Sajnos egy gyors videokártya tisztességes kihasználásához tempós processzorú gép szükésges. Milyen jó lenne, ha az FPS eredmények kizárólag a videokártyától függenének...
Tovább
próbálgattuk, hogy mire képes a Radeon 9700. És újabb értékes tapasztalatokkal
lettünk gazdagabbak, röviden Radeon 9700 mellé erős CPU kell.
Feltehetőleg,
aki ilyen videokártyára pályázik, azt elsősorban a tesztekben olvasott sebességi
adat és az Nvidia kártyához viszonyítva a jobb képminőség ragadta meg.
Már
számtalanszor előfordult, hogy olyan levelek futottak be, hogy a frissen vásárolt
videokártya kb. 20%-al gyengébben teljesít, mint amiről korábban olvasni lehetett.
Ennek az esetlek többségében az az oka, hogy olyan alaplap és processzor párosítás
volt a gépben, ami már "high-end" szinten van. És ha valakinek nincs szuper
gyors processzor a számítógépében, illetve nem a legújabb fejlesztésű alaplappal
rendelkezik, akkor bizony jóval lassabb sebességre számíthat...
Ráadásul
a Radeon 9700 a 8x-es AGP-t és a DirectX 9-et szeretné igazán, pontosabban ekkor
jön meg igazán az ereje. De AGP 8x-re képes alaplap még viszonylag ritka (pl.
Abit SR7), másrészt próbáljuk meg valahonnan letölteni a DirectX 9-et és egyből
rájövünk arra, hogy még erőseb béta és alig találunk programot, ami kihasználná.
Nyílván nem kell olyan sokat várnunk, hogy dömping legyen a DirectX 9-et kihasználó
játékokból...
Ezúttal
egy Abit BD7 II és Intel Celeron 2GHz-es processzort párosítottunk a Radeon
9700 mellé. Tudom, most sokakban az a gondolat merül fel, hogy kicsit erősebb
gép kellene egy 110eFt-os videokártya mellé. Mások viszont azt mondják, hogy
2GHz-nek elégnek kell lennie! Én meg azon a véleményen vagyok, hogy egy tesztnek
ne az legyen a célja,
hogy 3-400eFt-os konfiguráció kelljen ahhoz, hogy a konkurens pl. videokártya
gyártó legerősebb videokártyáját a földbe lehessen döngölni.
Mert
a tesztekből kiderült, hogy ha egy ilyen DDR memóriás BD7 II és 2GHz-es Celeron
processzorral szerelt gépben vizsgáljuk a videokártyákat, akkor a legerősebbek
között nincs olyan nagy különbség, mint ha mindenből a leggyorsabbat állítanánk
össze (na ez egy kicsit komplikált lett…)
Ezúttal
egy OEM (vagy mondjuk inkább zacskósnak) videokártyát teszteltünk:

Minden
Radeon 9700-as kártyához jár egy kiegészítő tápkábel. Ha ezt nem csatlakoztatjuk,
akkor a gép indításakor a képernyőn piros háttérrel egy felirat jelenik meg,
miszerint a tápkábelt csatlakoztassuk, különben nem fog boot-olni a gép.

