FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Videóvezérlők)
·  Premier: nVidia 7800GTX 512MB letesztelve!
·  Club3D X800RX 256MB - Gran Turismo
·  Teszt: Terítéken az MSI NX7800GTX
·  Egy sötét kor utolsó apródja - Geforce FX5500
·  Egy kicsi egy nagy: Ati Radeon X800 & X850XT teszt
·  Leadtek Geforce 6600 & 6600GT Extreme Version
·  Szükségállapot – X600-as Radeon kártyák
·  Sapphire X300 128MB TD - a leggyengébb láncszem?
·  Asus A9550GE/TD teszt
·  Koronázatlan királyok: GeForce 6800 GT és Ultra
·  XL méret: MSI RX800XL-VT2D256E teszt
·  MSI RX800SE-TD256 teszt
·  Egységben az erő: Asus A8N Deluxe SLI + 2x Asus EN
·  Tesztüzem: Leadtek Winfast A400 TDH - GeForce 6800
·  Tesztüzem: Club3D Radeon X800 Pro 256MB
·  MSI FX 5800
·  Radeon 9700 Pro
·  Ti4200
·  Matrox Parhelia
·  ASUS V8440
· Termékbemutatók > Videóvezérlők
· Radeon 9700 Pro II. rész
Dátum : 2002-10-22 18:19:27
Szerző : gigahertz


Sajnos egy gyors videokártya tisztességes kihasználásához tempós processzorú gép szükésges. Milyen jó lenne, ha az FPS eredmények kizárólag a videokártyától függenének...

Tovább próbálgattuk, hogy mire képes a Radeon 9700. És újabb értékes tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak, röviden Radeon 9700 mellé erős CPU kell.

Feltehetőleg, aki ilyen videokártyára pályázik, azt elsősorban a tesztekben olvasott sebességi adat és az Nvidia kártyához viszonyítva a jobb képminőség ragadta meg.

Már számtalanszor előfordult, hogy olyan levelek futottak be, hogy a frissen vásárolt videokártya kb. 20%-al gyengébben teljesít, mint amiről korábban olvasni lehetett. Ennek az esetlek többségében az az oka, hogy olyan alaplap és processzor párosítás volt a gépben, ami már "high-end" szinten van. És ha valakinek nincs szuper gyors processzor a számítógépében, illetve nem a legújabb fejlesztésű alaplappal rendelkezik, akkor bizony jóval lassabb sebességre számíthat...

Ráadásul a Radeon 9700 a 8x-es AGP-t és a DirectX 9-et szeretné igazán, pontosabban ekkor jön meg igazán az ereje. De AGP 8x-re képes alaplap még viszonylag ritka (pl. Abit SR7), másrészt próbáljuk meg valahonnan letölteni a DirectX 9-et és egyből rájövünk arra, hogy még erőseb béta és alig találunk programot, ami kihasználná. Nyílván nem kell olyan sokat várnunk, hogy dömping legyen a DirectX 9-et kihasználó játékokból...

Ezúttal egy Abit BD7 II és Intel Celeron 2GHz-es processzort párosítottunk a Radeon 9700 mellé. Tudom, most sokakban az a gondolat merül fel, hogy kicsit erősebb gép kellene egy 110eFt-os videokártya mellé. Mások viszont azt mondják, hogy 2GHz-nek elégnek kell lennie! Én meg azon a véleményen vagyok, hogy egy tesztnek ne az legyen a célja, hogy 3-400eFt-os konfiguráció kelljen ahhoz, hogy a konkurens pl. videokártya gyártó legerősebb videokártyáját a földbe lehessen döngölni.

