FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Videóvezérlők)
·  Premier: nVidia 7800GTX 512MB letesztelve!
·  Club3D X800RX 256MB - Gran Turismo
·  Teszt: Terítéken az MSI NX7800GTX
·  Egy sötét kor utolsó apródja - Geforce FX5500
·  Egy kicsi egy nagy: Ati Radeon X800 & X850XT teszt
·  Leadtek Geforce 6600 & 6600GT Extreme Version
·  Szükségállapot – X600-as Radeon kártyák
·  Sapphire X300 128MB TD - a leggyengébb láncszem?
·  Asus A9550GE/TD teszt
·  XL méret: MSI RX800XL-VT2D256E teszt
·  MSI RX800SE-TD256 teszt
·  Egységben az erő: Asus A8N Deluxe SLI + 2x Asus EN
·  Tesztüzem: Leadtek Winfast A400 TDH - GeForce 6800
·  Tesztüzem: Club3D Radeon X800 Pro 256MB
·  MSI FX 5800
·  Radeon 9700 Pro II. rész
·  Radeon 9700 Pro
·  Ti4200
·  Matrox Parhelia
·  ASUS V8440
· Termékbemutatók > Videóvezérlők
· Koronázatlan királyok: GeForce 6800 GT és Ultra
Dátum : 2005-03-29 00:33:46
Szerző : Daywalker


Összehasonlító tesztünkben az nVidia GeForce 6 sorozatának két csúcsragadozóját tettük a tárgylemezre, és mikroszkópun

Jobb később, mint soha -tartja a mondás. Annakidején már járt nálunk a Leadtek Geforce 6800-as kártya, most azonban ennek nagytestvérei, a GT és Ultra verziók landoltak tesztlaborunkban, hogy tüzetesebb vizsgálat alá vegyük őket. A különbség, hogy a kártyák most nem a Leadtek kezei közül kerültek ki, hanem az MSI (6800GT) és az ASUS (6800 Ultra) versenyzői. Nem elhanyagolható különbség az sem, hogy ezek a kártyák már PCI-Express slotba illeszkednek.

A bemutató és teszt előtt ismerkedjünk meg részletesebben a GeForce 6 család tagjaival.

Geforce 6 tulajdonságtáblázat 6800 6800GT 6800Ultra
Mag NV40 NV40 NV40
Pixel futószalagok száma 12 16 16
GPU órajel (MHz) 325 350 400
Memória órajel (effektív - MHz) 700 1000 1100
Memória (MB) 128 256 256


MSI NX6800GT-T2D PCI-Express:

Izgatottan vettem kézbe az MSI megszokott méretű, minőségű és kissé túlcsicsázott grafikájú dobozát, mely színvilágban is mutatja, hogy benne bizony egy nVidia kártya lapul.



Kibontás után nagyokat néztünk matteo kollégával, hisz az interneten és a dobozon látott képek után nem kis meglepetés volt, hogy a doboz habszivaccsal bélelt bölcsőjében egy nVidia 6800GT referencia kártya lapult.



Erről árulkodott a nyák színe (mely a szokásos MSI vörös helyett nVidia zöld volt), a referencia hűtés (amin a szokásos szarvas bácsi gondosz tekintete helyett Nalu mosolygott vissza ránk) és az nVidia logó (mely helyett MSI-nek kellett volna lennie).



Mindössze egy ráragasztott vonakódos matrica árulkodott arról, hogy ő bizony MSI. Kérdés, hogy a már forgalomban lévő, illetve forgalomba kerülő kártyák tényleg így néznek ki, vagy csak mi voltunk ilyen szerencsések (ha ezt lehet annak nevezni).


Analóg kimenet már nincs...átalakító a dobozban.


A lényeg a lényeg: a körítés olyan, amilyet az MSI-tól már megszokhattunk. Rakás CD (számszerint 14), két kézikönyv, DVI átalakító, s-video kábel, matrica és egy PCI-Express kártyák tápellátáshoz használatos tápcsatlakozó átalakító.


Jobboldalt található a kártya tápcsatlakozója


Ez utóbbiról szólnék pár szót:
A felhasználók többsége nem rendelkezik ATX 2.0 szabványú tápegységgel. Ezen tápok jelemzője a 24tűs kialakítás és a PCI-Express videókártya csatlakozó (a jobbakon legalábbis). Akinek nincs ilyen, az kénytelen a dobozban található átalakítót használni, melynek legnagyobb hátránya, hogy két molex csatlakozóból csinál egy darab PCI-Express csatlakozót, ami kissé pazarlás.
Trükközéssel ne próbálkozzunk: ne osszunk szét Y elosztóval egy molex csatlakozót és kössük rá az átalakítót, mert megjósolhatatlan vége lehet! Véleményem szerint az Enermax tápokhoz használt EXTRA feliratú tápcsatlakozó elbírná az osztást, de inkább nem kísérleteztem vele, és ez amúgyis az alaplapra volt kötve.