Vannak
olyan Radeon 9700-as videokártyák, melyek memóriáján van hűtőborda és olyanok
is melyeken nincs. Én még csak olyat láttam a hűtőbordás változatból, aminek
a GPU felöli oldalán van a memóriákon hűtőborda.
A Radeon
9700 processzora kazánnak számít a GPU-k között. Ennek egyik oka, hogy rengeteg
tranzisztort tartalmaz, ráadásul 300MHz feletti kapcsolási sebességgel működnek.
Valamelyest enyhít a problémán, hogy BGA tokozást használtak. Ez azt jelenti,
hogy apró fém golyócskák vannak a kivezetéseken, ráteszik a hordozóra a rengeteg
golyócskát tartalmazó chippet és addig melegítik, míg ezek a fémgolyók rá nem
olvadnak a hordozón
található kontaktusokra. Több mint 1000 kivezetéssel rendelkezik a GPU! Nyílván
az a sok fém a panel irányába sok hőt elvezet (forró a GPU mögött a panel).
Érdekesnek
tartom, hogy a fémházas kondenzátorokat kék filctollal összefirkálják. És ez
nem csak ennél a videokártyánál van így, hanem pl. a dobozos verziókon is rajta
van a filc nyoma.
Ha már
a kondenzátoroknál tartunk, akkor az ilyen kívülről is fém házú kondenzátorok
jobb minőségűek, mint azok, melyek fém háza műanyaggal is bevan vonva. Néhány
alaplapról elterjedt, hogy aki tuningra akarja használni, az olyat vegyen, melynél
a CPU foglalat környéki kondenzátorai fém színűek, ilyen pl. az Abit TH7 II,
állítólag stabilabb.

A videokártyán
is van feszültség stabilizátor. A Radeon 9700 esetén ennek vezérlő áramköre
annyira melegszik, hogy fém hűtőlapot kellett ráragasztani. Kis szerencsével
a CPU ventilátor szele eljut eddig. Erre szükség is van, különben nagyon forró
lesz. Nem érdemes leszedni ezt a hűtőlapot, mert ragasztással rögzítik (hővezető
ragasztót nehéz szerezni).
A tesztelt
OEM változat nem csökkentett frekvenciájú! A GPU 325 a memória 650MHz-en járt!
|
Radeon
9700
|
Radeon
9000
|
Radeon
8500
|
Geforce
4 Ti 4600
|
Csíkszélesség
|
0.15u
|
0.15u
|
0.15u
|
0.15u
|
Tranzisztorok
száma
|
110.000.000
|
40.000.000
|
60.000.000
|
63.000.000
|
GPU
órajele
|
325MHz
|
275MHz
|
275MHz
|
300MHz
|
Pixel
Fill Rate
|
2.52Gpixel/sec
|
1.1Gpixel/sec
|
1.1Gpixel/sec
|
1.2Gpixel/sec
|
Texture
Fill Rate
|
2.52Gtexel/sec
|
2.2Gtexel/sec
|
2.2Gtexel/sec
|
2.4Gtexel/sec
|
Antialiased
Texture Fill Rate
|
12.2Gtexel/sec
|
1.1Gtexel/sec
|
1.1Gtexel/sec
|
4.8Gtexel/sec
|
Kiszámított
háromszögek száma
|
325M/sec
|
35M/sec
|
69M/sec
|
136M/sec
|
GPU-memória
bitszélesség
|
256
|
128
|
128
|
128
|
Memória
órajel
|
620MHz
|
400MHz
|
550MHz
|
650MHz
|
Memória
sávszélesség (max.)
|
20.8GB/sec
|
6.4GB/sec
|
8.8GB/sec
|
10.4GB/sec
|
Jó hír,
hogy a memória ezúttal sem forró, így aki tunigolni szeretné, annak a lehetőség
adott (saját felelősségre). Továbbra sem értem miért van 22 (2.2) felirat a
memórián, mert ha ez a 2.2ns-re utalna, akkor a 900MHz-et is el kellene bírniuk,
de úgy 720MHz környékén a teszt során feladták a harcot.
A 22-es
felirat kulcsa végül az volt, hogy láttam egy olyan példányt, ahol 226 szerepelt,
utánanéztem a memóriát gyártó cég honlapján, hogy itt az utolsó két szám az
elérési idő, ns-ban. Vagyis 226 annyit tesz, mint 2.6ns. Ez azt jelenti, hogy
a memória elvileg 770MHz-ig bírja!!!
A 256biten
úgy szerez adatokat a GPU a memóriából, hogy 4db csatornát építettek ki. Egy
memória IC, amit a videokártyán látunk csak 32 bites. A kártya felépítése olyan,
hogy a memória IC mögött a másik oldalon ott lapul a párja, ez egészíti ki további
32 bittel (párosával szép az élet).
Kitérő:
A Radeon 9000-es videokártyát inkább Radeon 7600-nak kellene nevezni, mert a
9000-as jelzés akár azt is sugallhatja, hogy jobb, mint egy 8500... de nem,
még egy 8500LE is gyorsabb a 9000-as változatnál. Még azt is megjegyezném, hogy
van 9000 és 9000Pro. Utóbbi a gyorsabb, 25MHz-el magasabb a GPU frekvenciája
és 150MHz-el a memória frekvenciája.