Mert a tesztekből kiderült, hogy ha egy ilyen DDR memóriás BD7 II és 2GHz-es Celeron processzorral szerelt gépben vizsgáljuk a videokártyákat, akkor a legerősebbek között nincs olyan nagy különbség, mint ha mindenből a leggyorsabbat állítanánk össze (na ez egy kicsit komplikált lett…)

Ezúttal egy OEM (vagy mondjuk inkább zacskósnak) videokártyát teszteltünk:

Minden Radeon 9700-as kártyához jár egy kiegészítő tápkábel. Ha ezt nem csatlakoztatjuk, akkor a gép indításakor a képernyőn piros háttérrel egy felirat jelenik meg, miszerint a tápkábelt csatlakoztassuk, különben nem fog boot-olni a gép.

Vannak olyan Radeon 9700-as videokártyák, melyek memóriáján van hűtőborda és olyanok is melyeken nincs. Én még csak olyat láttam a hűtőbordás változatból, aminek a GPU felöli oldalán van a memóriákon hűtőborda.

A Radeon 9700 processzora kazánnak számít a GPU-k között. Ennek egyik oka, hogy rengeteg tranzisztort tartalmaz, ráadásul 300MHz feletti kapcsolási sebességgel működnek. Valamelyest enyhít a problémán, hogy BGA tokozást használtak. Ez azt jelenti, hogy apró fém golyócskák vannak a kivezetéseken, ráteszik a hordozóra a rengeteg golyócskát tartalmazó chippet és addig melegítik, míg ezek a fémgolyók rá nem olvadnak a hordozón található kontaktusokra. Több mint 1000 kivezetéssel rendelkezik a GPU! Nyílván az a sok fém a panel irányába sok hőt elvezet (forró a GPU mögött a panel).

Érdekesnek tartom, hogy a fémházas kondenzátorokat kék filctollal összefirkálják. És ez nem csak ennél a videokártyánál van így, hanem pl. a dobozos verziókon is rajta van a filc nyoma.

Ha már a kondenzátoroknál tartunk, akkor az ilyen kívülről is fém házú kondenzátorok jobb minőségűek, mint azok, melyek fém háza műanyaggal is bevan vonva. Néhány alaplapról elterjedt, hogy aki tuningra akarja használni, az olyat vegyen, melynél a CPU foglalat környéki kondenzátorai fém színűek, ilyen pl. az Abit TH7 II, állítólag stabilabb.

A videokártyán is van feszültség stabilizátor. A Radeon 9700 esetén ennek vezérlő áramköre annyira melegszik, hogy fém hűtőlapot kellett ráragasztani. Kis szerencsével a CPU ventilátor szele eljut eddig. Erre szükség is van, különben nagyon forró lesz. Nem érdemes leszedni ezt a hűtőlapot, mert ragasztással rögzítik (hővezető ragasztót nehéz szerezni).

A tesztelt OEM változat nem csökkentett frekvenciájú! A GPU 325 a memória 650MHz-en járt!

Radeon 9700

Radeon 9000

Radeon 8500

Geforce 4 Ti 4600

Csíkszélesség

0.15u

0.15u

0.15u

0.15u

Tranzisztorok száma

110.000.000

40.000.000

60.000.000

63.000.000

GPU órajele

325MHz

275MHz

275MHz

300MHz

Pixel Fill Rate

2.52Gpixel/sec

1.1Gpixel/sec

1.1Gpixel/sec

1.2Gpixel/sec

Texture Fill Rate

2.52Gtexel/sec

2.2Gtexel/sec

2.2Gtexel/sec

2.4Gtexel/sec

Antialiased Texture Fill Rate

12.2Gtexel/sec

1.1Gtexel/sec

1.1Gtexel/sec

4.8Gtexel/sec

Kiszámított háromszögek száma

325M/sec

35M/sec

69M/sec

136M/sec

GPU-memória bitszélesség

256

128

128

128

Memória órajel

620MHz

400MHz

550MHz

650MHz

Memória sávszélesség (max.)