Miért van erre szükség?
A PCI-Express csatolón keresztül maximum 75Watt adható le, ami a Geforce 6 100-110W-os igényét nem elégíti ki, így a plusz feszültséget a tápegységből kell kinyerni.




Asus GeForce N6800 Ultra PCI-Express:

Az Asus kártyája nem kis meglepetésünkre nem a saját dobozában érkezett hozzánk, sőt, még doboznak se nevezhető a csomagolás, csak a formája hasonlít rá. Köszönhető ez annak, hogy a nálunk vendégeskedő példány egy engineering sample kártya volt. Ez csak annyit jelent, hogy még egy gyári, a kereskedelmi forgalomba nem adható kártya. Ettől függetlenül teljesen úgy nézett ki, ami rajtra kész, csak épp doboza és egyéb kiegészítője (CD, kézikönyv stb.) hiányzott. Szerencsére pont kapóra jött az MSI dobozában található tápcsatlakozó átalakító, enélkül érdekesen alakult volna a teszt...


Engineering Sample a maga tökéletességében


A brutális hűtés. Nem túl zajos.


Cool Stack-hez hasonló megoldás


PCI-Express tápcsatlakozó a jobb oldalon. Háttérben a hűtőbodák sűrű lamellái.


A szokásos...nincs analóg kimenet.

Az Asus kártyájára az nV 6800 Ultra referencia hűtője került. Sajnos ez két slotot foglal el, de hát nincs mit tenni. Hűtője nem csak hatalmas, de nehéz is. A ventilátor nem a szokványos, hanem "browler" kivitelű. Egy kicsit féltem, hogy hangos lesz, de szerencsére nem volt az.

Tesztkonfiguráció:
  • Intel Desktop Board 925XECV2 (i925XE)
  • Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.46GHz (1066MHz FSB)
  • 2x256MB DDR2 Dual Channel (Samsung)
  • 1x80GB Pata HDD (Serilell átalakítóval)
  • 1x120GB Sata HDD
  • Enermax EG425AX-VE SFMA (420W)

    Operációs rendszer és driverek:
    Microsoft Windows XP SP2 integrated
    nVidia Forceware 71.84

    A méréshez használt programok:
    -Szintetikus benchmarkok:
  • 3DMark 2001
  • 3DMark 03
  • 3DMark 05
  • Aquamark 3

    -Játékok:
  • Doom 3
  • Unreal Tournament 2004
  • Far Cry v1.3
  • Halo: Combat Evolved

    Így teszteltünk mi: A meghajtóprogramot a "várakozás a függőleges szinkronizációra" beállítás kivételével nem állítgattuk, minden beállítást alapon hagytunk. Minden játéknál a lehető legjobb grafikai beállítással teszteltünk a két legelterjedtebb felbontásban (1024x768 és 1280x1024). Mérésünkhöz a programok saját beépített demóit és timedemóit használtuk.

    Bemelegítés: Első körben a 6800GT teszteltük, utána a 6800 Ultrát. Rendszer-,meghajtóprogram-, tesztprogramok telepítése után kezdetét vehette "A" teszt.

    Szokásunkhoz híven először a szintetikus mérőprogramokat izzítottuk be. Lássuk az eredményeket!

    Szintetikus benchmarkok MSI GF NX6800GT-T2D PCI-Express Asus Extreme N6800Ultra PCI-Express Különbség
    default default
    3DMark 01 21,650 22,600 4,2%
    3DMark 03 11,483 13,429 14,5%
    3DMark 05 4,848 5,674 14,56%
    Aquamark 3 62,202 68,123 8,692%
    GFX: 9,051 GFX: 10,194
    CPU: 9,939 CPU: 10,265


    Érdekes, hogy egy X800XL jobb eredményt adott a 3DMark2001 tesztekben, mint a 6800Ultra. Véleményem szerint ez erős optimalizációnak köszönhető, lényegében viszont nem számít, mert a 2001 nem egy mai program. Érdekesebb az nVidia 6800GT és az X800XL küzdelme. Mivel sokszor fogok hivatkozni az X800XL mérési eredményeire, ezért itt a teszt linkje, hogy könnyebben elérhető legyen: Klikk ide
    Tulajdonképpen egyebet nem is tudunk elmondani a szintetikus mérési eredményekről. A GT és Ultra közötti eltérés nem számottevő ugyan, de a későbbiekben meglátjuk, hogy ez a pár pont ("néhány" MHZ különbség) igenis számít, főleg nagyobb felbontásokban és nagyobb szűrők használatánál. Na tessék, megint előrerohantam. Nem is írok többet, térjünk rá a lényeges tesztekre.

    Játék benchmarkok:

    Doom 3:

    A nagy nVidiás játéknak kikiáltott Doom 3-ról most kiderült az, amit eddig is tudtunk. Tényleg nVidia optimalizált. Nem is kicsit.