Minden
tévhittel ellentétben a Radeon 9700-nál is jelentősen lelassul, ha a vonalsimítás
és az anizotróp szűrés be van kapcsolva. Természetesen ezek szemmel láthatóan
javítják a kép minőségét, de mivel műveletigényes dolgokról van szó, így a 3DMark2001SE
eredménye akár az is lehet:

Bizony
6x-os vonalsimítással és 16x-os anizotróp szűréssel az egyébként 10.000 pont
felett muzsikáló Radeon 9700 kb. 30%-al lassabb lett. Ez a pontszám kb. 1024x768-as
felbontásig elég az adott konfigurációval, hogy egy gépigényes játék ne szaggasson.
Pl. Unreal Tourament 2003 1600x1200-ban már nem játszható, ha 6x-os vonalsimítás
és 16x-os szűrést alkalmazunk! A nem játszható alatt azt értem, nagyobb "akció"
során gyakran megtorpant a kép.
De ha
2x-es vonalsimítást és 4x-es szűrést alkalmazunk, akkor 1600x1200-ban sem jelent
problémát egy nagyobb csata.
Elképzelhetőnek
tartom, hogy a későbbi DirectX 9-et támogató játékok esetén jobban megmutatkozik
a kártya ereje, de így szemre FPS alapján elég nehéz lenne megmondani, hogy
Ti4600 vagy Radeon 9700 dübörög a gépben.
Jelenleg
egy Ti4600-as videokártyánál kb. 30%-al drágább a Radeon 9700. Ezért cserébe
azt kapjuk, hogy jónéhány dologban akár 3x gyorsabban mutatkozik a Radeon 9700-as
videokártya (pl. advanced pixel shader), de összességében ha a Radeon 9700 100%-ot
teljesít, akkor a Ti4600 kb. 85%-ot. De ne feledjük, hogy ez a sebesség különbség
nagyon gépfüggő.
A gépfüggőséget
nagyon komolyan kell venni, ugyanis egy Ti4600-ból már egy 1600-1800MHz-es processzorral
kijön a maximum (főleg AMD-vel), míg ha a Radeon 9700-at vizsgáljuk, akkor az
gyorsabb CPU-val még többet tud. Persze ezen állítással lehetne vitatkozni,
de én úgy látom a külföldi tesztoldalakon, hogy aláteszek egy iszonyúan gyors
gépet és úgy persze túlon-túl jó eredményeket lehet kihozni.
Az Nvidia
olalán van egy tesztprogram, amivel összehasoníthatjuk a videokártyánkat
az Nvidia kártyákkal. Nosza gyorsan elindítottam azon a gépen, amin a cikkeket
szoktam írni, ilyen eredménye lett:

A cikkírós
gépem egy Celeron 1200 + Voodoo 3000 párosítással üzemel, egy Abit BE6II-es
alaplapban, játékra nyílván nem alkalmas, de szövegszerkesztésre tökéletes.
Vitatnám,
hogy a Ti4600 csak 6,26x gyorsabb a Voodoo 3000-nél, szerintem legalább 10x
jobb. Na mindegy, gyorsan megpróbáltam ráoperálni a programot a Radeon 9700-as
tesztgépre, ám rá kellett jönnöm, hogy ez csak online Internet kapcsolat esetén
működik. Bekötöttem a hálózatba a gépet és íme az eredmény:

Ez elég
vicces, ha überelem az Nvidia terméket, akkor már eredményt sem kapok? Kicsit
komolyabb programra számítottam....
A következő
játékokat sikerült a tesztgéphez megszereznem:
1.
|
Unreal Tournament
2003
|
2.
|
NHL2002
|
3.
|
Comanche
4
|
4.
|
Quake III
|
Remélhetőleg
ennyi játék elég lesz a vizsgálathoz.
4x-es
vonalsimítással mértem, 1024x768-as felbontásban 32 bites színmélység mellett.
Az alábbi táblázatban az szerepel, hogy a Ti4600-nál hányszor nagyobb FPS értéket
produkált a Radeon 9700.
1.
|
Unreal Tournament 2003
|
1.55x
|
2.
|
NHL 2002
|
0.81x
|
3.
|
Comanche 4
|
1.05x
|
4.
|
Quake III
|
1.10x
|
Az Unreal
Tournament 2003 esetén volt a legnagyobb a különbség, valamivel több, mint másfélszer
nagyobb FPS-t produkált a rendszer. Megjegyzem, hogy vonalsimítás nélkül valamivel
kisebbek a különbségek, mert a Ti4600 jobban butul a vonalsimítás bekapcsolásakor,
mint a Radeon 9700.
Vonalsimítás
és anizotróp szűrés kikapcsolása után:
1.
|
Unreal
Tournament 2003
|
1.11x
|
2.
|
NHL
2002
|
0.88x
|
3.
|
Comanche
4
|
1.01x
|
4.
|
Quake
III
|
1.02x
|

Mint
említettem sokat számít az alaplap és CPU párosítás. A BD7 II csak 266MHz-en
kezei a DDR modulokat, de a SiSoft Sandra memória sávszélesség tesztje alapján
ennek elégnek kellene lennie, tehát ez nem nagyon húzza vissza a rendszer teljesítményét:

Az alkalmazott
2GHz-es Celeron ha csak ezt a benchmark eredményt nézzük, akkor 2GHz-es Pentium
4 táráshoz képest alig marad le:

Bár
MIPS alapján egy AMD XP 1800+ jobbnak bizonyul, de én azt mondom, hogy ennél
gyengébb ha valóságos alkalmazásokat futtatunk. Annak ellenére mondom mindezt,
hogy ha Pl. MPEG konverziót pontosan ennyi idő alatt lehetett elvégezni a 2GHz-es
Celeronnal, mint Abit KG7-ben egy AMD XP 1900+-al:

Celeron
2GHz kb. Thunderbird 1400MHz esetleg AMD XP 1600+ szintjén van.... sajnos :(
Most
így alakult, el kell fogadnunk, hogy nem a világ leggyorsabb tesztgépében izzítottam
be a Radeon 9700-as csodát, de azért az átlagos gépnek biztosan elmondható!
Ennek
függvényében értékeljük a most következő 3DMark2001SE eredményt:

Na persze
láttunk már nagyobb pontszámot is, de ha hozzáteszem hogy egy Ti4600-as ugyanezzel
a konfigurációval kb. 9500 pontra képes, akkor remélhetőleg minden ATI rajongónak
helyreáll a lelki világa.
Megmondom
őszintén 12000-13000 pontot vártam, de csak 10552-re futotta a legújabb ATI
driverrel.
A múltkori
tesztben sokaknak feltűnt, hogy a videokártya beállításainál magyar nyelvű feliratok
vannak és van aki meg is kérdezte, hogy honnan szereztem be a "magyar verziót".
Nyílván a gyári telepítő CD-n található driver a felelős a magyar nyelvű
feliratokért, mert ha az egyik kedvenc lapomról a www.ati-nws.de oldalról levadászom
a 68-ra végződő driver verziót, akkor kapásából minden felirat (közvetlenül
a kártyához kapcsolódó) angol nyelvű lesz.