20.8GB/sec

6.4GB/sec

8.8GB/sec

10.4GB/sec

Jó hír, hogy a memória ezúttal sem forró, így aki tunigolni szeretné, annak a lehetőség adott (saját felelősségre). Továbbra sem értem miért van 22 (2.2) felirat a memórián, mert ha ez a 2.2ns-re utalna, akkor a 900MHz-et is el kellene bírniuk, de úgy 720MHz környékén a teszt során feladták a harcot.

A 22-es felirat kulcsa végül az volt, hogy láttam egy olyan példányt, ahol 226 szerepelt, utánanéztem a memóriát gyártó cég honlapján, hogy itt az utolsó két szám az elérési idő, ns-ban. Vagyis 226 annyit tesz, mint 2.6ns. Ez azt jelenti, hogy a memória elvileg 770MHz-ig bírja!!!

A 256biten úgy szerez adatokat a GPU a memóriából, hogy 4db csatornát építettek ki. Egy memória IC, amit a videokártyán látunk csak 32 bites. A kártya felépítése olyan, hogy a memória IC mögött a másik oldalon ott lapul a párja, ez egészíti ki további 32 bittel (párosával szép az élet).

Kitérő: A Radeon 9000-es videokártyát inkább Radeon 7600-nak kellene nevezni, mert a 9000-as jelzés akár azt is sugallhatja, hogy jobb, mint egy 8500... de nem, még egy 8500LE is gyorsabb a 9000-as változatnál. Még azt is megjegyezném, hogy van 9000 és 9000Pro. Utóbbi a gyorsabb, 25MHz-el magasabb a GPU frekvenciája és 150MHz-el a memória frekvenciája.

Minden tévhittel ellentétben a Radeon 9700-nál is jelentősen lelassul, ha a vonalsimítás és az anizotróp szűrés be van kapcsolva. Természetesen ezek szemmel láthatóan javítják a kép minőségét, de mivel műveletigényes dolgokról van szó, így a 3DMark2001SE eredménye akár az is lehet:

Bizony 6x-os vonalsimítással és 16x-os anizotróp szűréssel az egyébként 10.000 pont felett muzsikáló Radeon 9700 kb. 30%-al lassabb lett. Ez a pontszám kb. 1024x768-as felbontásig elég az adott konfigurációval, hogy egy gépigényes játék ne szaggasson. Pl. Unreal Tourament 2003 1600x1200-ban már nem játszható, ha 6x-os vonalsimítás és 16x-os szűrést alkalmazunk! A nem játszható alatt azt értem, nagyobb "akció" során gyakran megtorpant a kép.

De ha 2x-es vonalsimítást és 4x-es szűrést alkalmazunk, akkor 1600x1200-ban sem jelent problémát egy nagyobb csata.

Elképzelhetőnek tartom, hogy a későbbi DirectX 9-et támogató játékok esetén jobban megmutatkozik a kártya ereje, de így szemre FPS alapján elég nehéz lenne megmondani, hogy Ti4600 vagy Radeon 9700 dübörög a gépben.

Jelenleg egy Ti4600-as videokártyánál kb. 30%-al drágább a Radeon 9700. Ezért cserébe azt kapjuk, hogy jónéhány dologban akár 3x gyorsabban mutatkozik a Radeon 9700-as videokártya (pl. advanced pixel shader), de összességében ha a Radeon 9700 100%-ot teljesít, akkor a Ti4600 kb. 85%-ot. De ne feledjük, hogy ez a sebesség különbség nagyon gépfüggő.

A gépfüggőséget nagyon komolyan kell venni, ugyanis egy Ti4600-ból már egy 1600-1800MHz-es processzorral kijön a maximum (főleg AMD-vel), míg ha a Radeon 9700-at vizsgáljuk, akkor az gyorsabb CPU-val még többet tud. Persze ezen állítással lehetne vitatkozni, de én úgy látom a külföldi tesztoldalakon, hogy aláteszek egy iszonyúan gyors gépet és úgy persze túlon-túl jó eredményeket lehet kihozni.

