FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Játék)
·  Kritika - Need for Speed: Most Wanted
·  GTA 3
·  Az EarthQuake 2001-es rendezvény sorozat újabb eleme a TEAMWARZ
·  Cybersport rendezvények Magyarországon 2001-ben
·  Mechwarrior 4
·  Edios - Project I'm Going In demó: első ránézésre
·  Counter-Strike
·  Sacrifice
·  Hitman: Codename 47
·  Versailles 1685 ( Cyro Interactive )
·  Kiss: Psycho Circus The Nightmare Child
·  Janes F/A-18
·  Age of Wonders
·  Team Fortress 2
·  USAF
·  Flanker 2.0
·  Theme Park World
·  Allegiance - Háború állampolgári kötelességből
·  TNT - Térinformatika Felsőfokon
·  Adatvédelem
· Cikkek > Játék
· Wargamer-Napoleon 1813
Dátum : 2000-08-28 18:48:12
Szerző : tzsolt


A számítógépes játékipar ez idáig nem igen kényeztette el a napóleon korabeli hadviselés szerelmeseit: személy szerint, mindössze kettőt sikerült felidéznem - A PC-s játékok között - : ez a "Fields of Glory" és a "Battleground: Waterloo".

A stratégiai játékok kedvelői valószínűleg már a címből is kikövetkeztették, a "Napóleon 1813" a külföldön rendkívül nagy népszerűségnek örvendő "Wargamer" nevezetű táblás játék szabályrendszerére épül. A gondosan elkészített, de sajnos kevésbé változtatható hexagonális beosztású csatatereket azonban a pontos terepviszonyok függvényében generált számítógépes harcmezők, az egyes egységek nagy műgonddal megtervezett modelljeit, pedig részletekbe menő grafikus megjelenítés váltotta fel. Érdekes módon a játék nem Bonaparte Napóleon pályájának felfelé ívelő szakaszát (1795-1800), vagy Franciaország megkérdőjelezhetetlen európai katonai elsőbbrendűségének (1800-1812) éveit választotta témájául, hanem az Empire alkotógárdájának választása a fordulópontnak tekinthető 1813-as esztendőre esett, és pedig nem véletlenül, hiszen az 1812-es oroszországi hadjáratban szinte a teljes Grand Armée-t elvesztő hadvezér számos hadtörténész véleménye szerint, éppen ebben a kétségbeejtő helyzetben nyújtotta zseniális tudásának legjavát. A "Népek csatájaként" is emlegetett döntő lipcsei ütközetet a hatalmas túlerő és a sorozatos balszerencséjének következtében Napóleon ugyan elvesztette, de közel egy éves kitartása az ellene koalícióban egyesült európai nagyhatalmakkal (Ausztria, Poroszország, stb.) szemben kétségkívül a történelem legfényesebb lapjaira tartozik. A játékos előtt most lehetőség nyílik arra, hogy Bautzen, Dennewitz, Drezda, Katzbach, Lipcse, Lieberwolkitz, Lutzen és Wachau véráztatta csatamezőin bizonyítsa hadvezéri képességeit, vagy pedig a hat hadjárat egyikét választva új irányt adjon a történelem menetének...

Miután sikeresen túljutottunk a Napóleon és a Szövetségesek, illetve az egyszerű ütközet és hadjárat közötti változáson, a játéktípustól függően taktikai vagy stratégiai szintű térképen találjuk magunkat. Amennyiben a lényegesen nagyobb kihívást jelentő hat hadjárat valamelyike mellett döntünk, Európa Franciaországtól Oroszországig terjedő részének távlati képe jelenik meg előttünk, rajta a fontosabb folyókkal, városokkal és utakkal. A stratégiai térképen megjelenített egységek legkisebbike is hadosztály (Division) szintű, a nagyobb mennyiségű egységeket a hadtestek (Corps), hadseregek (Army) és hadsereg-csoportok (Army-Group) képviselik. Az alapvetően három fegyvernemből (gyalogság, lovasság, tűzérség) felépülő alakulatok tulajdonságairól a morál (morale), a kimerültség (fatigue) és a minőség (quality) mutatók alapján kaphatunk képet. Az adott egységek moráljának meghatározásakor leginkább az elszenvedett veszteségek mértéke és az utánpótlás játszik szerepet, a kimerültség értelemszerűen az egység aktivitásának függvényében változik, míg a minőséget a megszerzett harctéri tapasztalatokon túl az alakulat típusa is döntően befolyásolja: az erőszakkal besorozott német alakulatok pl. sohasem fogják még megközelíteni sem a harcedzett Grand Armée szintjét. Az egység parancsnokának értékei ugyancsak fontos összetevőt jelentenek a harcérték kiszámításakor: a kezdeményezőkészség (initiative) és a parancskiadási képesség (staff) éppúgy módosítja a végeredményt, mint a felettesektől való függőség (subordination), az agresszió (agression), vagy a karizma (charisma) és hadvezéri képesség (ability).