    It's meant to be played:)


    Jó volt látni, hogy egy ilyen konfig mire is képes. Kár, hogy 8X élsimítással a másodpercenként kirajzolt képkockák száma olyan alacsony, mint amilyen magasan a kígyóürülék repül. A rendszer kétvállon, mi meg a padlón...(a szerk. különvéleménye: mindig azzal vígasztalom magam, hogy a Doom3-ban teljesen felesleges a 8x-os élsimítás, mert olyan sötét van, hogy azt a kevés dolgot felesleges 8X élsimítással nézni). A játék mindenesetre 4X AA-el teljesen jól játszható.

    Far Cry:

    A Far Cry 1.3-as patch-el már kihasználja a pixel shader 3.0 nyújtotta lehetőségeket. Bár én gyorsulást vártam tőle, de ha valaki megnézi az Ati X800XL tesztjét, akkor láthatja, hogy bizony az nV kártyák csúfos vereséget szenvednek a korántsem csúcsmodell ATI-hoz képest. Mindenesetre a GT és Ultra közötti órajel különbség megmutatkozik, néhány helyen akár 10képkockával többet kapunk a "nagy testvérrel". Igazság szerint kicsit értetlenül álltunk az eredmény felett, hiszem az 1.3-as patch miatt az nvidia kártyájának papírforma szerint gyorsabbnak kellett volna lennie...bár az ATI a shader 2.0b-vel se szenved hátrányt. A kérdés az, hogy ennyire beoptimlizálták volna az 5.3-as Catalyst-ot, vagy valamit ennyire elrontottak a Forceware-ben?! A kérdés nyitott...



    1024x768-ban szűrők nélkül a teszt processzorlimitált, ez az eredményeken is látszik, ugyanis nincs különbség a két kártya eredményei között. Szűrők adagolásával és a felbontás emelésével a rend helyreáll, az Ultra mindenhol felülkerekedik a kistestvér GT-n.





    Unreal Tournament 2004:

    Kedvenc tesztünk, az UT2004. Tipikusan az a játék, amit a mai csúcskártyák mellett az egekig kell filterezni, hogy láthatóan lassuljon valamit is. Na nem mintha baj lenne. Lássuk inkább az eredményeket.



    1024x768-as felbontáson szűrők nélkül a teszt processzorlimitált, sőt, még 4x-es szűrőkkel is az.



    Érdekessége a dolognak, hogy 1280x1024-ben jobb eredményeket kaptunk az esetek kb. 50%-ban, mint 1024x768-on. Azt hiszem az Epic-es fiúk tudnak még valamit.

    Halo: Combat Evolved:



    Nem a legújabb játék, de megmozgatja a kártyát, nem is kicsit, főleg, hogy 2.0-s shadereket használtunk a tesztben.
    Az Ultra és GT között egetrengető különbség nincs, valószínűleg ez is processzorlimitált már.

    Végszó és tapasztalatok:

    Egyik szemem sír, a másik nevet. Nevet, mert a szintetikus eredmények nagyon meggyőzőek, azonban gyakorlati hasznuk valójában nincs, max a haveroknak gizdulni. Sír, mert a Far Cry nem hozta azt, amit tőle elvártunk...legalábbis az X800XL után. A többi teszt megmutatja, hogy valójában ki az úr a házban.
    Az Ultra vs. GT szemszögből vizsgálva a dolgot minden úgy alakult, ahogy azt Isten elrendelte. Az Ultra győzedelmeskedett a GT felett, ami így helyes. Mégis meg kell gondolnunk, hogy megéri-e a drágább kártyát venni, hisz egy GT-nél jó esélyünk van az Ultra órajeleinek elérésére is, így pénzt és időt spórolhatunk meg, mert manapság a magyar piacon Ultra-t találni nem könnyű. Aki természetesen azt kívánja, hogy a tuning ott forduljon fel cipőben, ahol van, és még pénze is akad, az nyugodtan vehet Ultra-t is. Szerencsénkre és hála a PCI-Expressnek már nem szükséges két külön tápcsatlakozó a nyákon, ehelyett kapunk átalakítót, ami ugyanúgy két molex csatlakozót foglal le. Szép kis marketingfogás:)
    A viccet félretéve: mindkét kártya meggyőző teljesítményt nyújt. Kötelező darab azoknak, aki szeretik a játékokat szélesvásznon, nagy felbontásban sok szűrővel. Aki e két kártya közül választ, annak bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia, de egy jóideig nem lesznek sebességproblémái, ez garantált.

    És hogy mennyire kell a zsebünkbe nyúlni? Nos, az Asus kártyáról nincs hivatalos árunk (még a gyártó hivatalos oldalán sincs ilyen kártya). Az MSI NX6800GT-T2D ajánlott bruttó végfelhasználói ára 117095FT, a garancia 3 év.

    A MSI kártyát a Ramiris Rubin Kft-től, az Asus kártyát az Asus Hungary-től kaptuk. Köszönjük.



  • Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

    Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

    Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95