Az Abit Siluro és az Inno3D Ti4200-as videokáryákról lesz szó, de csak röviden, hisz pillanatokon belül itt a Radeon 9700
A videokártya
kiválasztásánál az árnak is különösen nagy szerepe van. Ez ráadásul gyártónként
és boltonként változó. Nagyon sokan alaposan tájékozódnak az árak területén
mielőtt kiválasztják, hogy melyik gyártótól is legyen.
A Geforce
4-es videokártyák közül a Ti4200-as változat különösen népeszerű, hisz ez a
legkisebb még nem butított Geforce 4-es, mely némi tuning után könnyedén egy
Ti4400 vagy Ti4600-as nyomdokaiba léphet.
A Geforce
4 MX sorozat talán nem is nevezhető butításnak, hiszen az NV17-es Chip annyira
különbözik a NV 25-től, hogy a Geforce 2.5 lenne a helyes jelző....
A "olcsó"
Ti4200-as sorozatból most egy Abit és egy Innovision (Inno3D) terméket szemeltünk
ki, íme először a dobozok:


Ha most
csak a doboz alapján kellene választani gondolom sokat az utóbbi mellett döntenének...
Nem vagyunk részehajlóak, de a tapasztalat azt mutatja, hogy Inno3D kicsit olcsóbb,
így többen ezt választják. Egyébként jelenleg a bemutatott videokártyák valamivel
bruttó 40.000Ft felett vannak (2002-09-1).
Itt-ott
főleg fórumokban felröppent a hír, hogy az Inno3D kártyával gondok vannak, lefagy
miatta a gép stb. De feltehetőleg ezért nem a kártya tehető felelőssé, hanem
az összeállított számítógép együttese (pl. nem bírj a tápegység, alacsony az
AGP feszültség stb.) A teszt alkalmával ilyen jellegű problémát nem észleltünk.

1.
|
Telepítési
útmutató
|
2.
|
Driver
CD
|
3.
|
RCA-RCA
kábel
|
4.
|
S-Video
- S-Video kábel
|
5.
|
RCA/S-Video
kábel
|
6.
|
DVI/VGA
átalakító
|
7.
|
Abit
Siluro Ti4200
|

1.
|
Telepítési
útmutató
|
2.
|
Driver
CD+Játékok
|
3.
|
RCA-RCA
kábel
|
4.
|
S-Video
- RCA kábel
|
5.
|
RCA/S-Video
kábel
|
6.
|
Egérpad
|
7.
|
Inno3D Ti4200
|
Tehát
alapjában véve nincs nagy különbség a tartozékok területén. Az Inno3D-nél a
DVI/VGA átalakító helyett inkább egy egérpadot mellékeltek, valamint az S-video
- S-Video kábel helyett egy S-Video / RCA átalakítót.
A kártyákon
4ns-os memória található, ez elvileg 500MHz-es tempót tenne lehetővé a DDR miatt,
ám az Abit picit túlpörgette. Ugyanis a Ti4200-as kártyák "szabványos" memória
frekvenciája 500MHz lenne, ehhez képest az Abit 513MHz-et használ:

Alaphelyzetben
a kártya telepítése után az órajelfrekvencia nem "költözik" be erre a panelre.
A legegyszerűbb az, ha letöltjük az NVmax nevezetű programot, telepítjük és
utána egyből lehetőség nyílik a frekvencia állítására.

Ha nem
akarjuk nagyon pörgetni és a gyári hűtést használjuk akkor a képen látható módon
a 250MHz-es GPU 280MHz környékén még rendesen működni szokott, míg a memória
nagyjából 10%-os túlhúzást visel el.
De amikor
2db 8cm-es ventilátor fújta a kártyára a levegőt, akkor 300/600MHz-es beállítás
sem okozott problémát.
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
4 Ti4200
|
250
MHz
|
500MHz
|
Ti4600
|
Fill
Rate
|
4.8
Billió
|
Pont
/sec
|
136
Millió
|
Művelet
/sec
|
1.23
Trillió
|
Memória
sávszélesség
|
10.4GB/sec
|
Maximális
memória
|
128M
|
Ti4400
|
Fill
Rate
|
4.4
Billió
|
Pont
/sec
|
125
Millió
|
Művelet
/sec
|
1.13
Trillió
|
Memória
sávszélesség
|
8.8
GB/sec
|
Maximális
memória
|
128M
|
Ti4200
|
Fill
Rate
|
4
Billió
|
Pont
/sec
|
113
Millió
|
Művelet
/sec
|
1.03
Trillió
|
Memória
sávszélesség
|
8
GB/sec
|
Maximális
memória
|
128M
|


A két
videokártya alkatrész elrendezés szempontjából nagyon hasonlít egymásra. Ha
jól megnézzük, akkor a kondenzátorok, kvarc stb. is ugyanott találhatók.
Az egy
dolog, hogy kinek melyiknek a hűtője szimpatikusabb, de méréseink szerint az
Abit hűtője alacsonyabb hőfokon tartja a GPU-t annak ellenére, hogy az oldalsó
bordák gyakorlatilag semmi levegőt nem kapnak a ventilátortól. De a különbség
nem jelentős, kb. 4-5 fok.
Nyílván
arra nem számíthatunk, hogy ha egy gyártó ugyanazokból az alkatrészekből építkezik
mint a másik, akkor az egyik sokkal gyorsabb terméket hozna ki mint a másik.
Az alábbi
3DMark 2000/2001 default benchmark eredményei is azt igazolják, hogy minimális
a két kártya között a sebességkülönbség. Az első sorban az Inno3D Ti4200 által
elért pontszámokat láthatjuk, mag alatta az Abit Siluro Ti4200-as produkcióját.