Az Nvidia olalán van egy tesztprogram, amivel összehasoníthatjuk a videokártyánkat az Nvidia kártyákkal. Nosza gyorsan elindítottam azon a gépen, amin a cikkeket szoktam írni, ilyen eredménye lett:

A cikkírós gépem egy Celeron 1200 + Voodoo 3000 párosítással üzemel, egy Abit BE6II-es alaplapban, játékra nyílván nem alkalmas, de szövegszerkesztésre tökéletes.

Vitatnám, hogy a Ti4600 csak 6,26x gyorsabb a Voodoo 3000-nél, szerintem legalább 10x jobb. Na mindegy, gyorsan megpróbáltam ráoperálni a programot a Radeon 9700-as tesztgépre, ám rá kellett jönnöm, hogy ez csak online Internet kapcsolat esetén működik. Bekötöttem a hálózatba a gépet és íme az eredmény:

Ez elég vicces, ha überelem az Nvidia terméket, akkor már eredményt sem kapok? Kicsit komolyabb programra számítottam....

A következő játékokat sikerült a tesztgéphez megszereznem:

1.

Unreal Tournament 2003

2.

NHL2002

3.

Comanche 4

4.

Quake III

Remélhetőleg ennyi játék elég lesz a vizsgálathoz.

4x-es vonalsimítással mértem, 1024x768-as felbontásban 32 bites színmélység mellett. Az alábbi táblázatban az szerepel, hogy a Ti4600-nál hányszor nagyobb FPS értéket produkált a Radeon 9700.

1.

Unreal Tournament 2003

1.55x

2.

NHL 2002

0.81x

3.

Comanche 4

1.05x

4.

Quake III

1.10x

Az Unreal Tournament 2003 esetén volt a legnagyobb a különbség, valamivel több, mint másfélszer nagyobb FPS-t produkált a rendszer. Megjegyzem, hogy vonalsimítás nélkül valamivel kisebbek a különbségek, mert a Ti4600 jobban butul a vonalsimítás bekapcsolásakor, mint a Radeon 9700.

Vonalsimítás és anizotróp szűrés kikapcsolása után:

1.

Unreal Tournament 2003

1.11x

2.

NHL 2002

0.88x

3.

Comanche 4

1.01x

4.

Quake III

1.02x

 

Mint említettem sokat számít az alaplap és CPU párosítás. A BD7 II csak 266MHz-en kezei a DDR modulokat, de a SiSoft Sandra memória sávszélesség tesztje alapján ennek elégnek kellene lennie, tehát ez nem nagyon húzza vissza a rendszer teljesítményét:

Az alkalmazott 2GHz-es Celeron ha csak ezt a benchmark eredményt nézzük, akkor 2GHz-es Pentium 4 táráshoz képest alig marad le:

Bár MIPS alapján egy AMD XP 1800+ jobbnak bizonyul, de én azt mondom, hogy ennél gyengébb ha valóságos alkalmazásokat futtatunk. Annak ellenére mondom mindezt, hogy ha Pl. MPEG konverziót pontosan ennyi idő alatt lehetett elvégezni a 2GHz-es Celeronnal, mint Abit KG7-ben egy AMD XP 1900+-al:

Celeron 2GHz kb. Thunderbird 1400MHz esetleg AMD XP 1600+ szintjén van.... sajnos :(

Most így alakult, el kell fogadnunk, hogy nem a világ leggyorsabb tesztgépében izzítottam be a Radeon 9700-as csodát, de azért az átlagos gépnek biztosan elmondható!

Ennek függvényében értékeljük a most következő 3DMark2001SE eredményt:

Na persze láttunk már nagyobb pontszámot is, de ha hozzáteszem hogy egy Ti4600-as ugyanezzel a konfigurációval kb. 9500 pontra képes, akkor remélhetőleg minden ATI rajongónak helyreáll a lelki világa.

Megmondom őszintén 12000-13000 pontot vártam, de csak 10552-re futotta a legújabb ATI driverrel.