Az előző
tesztben AMD XP 1900+ és Abit KG7 párosítással teszteltem. Most összevethetjük,
hogy mit tud Celeron 2GHz + Abit BD7 II-vel a Radeon 9700:
|
Abit
BD7 II + Celeron 2GHz
|
Abit
BD7 II + Celeron 2GHz
|
Abit
KG7 + AMD XP 1900+
|
Abit
KG7 + AMD XP 1900+
|
Abit
KG7 + AMD XP 1900+
|
Abit
KG7 + AMD XP 1900+
|
|
4x-es
vonalsimítás és anizotróp szűrés
|
----
|
----
|
----
|
----
|
----
|
Jellemző
|
Radeon
9700 4.13.01.9068 driver
|
Radeon
9700 4.13.01.9068 driver
|
Radeon
9700 4.13.01.9066 driver
|
Radeon
9700 4.13.01.9062 driver
|
Radeon
9700 4.13.01.9056 driver
|
Ti4600
|
3DMark
Score
|
6952
|
10552
|
12174
|
11680
|
11499
|
9894
|
Game
1 (Low)
|
93.0
fps
|
122.5
fps
|
149.6
fps
|
139.3
fps
|
140.2
fps
|
144.8
fps
|
Game
1 (High)
|
31.1
fps
|
36.7
fps
|
48.5
fps
|
46.2
fps
|
46.7
fps
|
51.7
fps
|
Game
2 (Low)
|
130.7
fps
|
203.1
fps
|
239.1
fps
|
231.6
fps
|
228.2
fps
|
181.2
fps
|
Game
2 (High)
|
72.6
fps
|
108.7
fps
|
127.3
fps
|
119.8
fps
|
120.1
fps
|
103.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
95.6
fps
|
129.1
fps
|
140.1
fps
|
136.5
fps
|
136.6
fps
|
131.6
fps
|
Game
3 (High)
|
47.9fps
|
54.9
fps
|
62.2
fps
|
59.6
fps
|
59.6
fps
|
61.6
fps
|
Game
4
|
36.3
fps
|
100.0
fps
|
106.4
fps
|
104.8
fps
|
96.0
fps
|
49.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
1111.8
MTexels/s
|
1701.2
MTexels/s
|
1884.3
MTexels/s
|
1868.0
MTexels/s
|
1687.8
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2494.0
MTexels/s
|
2546.8
MTexels/s
|
2734.4
MTexels/s
|
2738.0
MTexels/s
|
2506.6
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
46.1
MTriangles/s
|
63.9
MTriangles/s
|
62.2
MTriangles/s
|
43.4
MTriangles/s
|
42.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
13.8
MTriangles/s
|
14.8
MTriangles/s
|
16.3
MTriangles/s
|
15.5
MTriangles/s
|
14.3
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
90.8
fps
|
178.6
fps
|
206.0
fps
|
203.1
fps
|
197.2
fps
|
150.2
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
79.1
fps
|
202.3fps
|
215.6
fps
|
203.4
fps
|
187.1
fps
|
149.2
fps
|
Vertex
Shader
|
52.8
fps
|
143.2
fps
|
169.9
fps
|
156.7
fps
|
156.7
fps
|
98.5
fps
|
Pixel
Shader
|
59.6
fps
|
150.8
fps
|
192.3
fps
|
162.4
fps
|
162.5
fps
|
123.2
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
511fps
|
197.1fps
|
208.5
fps
|
199.6
fps
|
182.3fps
|
95.5
fps
|
Point
Sprites
|
5.9
MSprites/s
|
38.8
MSprites/s
|
41.1
MSprites/s
|
41.0
MSprites/s
|
36.8MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
A videokártyát a Tigra Computer biztosította, az alaplapot és
a processzort a Noer-sys Computer, köszönjük!
Szponzor : Tigra Computer