Nyílván
nem árt ismerni a teszt gép lényeges elemeit:
Processzor
|
AMD
XP 1600+
|
Alaplap
|
Abit
KG7 (266MHz DDR)
|
Memória
|
256Mbyte,
266MHz DDR, turbó mód
|
Winchester
|
Maxtor
40G, ATA 100, 7200RPM
|
Továbbá:
Operációs
rendszer
|
Windows
ME
|
Detonátor
|
30.82
|
Egyébként
az Abit Siluro Ti4600-as változatának a memóriáin már hűtőborda is van, igaz
nem olyan brutális méretű, mint egy Leadtek-en.

A Quake
Timedemo futtatása során se alakultak ki különbségek a kártyák között (várható
volt), inkább csak az FPS értékeket érdemes megjegyezni...
Már
nem írhatom azt, hogy: "hasonlítsuk össze a jelenleg legerősebb videokártyával,
a Ti4600-al", ugyanis pont a mai napon kerülnek a boltok polcaira a Radeon 9700-as
videokártyák, melyek az előzetesek szerint gyorsabbak a Ti4600-nál.
Érdekes
módon a tesztgépben azonos feltételek mellett a 3DMark2000 mérései alapján az
MX440-460 hasonló pontszámot kapott. De mint tudjuk nagy különbség van egy Ti4200-as
és egy MX440-es videokártya között (NV17 vs. NV25), így az alábbi összehasonlító
táblázat csak érdekesség:
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Inno3D
Ti4200
|
Abit
Siluro Ti4200
|
3DMark
Result
|
6298
|
9198
|
10117
|
8907
|
8886
|
CPU
Speed
|
586
|
673
|
677
|
505
|
505
|
Helicopter
Low Detail
|
117.7
fps
|
167.4
fps
|
188.1fps
|
174.3
fps
|
173.9
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
88.9
fps
|
127.6
fps
|
142.8
fps
|
116.7
fps
|
116.5
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
44.3
fps
|
67.6
fps
|
77.7
fps
|
49.7
fps
|
49.7
fps
|
Adventure
Low Detail
|
122.7
fps
|
203.0
fps
|
230.7
fps
|
223.6
fps
|
222.2
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
92.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
112.0fps
|
111.4fps
|
Adventure
High Detail
|
58.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
67.1
fps
|
66.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
430.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
938.0
MTexels/s
|
919.2
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
651.0
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
1924.1
MTexels/s
|
1924.5
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
12408
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
8465
kTriangles/s
|
8471
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
10350
kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
8345
kTriangles/s
|
8349
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7082
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
8193
kTriangles/s
|
8195
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
252.7
fps
|
442.0fps
|
522.6
|
743.4
fps
|
733.7
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
245.3
fps
|
423.3
fps
|
476.3
|
492.3
fps
|
480.3
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
209.4fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
267.6
fps
|
262.0
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
133.5
fps
|
155.5
fps
|
155.0
fps
|
139.0
fps
|
133.1
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
150.2
fps
|
271.9
fps
|
337.5
fps
|
448.6
fps
|
442.0
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
174.0
fps
|
326.6
fps
|
406.3
fps
|
614.7
fps
|
605.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
244.9
fps
|
438.0
fps
|
515.9
fps
|
1000.1
fps
|
982.3
fps
|
Próbáltam
másik driverrel stb. de az eredmény azonos volt, 9000 pont alatt maradt a Ti4200-as.
És ha már szóba került az MX 460, akkor a dolognak külön érdekessége, hogy amikor
az MSI MX460-as videokártyája Intel P4 1.7GHz-es gépben dolgozott, akkor 7500
pont körül muzsikált, ám az AMD processzoros tesztgépben 10000 fölé kúszott
a pontszám, ami véleményünk szerint nem reális.
A 3DMark2001
talán jobban "pontozza" az erőt:
(1024x768/32bit):
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Inno3D
Ti4200
|
Abit
Siluro Ti4200
|
3DMark
Score
|
3784
|
5624
|
6109
|
7079
|
7075
|
Game
1 (Low)
|
62.9
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
120.5
fps
|
120.6
fps
|
Game
1 (High)
|
30.8
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
44.4
ps
|
44.5
ps
|
Game
2 (Low)
|
59.4
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
131.1
fps
|
114.1
fps
|
Game
2 (High)
|
31.5
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
79.2
fps
|
54.2
fps
|
Game
3 (Low)
|
61.0
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
114.9
fps
|
115.7
fps
|
Game
3 (High)
|
35.3
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
54.8
fps
|
54.7
fps
|
Game
4
|
------
|
--------
|
----
|
33.8
fps
|
25.3
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
253.9
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
871.4
MTexels/s
|
861.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
463.4
MTexels/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
1918.1
MTexel/s
|
1912.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
22.4
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
38.7
MTriangles/s
|
38.6
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
5.8
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
10.4
MTriangles/s
|
10.4
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
------
|
--------
|
----
|
127.4
fps
|
125.7
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
30.7
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
106.0
fps
|
104.6
fps
|
Vertex
Shader
|
33.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
80.1
fps
|
84.1
fps
|
Pixel
Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
71.2
fps
|
70.8
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
70.8
fps
|
70.4
fps
|
Point
Sprites
|
6.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
25.8
MSprites/s
|
25.1
MSprites/s
|
Szponzor : Tigra Computer