Az azonos pozícióban tartózkodó alakulatok egymás között természetesen szabadon átszervezhetőek, új alakulatok létrehozására kizárólag a városokban nyílik lehetőségünk. Az egységek felállításához szükséges felszerelést és a rendelkezésünkre álló csapatot a Panzer General sorozat presztízspontjaihoz hasonlóan úgynevezett "erőpontok" szimbolizálják. Sajnos az aktív alakulatok utánpótlását kontroláló funkciók korántsem sikerültek ilyen áttekinthetőre: a hátországi termelőüzemek, az ideiglenes raktárak és fronton harcoló egységek közötti szállítási útvonalak kiépítése meglehetősen nehézkes és hosszadalmas. Kellemes meglepetést okoz majd az időjárás, mint a hadjárat menetét befolyásoló tényező. Ugyanis, akárcsak a XIX. században, az esőzések és az ennek eredménye képen megváltozó útviszonyok döntően befolyásolták egy-egy hadjárat menetét. A politikai események és a harctéri történések közötti kapcsolat precíz kidolgozottsága szintén üdvözölendő fejlemény. Esetleges győzelmeink megerősíthetik szövetségeseink hűségét, sőt, addig semleges államok hadba lépését is eredményezhetik, viszont azon se lepődjünk meg túlságosan, ha sorozatos vereségeinket követően csatlósállamaink az ellenfélhez pártolnak. Az ellenfél egységeit irányító mesterséges intelligencia vegyes érzelmeket váltott ki belőlem: habár a számítógép nagyszerűen szervezi meg egységeinek utánpótlását és hadseregének hierarchiáját, a döntő hadműveleti irányokban pedig hatékonyan képez túlerőt, egyszerűen hiányzik belőle a Napóleonra, Meyre, Blucherre vagy Clauswitzre jellemző agresszív hadvezéri magatartás. Az AI nemhogy nem keresi az ellenség felmorzsolására legalkalmasabb nagyobb ütközeteket, hanem egyenesen kitér előlük, így előrenyomulása gyakorta érthetetlenül lassú. Ráadásul a Napóleon 1813 esetében sajnos az AI emberi ellenféllel való helyettesítése sem jelenthet megoldást, ugyanis a programból teljesen hiányzik a többjátékos üzemmód.

Amennyiben a szembenálló felek egységei ténylegesen is felveszik a harcot, a megjelenítés a stratégiairól a taktikai szintű térképre vált. Ezen a ponton már lényegesen részletesebb grafikával találkozhatunk a tereptárgyakon túl síkságok, mocsarak, erdők stb. is feltűnnek. Érdekes módon a dombok és a hegyek teljességgel hiányoznak a grafikai palettáról, mindez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a harcmezőkön nincsenek magasságkülönbségek: az adott területre klikkelve az emelkedés (elevation) érték pontosan jelzi, milyen terepre is számíthatunk. A taktikai térképen belül további három alszint különíthető el: a csatateret madártávlatból is lehetőségünk nyílik megszemlélni, megfelelő nagyítás esetén pedig akár az alakulatainkat alkotó egyes katonák is pontosan kivehetők. A taktikai hadviselés követelményeinek megfelelően a megszokott nagyobb egységcsoportok (hadsereg, stb.) zászlóalj szinten vannak ábrázolva. A parancsnokaink esetében a már említettek mellett további tulajdonságokkal is meg kell ismerkednünk: ezek közül talán az effektív parancskiadási távolság (command radius) és a harcászati képesség (tactical ablility) a legfontosabbak. Az alakulat irányítása meglehetősen bonyolult menün keresztül történik, amelyben offenzív / defenzív viselkedésre, adott formáció (menet, oszlop, vonal, négyszög, stb. ) felvételére, jobbra / balra történő átrendeződésre is parancsot adhatunk. Szerencsére a kevésbé bonyolult manőverek végrehajtására egyszerű "drag&drop" módszer segítségével is lehetséges. Ráadásul amennyiben a normál, vagy annál magasabb nehézségi fokkal játszunk, még korlátozott látótávolsággal (fog of war) és a parancsok végrehajtási idejének késleltetésével (instant orders off) is szembe kell néznünk. Mindez elsőre meglehetősen rémisztően hangozhat, de a realitás foka mellett a játékélményt is nagyban növeli: talán nincs érdekfeszítőbb dolog, mint rémülettel figyelni, hogy a Napóleon által a lipcsei csatában kiadott általános visszavonulási parancs időben eljut-e az egységekhez, vagy pedig megismétlődik a francia hadsereg történelemből már jól ismert katasztrófája...

Habár az ütközetek valós időben zajlanak, egyetlen megfontolt stratégának sem kell lemondania a gondos tervezés luxusáról, hiszen a játék sebessége 8:1 és 24:1 arányok között szabadon beállítható, sőt, az események folyását ideiglenesen akár meg is állíthatjuk. Az éj leszálltával automatikusan szünet áll be a harci cselekményekben, ekkor lehetőségünk nyílik választani a sötétség leple alatt történő visszavonulás, vagy a csata másnapi folytatása között.

A grafika és a hangok a legnagyobb jóindulattal is csak közepesnek nevezhető, bár a komolyzenei betétek nagyszerű hangulati aláfestéssel szolgálnak az ütközetek drámaiságához. Az Ai működése tele van hibákkal, az interfészek gyakran csak nehézkesen kezelhetők...



Warning: require(../forum/comment.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106

Warning: require(../forum/comment.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/comment.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106