására egyszerű "drag&drop" módszer segítségével is lehetséges.
Ráadásul amennyiben a normál, vagy annál magasabb nehézségi fokkal játszunk, még
korlátozott látótávolsággal (fog of war) és a parancsok végrehajtási idejének
késleltetésével (instant orders off) is szembe kell néznünk. Mindez elsőre
meglehetősen rémisztően hangozhat, de a realitás foka mellett a játékélményt is
nagyban növeli: talán nincs érdekfeszítőbb dolog, mint rémülettel figyelni, hogy
a Napóleon által a lipcsei csatában kiadott általános visszavonulási parancs
időben eljut-e az egységekhez, vagy pedig megismétlődik a francia hadsereg
történelemből már jól ismert katasztrófája...
Habár az ütközetek valós időben zajlanak, egyetlen megfontolt stratégának sem
kell lemondania a gondos tervezés luxusáról, hiszen a játék sebessége 8:1 és
24:1 arányok között szabadon beállítható, sőt, az események folyását
ideiglenesen akár meg is állíthatjuk. Az éj leszálltával automatikusan szünet
áll be a harci cselekményekben, ekkor lehetőségünk nyílik választani a sötétség
leple alatt történő visszavonulás, vagy a csata másnapi folytatása között.
A grafika és a hangok a legnagyobb jóindulattal is csak közepesnek nevezhető,
bár a komolyzenei betétek nagyszerű hangulati aláfestéssel szolgálnak az
ütközetek drámaiságához. Az Ai működése tele van hibákkal, az interfészek
gyakran csak nehézkesen kezelhetők...