A múltkori tesztben sokaknak feltűnt, hogy a videokártya beállításainál magyar nyelvű feliratok vannak és van aki meg is kérdezte, hogy honnan szereztem be a "magyar verziót". Nyílván a gyári telepítő CD-n található driver a felelős a magyar nyelvű feliratokért, mert ha az egyik kedvenc lapomról a www.ati-nws.de oldalról levadászom a 68-ra végződő driver verziót, akkor kapásából minden felirat (közvetlenül a kártyához kapcsolódó) angol nyelvű lesz.

Az előző tesztben AMD XP 1900+ és Abit KG7 párosítással teszteltem. Most összevethetjük, hogy mit tud Celeron 2GHz + Abit BD7 II-vel a Radeon 9700:

Abit BD7 II + Celeron 2GHz

Abit BD7 II + Celeron 2GHz

Abit KG7 + AMD XP 1900+

Abit KG7 + AMD XP 1900+

Abit KG7 + AMD XP 1900+

Abit KG7 + AMD XP 1900+

4x-es vonalsimítás és anizotróp szűrés

----

----

----

----

----

Jellemző

Radeon 9700 4.13.01.9068 driver

Radeon 9700 4.13.01.9068 driver

Radeon 9700 4.13.01.9066 driver

Radeon 9700 4.13.01.9062 driver

Radeon 9700 4.13.01.9056 driver

Ti4600

3DMark Score

6952

10552

12174

11680

11499

9894

Game 1 (Low)

93.0 fps

122.5 fps

149.6 fps

139.3 fps

140.2 fps

144.8 fps

Game 1 (High)

31.1 fps

36.7 fps

48.5 fps

46.2 fps

46.7 fps

51.7 fps

Game 2 (Low)

130.7 fps

203.1 fps

239.1 fps

231.6 fps

228.2 fps

181.2 fps

Game 2 (High)

72.6 fps

108.7 fps

127.3 fps

119.8 fps

120.1 fps

103.6 fps

Game 3 (Low)

95.6 fps

129.1 fps

140.1 fps

136.5 fps

136.6 fps

131.6 fps

Game 3 (High)

47.9fps

54.9 fps

62.2 fps

59.6 fps

59.6 fps

61.6 fps

Game 4

36.3 fps

100.0 fps

106.4 fps

104.8 fps

96.0 fps

49.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

1111.8 MTexels/s

1701.2 MTexels/s

1884.3 MTexels/s

1868.0 MTexels/s

1687.8 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

2494.0 MTexels/s

2546.8 MTexels/s

2734.4 MTexels/s

2738.0 MTexels/s

2506.6 MTexels/s

2322.6 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

46.1 MTriangles/s

63.9 MTriangles/s

62.2 MTriangles/s

43.4 MTriangles/s

42.0 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

13.8 MTriangles/s

14.8 MTriangles/s

16.3 MTriangles/s

15.5 MTriangles/s

14.3 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

Bump Mapping

90.8 fps

178.6 fps

206.0 fps

203.1 fps

197.2 fps

150.2 fps

DOT3 (Bumps M)

79.1 fps

202.3fps

215.6 fps

203.4 fps

187.1 fps

149.2 fps

Vertex Shader

52.8 fps

143.2 fps

169.9 fps

156.7 fps

156.7 fps

98.5 fps

Pixel Shader

59.6 fps

150.8 fps

192.3 fps

162.4 fps

162.5 fps

123.2 fps

Advanced Pixel Shader

511fps

197.1fps

208.5 fps

199.6 fps

182.3fps

95.5 fps

Point Sprites

5.9 MSprites/s

38.8 MSprites/s

41.1 MSprites/s

41.0 MSprites/s

36.8MSprites/s

30.0 MSprites/s

A videokártyát a Tigra Computer biztosította, az alaplapot és a processzort a Noer-sys Computer, köszönjük!

 

Szponzor : Tigra Computer



Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95